Kuka vastaa taloyhtiön turvallisuudesta?

Ukrainan tapahtumien myötä ihmisten turvallisuudentunne on kokenut ennen näkemättömän muutoksen. Myös taloyhtiöissä puhuttavat asiat, joihin ei ole aikaisemmin tarvinnut varautua.

Taloyhtiön turvallisuus on yksi näistä asioista. Kenen vastuulla on huolehtia taloyhtiön turvallisuudesta, ja voivatko taloyhtiöt omalla toiminnallaan tukea asukkaidensa turvallisuuden tunnetta samalla, kun media on täynnä turvattomuutta?

Taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä ovat vastuussa siitä, että rakennuksen turvallisuusjärjestelyt ovat voimassa olevan lainsäädännön mukaiset ja riskienhallinta on ajan tasalla. Riskienhallinta taloyhtiössä käsittää päivittäisen turvallisuuden huolehtimisen lisäksi esimerkiksi vakuutusturvan, väestönsuojat ja asianmukaisen tietoturvan.

Hallitus voi halutessaan nimetä taloyhtiöön erillisen turvallisuuspäällikön tai vaikka turvallisuudesta vastaavan tiimin, johon voi kuulua niin hallituksen jäseniä, asukkaita kuin toiminnanharjoittajiakin. Hallituksen läsnäolo on tällaisessa kokoonpanossa suositeltavaa, sillä hallitus on turvallisuusasioista vastuussa.

Laissa ei määrätä turvallisuuspäälliköstä tai -tiimistä, vaan tällaisen toimielimen perustaminen pohjautuu täysin vapaaehtoisuuteen. Turvallisuudesta vastaavien henkilöiden koulutuksesta ei myöskään ole tarkempia määräyksiä laissa. Lähtökohta on, että mikäli turvallisuuspäällikkö tai vastaava toimielin perustetaan, se koostuu henkilöistä, jotka ovat kiinnostuneita taloyhtiön turvallisuudesta ja sen kehittämisestä.

Pelastussuunnitelma ajan tasalle

Turvallisuudesta vastaavan toimielimen on vastattava pelastussuunnitelman laatimisesta ja huolehdittava, että suunnitelma on asukkaiden tiedossa ja saatavilla. Pelastussuunnitelman tekeminen ei ole vaikeaa, ja siihen löytyy valmiita malleja esimerkiksi pelastuslaitokselta.

Pelastussuunnitelma voidaan myös tilata ulkopuoliselta toimijalta, mutta tärkeää on, että siinä otetaan huomioon rakennuksen erityispiirteet, koska kaikki asuintalot ovat erilaisia. Paras lopputulos saavutetaan yleensä taloyhtiön hallituksen ja asukkaiden yhteistyöllä tehdyllä suunnitelmalla ja siihen liittyvillä ohjeilla, sillä hallitus ja asukkaat tuntevat talonsa parhaiten.

Pelastussuunnitelma tulee laatia kaikkiin asuinrakennuksiin, joissa on vähintään kolme asuinhuoneistoa. Pelastussuunnitelman tarkoituksena on nimenomaisesti kehittää taloyhtiön ja sen asukkaiden omaa turvallisuutta, herättää asukkaat kiinnittämään huomiota asuinympäristön vaaratekijöihin ja auttaa ehkäisemään niitä. Tämän vuoksi viestintä hallituksen ja asukkaiden sekä toiminnanharjoittajien kanssa on tärkeää.

Pelastussuunnitelmassa on mainittava ainakin seuraavat asiat:

  • arvio taloyhtiön vaaroista ja riskeistä
  • selvitys rakennuksen tilojen turvallisuusjärjestelyistä
  • toimintaohjeet onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja vaaratilanteissa toimimiseksi
  • muut huomiot omatoimiseen varautumiseen liittyvistä toimenpiteistä

Ylipäänsä asumiseen liittyvistä asioista tiedottaminen on tärkeä osa turvallisuutta taloyhtiöissä. Pitämällä asukkaat tietoisina taloyhtiöön liittyvistä asioista välitetään tunnetta huolehtimisesta ja asioiden etenemisestä.

Artikkeli on julkaistu Suomen Kiinteistölehden numerossa 4/2022.

Annika Luhtanen

Kirjoittaja on lakimies ja varatuomari sekä hyväksytty hallituksen jäsen asianajotoimisto PropertEase Legal Oy:ssä.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

taloyhtiön tilinpäätöksestä hyötyä

5.2.2025

Viisi faktaa taloyhtiön tilinpäätöksestä

Tilinpäätös on tärkeä tietopaketti taloyhtiön taloudellisesta tilanteesta. Siitä hyötyvät niin osakkaat kuin asunnonostajatkin. Toimintakertomus täydentää tilinpäätöstä ja avaa osakkaille taloyhtiön toimintaa ja taloudellista tilannetta.

6.11.2025

Kaupallinen yhteistyö

Järjestelmällisyyttä taloyhtiöiden arkeen

Taloyhtiöille tarkoitettu digipalvelu tuo kaikki yhtiön asiakirjat, ilmoitukset ja toiminnot yhteen paikkaan. Tietojen keskittäminen helpottaa huomattavasti taloyhtiön sisäistä asiointia ja viestintää.

PHM Group

15.9.2025

Kaupallinen yhteistyö

Energia-asiat taloyhtiössä – nämä faktat hallituksen jäsenen kannattaa tietää

Syksyllä on monissa taloyhtiöissä ajankohtaista pohtia energia-asioita. Jos olet mukana taloyhtiösi hallituksessa, pääset vaikuttamaan moniin kotitaloasi koskeviin asioihin. Tähän on listattu muutamia asioita, jotka hallituslaisen on hyvä tietää energiasta.

Fortum

taloyhtiön hallitus

26.5.2025

Kuka voi olla taloyhtiön hallituksessa ja miten hallitus toimii?

Hallitus pitää yleensä järjestäytymiskokouksensa heti hallituksen valinneen yhtiökokouksen jälkeen. Tällöin tärkeintä on valita hallitukselle puheenjohtaja, ellei yhtiökokous ole valintaa tehnyt eikä yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin. Hallituksen jäsenenä voi toimia muukin kuin yhtiön osakkeenomistaja.

Tilaajille