Airbnb ja muut lyhytaikaisen vuokrauksen muodot ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina. Kuinka taloyhtiöiden tulisi suhtautua ilmiöön, ja millaisin keinoin taloyhtiöt voivat puuttua lyhytaikaiseen vuokraustoimintaan, jos se koetaan häiriötä aiheuttavaksi?
Vähäisistä vuokrauksesta aiheutuneista häiriöistä kannattaa keskustella huoneiston omistavan osakkaan kanssa. Osakas voi itse tehokkaimmin vaikuttaa omaan vuokraustoimintaansa ja ehkäistä siitä aiheutuvia häiriöitä.
Vakavien häiriöiden ilmaantuessa taloyhtiöllä voi viime kädessä olla oikeus ottaa huoneisto taloyhtiön hallintaan. Hallintaanotto kuitenkin edellyttää, että häiriöt ovat toistuvia ja aiheuttavat vähäistä suurempaa haittaa sekä sitä, että taloyhtiö kykenee näyttämään häiriöt toteen. Myös hallintaanottoprosessin hitaus saattaa muodostua käytännön ongelmaksi.
Artikkeli on tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Suomen Kiinteistölehden tilaajana saat lukuoikeuden kaikkiin artikkeleihin. Sinun tarvitsee vain luoda käyttäjätunnus ja kirjautua sisään! Oletko Kiinteistöliiton jäsen? Ota etu käyttöösi tästä
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään