Kuluttajien luottamus hiipui hieman huhtikuussa, mutta näkymät ovat yhä varsin valoisat. Kotitaloudet suhtautuvat luottavaisesti etenkin omaan talouteen ja omiin työllisyysnäkymiin, kertoo Hypon reaktio -tiedote.
– Kuluttajien kutina taloustuulista on osunut oikeaan historiassa hyvinkin tarkasti. Mittari onkin yksi ekonomistien suosikki-indikaattoreista. Nyt luottamusmittari kertoo kasvun jatkuvan vajaan 2 prosentin tasolla, mikä on erinomaista verrattuna Euroopan epävakaisiin tuuliin. Kotimarkkinat ja kuluttajat kannattelevat nyt Suomea, Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus toteaa.
Tilastokeskuksen laskema kuluttajien luottamusindikaattori oli huhtikuussa 15,7. Se on selvästi yli pitkän ajan keskiarvon 12,7. Elinkeinoelämän keskusliiton julkistamat yritysten luottamusmittarit heikkenivät kuitenkin aavistuksen. Yritysten luottamusmittarit ovatkin hiipuneet viime vuoden huipuista kuluttajien tapaan.
– Suurin yllättäjä on rakentaminen, joka pitää yhä pintansa, vaikka lupamäärät ja näkymät ovat hiipuneet asuntotuotannon puolella. Syy saattaa piillä muun rakentamisen paksuissa tilauskirjoissa: sairaaloita, hoivakoteja ja muuta rakentamista tulee tuntuvasti kasvukaupunkeihin. Hypo julkistaa perjantaina 3.5. tuoreen Asuntomarkkinakatsauksen, missä poraudutaan tarkemmin asunnonostajien ja rakentamisen näkymiin, Brotherus kertoo.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään