Taloyhtiön tehtävänä on huolehtia kiinteistön turvallisuudesta. Tyypillisesti turvallisuudesta puhuttaessa ajatellaan muun muassa ajantasaisesta lukituksesta, pelastussuunnittelusta, talvikunnossapidosta, valaistuksesta tai paloturvallisuudesta huolehtimista. Turvallisuus voi kuitenkin liittyä myös huoleen esimerkiksi naapurissa asuvan seniorin arjessa pärjäämisestä.
Jos taloyhtiön hallinnossa tai asukkaalla herää huoli ikäihmisen mahdollisesta hyvinvoinnista, terveydestä, turvallisuudesta tai muusta arjessa pärjäämisestä, kuka tahansa taloyhtiössä voi tehdä niin sanotun huoli-ilmoituksen kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle viranomaiselle. Pienikin huoli riittää ilmoituksen tekemiseen. Ilmoituksen tarkoituksena on varmistaa, että henkilö saa tarvitsemansa avun ja palvelut silloinkin, kun hän ei osaa tai ymmärrä niitä hankkia. Huoli-ilmoitus johtaa palvelutarpeen arviointiin.
Ilmoituksen voi tehdä niin isännöitsijä kuin asukas itse. Huoli-ilmoituksen voi tehdä nimettömänä tai omalla nimellä. Jos on mahdollista, usein huolen kohteena olevalle henkilölle on kuitenkin hyvä kertoa etukäteen, jotta asia ei tule hänelle yllätyksenä.
Artikkeli on tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Suomen Kiinteistölehden tilaajana saat lukuoikeuden kaikkiin artikkeleihin. Sinun tarvitsee vain luoda käyttäjätunnus ja kirjautua sisään! Oletko Kiinteistöliiton jäsen? Ota etu käyttöösi tästä
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään