sähköauto

Sivu 2

Sähköautojen latauslaitteiden myynti laski

8.10.2019

Taloyhtiöille velvoitteita sähköautojen latausinfran rakentamiseen

Vuodesta 2021 alkaen kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin yli neljän pysäköintipaikan asuinrakennuksiin tulisi tehdä sähköautojen latausvalmius. Samat vaatimukset tulisivat koskemaan asuinrakennusten pysäköintitaloja. Asiaa koskeva ympäristöministeriön lakiluonnos lähti lausuntokierrokselle 3.10.2019.

17.9.2019

Pikalatauspisteet kalliita taloyhtiöille

Sähkötekniikan asiantuntija Matti Lehtonen linjaa Hämeen Sanomissa, että kiinteistöjä ei vielä pitäisi velvoittaa rakentamaan tehokkaita latauspisteitä. Aalto-yliopiston professori Lehtosen mielestä ainakin alkuvaiheessa riittäisi tavallinen suojamaadoitettu pistorasia, joita nytkin käytetään autojen lohkolämmittimien lämmittamisessä talvella. Tehokkaan latauspisteen rakentaminen vanhaan kiinteistöön voi maksaa paljon, ja mikäli sähköliittymää joudutaaan suurentamaan, kasvavat taloyhtiön sähkön siirtomaksut merkittävästi.

29.8.2019

Kuntien vähäpäästöiset yhteiskäyttöautot yleistymässä

Janakkalan kunta kokeilee loppuvuoden työntekijöiden käyttöön yhteiskäyttöautoa, jota kuntalaiset voivat vuokrata virka-ajan ulkopuolella, kertoo Hämeen Sanomat. Liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna Kuntaliitosta uskoo, että Janakkalan malli tulee lyömään läpi muissakin kunnissa. Mallissa kunnat tekevät palveluntarjoajan kanssa leasingsopimuksen sähkö- tai kaasuautosta ja iltaisin ja viikonloppuisin kuntalaiset voivat vuokrata autoa suoraan palveluntarjoajalta.

11.6.2019

Sähköautojen lataus voi kuormittaa kiinteistöjen sähköverkkoja

Schneider Electric on kehittänyt energianhallintajärjestelmän, joka optimoi sähköverkon käytön, vaikka suurikin määrä sähköautoja olisi latauksessa yhdellä kertaa, kertoo Talotekniikka-lehti. Vanhojen kiinteistöjen sähköverkot eivät välttämättä kestä suuria määriä latauksessa olevia sähköautoja yhdellä kertaa. Schneiderin energianhallintajärjestelmä on suunniteltu skaalautumaan ja saamaan mahdollisimman paljon irti kiinteistön olemassa olevasta sähköverkosta.

3.6.2019

Ratkaisu satunnaiseen autotarpeeseen: taloyhtiön yhteiskäyttöauto

Yhteiskäyttöön tarkoitettu auto voi olla erinomainen ratkaisu taloyhtiöissä, joissa julkiset yhteydet toimivat ja tarve henkilöautolle on vain satunnaista, kertoo Turun Sanomat. Tampereen Kalevassa sijaitsevassa asunto-osakeyhtiö Koskentiessä pohdittiin hiljattain uudenlaisia liikkumisratkaisuja ja päädyttiin hankkimaan yhteiskäyttöauto. Koskentien asunto-osakeyhtiö on kaikin puolin ihanne-esimerkki tilanteesta, jossa yhteiskäyttöauto täydentään liikkumismahdollisuuksia.

24.5.2019

Yle: Taloyhtiöt heräävät hitaasti sähköautoilun yleistymiseen

Taloyhtiöiden kiinnostus sähköautojen latausinfran rakentamiseen on lähtenyt käyntiin hitaasti, kertoo Yle verkkouutisissaan. Taloyhtiöt ovat voineet hakea valtion tukea latausinfran parantamiseen viime elokuusta alkaen. Valtion 1,5 miljoonan euron tuesta on jaettu alle miljoona euroa.

7.5.2019

Neljäsosa taloyhtiöistä kaavailee sähköautojen latauspisteitä

Suomen Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan 24 prosentissa taloyhtiöistä toteutetaan sähköautojen latauspisteitä seuraavan viiden vuoden aikana. Vuoden 2019 aikana kolme prosenttia kerrostaloyhtiöistä ja kaksi prosenttia rivitaloyhtiöistä aikoo toteuttaa latauspisteitä. Latauspisteiden toteuttamista aikovien taloyhtiöiden määrä on kasvanut 5 prosenttiyksikköä vuoden 2017 syksyllä toteutetun korjausrakentamisbarometrin 19 prosentista.

24.4.2019

Sähköautolla oli yliote 110 vuotta sitten

1900-luvun alussa sähköauto oli luotettavampi ja helppokäyttöisempi kuin bensiiniauto, muistuttaa Tekniikka&Talouden verkkolehti. Vuonna 1900 Yhdysvalloissa sähköautojen markkinaosuus oli noin kolmannes. Pahin kilpailija oli höyryauto. Polttomoottoriauto oli vaikea ja vaarallinenkin käynnistää kammella.

29.3.2019

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin päivityksen soveltaminen alkaa keväällä 2020 – RAKLI selvitti jäsenistön näkemyksiä sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen

RAKLI toteutti maaliskuussa 2019 kyselyn jäsenistölleen sähköautojen latauspaikkojen rakentamisesta. Tarkoituksena oli selvittää RAKLIn jäsenten näkemyksiä siitä, kuinka rakennusten energiatehokkuusdirektiivin eli EPBD:n muutokset koskien sähköautojen latauspaikkojen rakentamista tulisi toteuttaa kansallisessa lainsäädännössämme ja mitä vaikutuksia tällä olisi kiinteistönomistajille. Vuonna 2018 päivitetty EPBD eli Energy Performance of Building Directive sisältää vaatimuksen kansallisen minimimäärän asettamisesta sähköautojen latauspaikoille kiinteistöissä muille […]

13.2.2019

Tutkimus: Suomalaisista taloyhtiöistä harva on aloittanut valmistautumisen sähkö- ja hybridiautojen lataamiseen

Realia Isännöinti selvitti IRO Researchin Tuhat suomalaista -tutkimuksella suomalaisten kiinnostusta sähkö- tai hybridiauton hankintaan sekä näkemyksiä sähköautojen latauksen järjestämisestä taloyhtiöissä. Tutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen on harkinnut hankkivansa sähkö- tai hybridiauton seuraavan viiden vuoden aikana. Valtaosassa suomalaisia taloyhtiöitä ei kuitenkaan ole vielä keskusteltu autojen latauspisteistä: vain 12 prosentissa taloyhtiöstä on herännyt keskustelua latauksen järjestämisestä.

18.1.2019

ARA avustaa tänäkin vuonna sähköautojen latausinfran rakentamista

Sähköautojen latausinfra-avustuksella edistetään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti. ARA myöntää tänäkin vuonna asuinrakennuksen omistaville yhteisölle avustusta sähköautojen latausinfran rakentamiseen. Nyt avustusta voivat hakea myös asunto-osakeyhtiöiden omistamat pysäköintilaitokset.

27.11.2018

Sähköautojen latauspisteitä suunnitteilla joka viidenteen taloyhtiöön

Sähköautojen latauspisteitä suunnittelee noin viidesosa taloyhtiöistä, selviää Kiinteistöliiton tuoreesta Korjausrakentamisbarometrista. Kerrostaloyhtiöistä runsaat 20 prosenttia ja rivitaloyhtiöistä vajaat 20 prosenttia suunnittelee latauspisteiden rakentamista vuosina 2018-2022. Lukemat ovat nousseet verrattuna vuotta aiemmin tehtyyn kyselyyn.