Motiva

Uusimmat artikkelit

7.9.2021

Tarkkaavainen kuluttaja säästää energialaskuissa pitkän pennin

Motivan kuluttajaneuvonta ja Energiaviraston alueelliset energianeuvojat ympäri Suomen kampanjoivat syksyn aikana vastuullisen ja tiedostavan energian- ja vedenkäytön puolesta. – Valtaosalle energian ja veden säästäminen tarkoittaa pieniä tekoja. Nyt onkin aika tutustua omaan kulutukseen ja etsiä tehokkaat keinot, joilla hillitä elämisen ilmastovaikutuksia, asiantuntija Päivi Suur-Uski valtion kestävän kehityksen yhtiöstä Motivasta toteaa.

19.4.2021

Keskimääräinen vedenkäyttö vähentynyt

Suomalaisten vedenkäyttöä tutkittiin Kestävä vedenkäyttö -projektissa vuosina 2019–2020. Tutkimuksessa vedenkäyttöä selvitettiin mittaustietojen, kyselytutkimuksen ja kulutustaan tarkemmin seuraavan ryhmän perusteella. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että käytetyn veden määrässä on suurta vaihtelua erilaisten talouksien välillä.

4.11.2020

Tepsiikö tuuppaus sähkönkuluttajiin?

Energiansäästöön kannustava neuvonta ja kotitalouskohtainen kulutustieto auttavat vähentämään sähkönkulutusta etenkin talvikuukausina, jolloin sähkön kulutus on korkeimmillaan. Vähennys oli keskimäärin kymmenen prosenttia. Asiaa tutkittiin informaatio-ohjauksen kokeiluhankkeessa, jonka tulokset julkaistaan 4.11.2020 järjestettävässä verkkotapahtumassa.

17.8.2020

Säästö- ja seurantalaitteilla vedenkulutus kuriin taloyhtiössä

Helsingissä sijaitsevassa taloyhtiössä on panostettu vettä säästäviin laitteisiin ja saatu taloyhtiön vedenkulutus putoamaan 155 litrasta noin 117 litraan henkilöä kohden vuorokaudessa, kertoo Motiva. Vuonna 1999 valmistuneessa As Oy Helsingin Laivalahdessa vedenkulutus oli 51 asunnon ja yhden liiketilan yhtiössä ollut jo pidemmän aikaa yli 150 l/hlö vuorokaudessa ja kasvanut 2010-luvulla tasaisesti. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Kristiina Vahvaselkä […]

11.6.2020

GBCF: Taloyhtiöissä miljardien liiketoimintamahdollisuudet ilmastoviisaille palveluille

Taloyhtiöiden kiinnostus rakennusten ilmastovaikutusten vähentämiseen on kasvussa. Taloyhtiöt tarjoavat yrityksille miljardien eurojen liiketoimintamahdollisuudet energiankulutuksen ja päästöjen vähentämiseen 2020-luvulla. Ratkaisuilta vaaditaan helppoutta, selkeyttä ja kustannustehokkuutta.

9.6.2020

Aurinkosähkön kotimyynnissä kannattaa käyttää harkintaa

Aurinkopaneeleita ja remontteja myydään suoramyyntinä ovelta ovelle. Kaupat kannattaa suoramyynnissäkin tehdä vasta huolellisen perehtymisen ja harkinta-ajan jälkeen, muistuttaa Motiva. Energianeuvojille on tullut kuluttajilta yhteydenottoja, joiden mukaan aurinkosähkön kotimyynti saattaa johtaa jopa kohteeseen soveltumattomien järjestelmien hankintaan.

19.6.2019

Lisätilaa polkupyörille taloyhtiössä

Kevään ja kesän aikana talkoiden yhteydessä keskustellaan usein pyörävaraston siivouksesta ja pyörätilojen riittävyydestä. Taloyhtiöiden osakkailla ja asukkailla on yhä enemmän polkupyöriä varsinkin kaupunkialueilla. Pyöriä voi olla samalla kotitaloudella olla useampia eri tarkoituksiin. On sähköpyöriä, laatikkopyöriä,  kilpapyöriä ja fatbikeja.

20.5.2019

Taloyhtiöt tarvitsevat lisää pyöräsäilytystiloja

Pyöräilyn lisäämisen yksi haaste on pyöräpysäköintitilojen riittämättömyys erityisesti taloyhtiöissä. Tähän haetaan ratkaisua Motivan julkaisemalla Pyörällä koko talo -oppaalla. Opas auttaa taloyhtiöiden hallituksia parantamaan olemassa olevia säilytystiloja ja antaa neuvoja uusien tilojen järjestämiseen.

4.3.2019

Pitkän aikavälin peruskorjausstrategian laatiminen käyntiin – tavoitteena muuttaa rakennuskanta erittäin energiatehokkaaksi ja vähähiiliseksi

Ympäristöministeriö käynnistää yhdessä Motiva Oy:n, VTT:n ja Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa uuden pitkän aikavälin peruskorjausstrategian laatimisen. Strategian laatiminen on osa viime vuonna voimaan tullutta uudistettua EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiiviä. Sen mukaan jäsenmaiden tulee laatia pitkän aikavälin peruskorjausstrategia rakennuskannan muuttamiseksi erittäin energiatehokkaaksi ja vähähiiliseksi vuoteen 2050 mennessä.  Strategiatyössä luodaan yleiskatsaus Suomen rakennuskannasta, kartoitetaan kustannustehokkaat korjaustoimenpiteet ja niiden rahoitus […]

12.2.2019

Aurinkosähköä kotiin -kampanja kerää tarjouksia kuluttajakohteisiin

Motiva kerää yrityksiltä tarjouksia aurinkosähköjärjestelmien mallikohteista aurinkosähkökampanjaan. Kuluttajat pääsevät vertailemaan avaimet käteen -järjestelmiä toimittavia yrityksiä sekä laite- ja hintatietoja Aurinkosähköä kotiin -kampanjasivulla 4.maaliskuuta alkaen. Kampanjan yhteistyökumppanina on Suomen Omakotiliitto.

10.12.2018

Motiva ja Sitra keräävät kokemuksia yhteishankintojen järjestämisestä kotitalouksille

Aurinkosähkön käyttöönottoa on viime vuosina vauhditettu muutamilla yhteishankintakampanjoilla eri puolilla Suomea. Motiva kokoaa Sitran toimeksiannosta yhteishankintojen järjestäjien, järjestelmätoimittajien ja kuluttajien kokemuksia toteutetuista hankkeista ja näkemyksiä siitä, miten yhteishankintoja tulisi kehittää. Uusien puhtaan energian teknologioiden, kuten aurinkosähköjärjestelmien, käyttöönotto ja yleistyminen kotitalouksissa on hidasta.

7.12.2018

Valaistuksen parantaminen on helppo ilmastoteko ja säästökeino

Kiinteistöjen energiankulutuksesta valaistus haukkaa lämmityksen jälkeen suurimman osan ja kuntien sähkönkulutuksesta jopa kolmasosan. Valaistuksen parantaminen onkin erityisen helppo ja kustannustehokas energiansäästötoimenpide ja ilmastoteko kiinteistön omistajille ja taloyhtiöille. Motivan asiantuntija Päivi Suur-Uskin mukaan valaistuksen parantaminen on vaivaton toimenpide verrattuna moneen muuhun energiatehokkuutta parantavaan korjaushankkeeseen.