Yhä useampi asumismaksujen viivästymisten vuoksi perintään joutunut saa häätöhaasteen. Erityisesti nuorten aikuisten velkaantuminen asumismaksujen vuoksi on moninkertaistunut. Tiedot käyvät ilmi perintätoimisto Intrumin katsauksesta.
Asumiseen liittyvät velkaongelmat ovat kasvaneet viime vuosina merkittävästi. Tämä näkyy niin maksumuistutusten, perintätapauksien ja häätöhaasteiden määrien kuin asumiseen liittyvän neuvonnan tarpeen kasvuna.
Viime vuonna yli 10 prosenttia asumismaksuihin liittyvistä perintätapauksista eteni häätöprosessiin, kun vuonna 2022 määrä oli vain hieman yli kaksi prosenttia. Kuluvan vuoden aikana osuudet ovat olleet samalla tasolla kuin viime vuonna, mutta vuoden loppua kohden osuus voi vielä kasvaa.
Nuorten velkaongelmat moninkertaistuivat
Huolestuttavin tilanne on nuorilla aikuisilla, joista 18–24-vuotiaiden ikäryhmässä asumismaksujen perintätapaukset kasvoivat 173 prosenttia ja velkaantuneiden määrä 193 prosenttia vuodesta 2021 vuoteen 2024. Kuluvana vuonna asumismaksujen vuoksi velkaantuneita on ikäryhmässä tällä hetkellä lähes yhtä paljon kuin vuonna 2023 koko vuoden aikana.
Myös 25–29-vuotiaiden ikäryhmässä määrät kasvoivat enemmän muihin ikäryhmiin verrattuna. Vanhemmissa ikäryhmissä perintätapauksia on yleisesti enemmän, mutta niiden suhteellinen kasvu on ollut maltillisempaa. Yli 30-vuotiaiden ikäryhmässä perintätapausten määrien kasvu taittui viime vuonna, samoin kuin velkaantuneiden määrien kasvu yli 50-vuotiaissa.
Nuorten velkaongelmat voivat kertoa paitsi maksuvaikeuksista myös asumiseen liittyvän talousosaamisen ja tiedon puutteesta.
– Nuoret eivät välttämättä tiedosta, millaisia seurauksia asumiskulujen myöhässä maksamisella voi olla ja kuinka nopeasti häätöön ja maksuhäiriömerkintään johtava prosessi lopulta etenee, sanoo Intrumin perintäpalvelujen osastopäällikkö Reetta Lehessaari.
Myös neuvonta ja muistutukset ovat lisääntyneet
Asumiseen liittyvien velkaongelmien kasvu näkyy esimerkiksi Takuusäätiön velkaneuvonnassa. Myös asumismaksujen muistutusten määrät ovat Intrumin analyysin mukaan kasvaneet vuoteen 2021 verrattuna.
Muistutusten määrien kasvu voi kertoa kuluttajien maksuvaikeuksien lisääntymisestä mutta myös siitä, että vuokra- ja asumispalvelujen tarjoajat hyödyntävät muistutuspalvelua aiempaa enemmän.
– Vuokranantajilla ja asumispalvelujen tarjoajilla on selvästi aiempaa enemmän tarvetta laskunvälityksen, maksuvalvonnan ja perinnän palveluille, Lehessaari kertoo.
Katsauksen aineisto on kerätty toukokuussa 2025 tietokannasta, joka sisältää tietoa lähes 1,1 miljoonasta suomalaisesta kuluttajasta.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään