LähiTapiola kertoo tiedotteessaan polkupyörävarkauksien määrän vähenneen tammi–heinäkuussa 2021 viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Varastettujen pyörien suhteellinen arvo kuitenkin kasvoi ja polkupyörien varastamisesta on samalla tullut ammattimaisempaa.
− Varastettujen polkupyörien yhteenlaskettu kokonaisarvo laski LähiTapiolan vahinkotilastojen mukaan noin 18 prosenttia, eli noin 50 % vähemmän kuin varastettujen pyörien lukumäärä.
Varastetuksi päätyneet polkupyörät ovat siis entistä arvokkaampia, kuten viime vuosina yleistyneitä sähköpolkupyöriä, LähiTapiolan kehityspäällikkö Antti Määttänen kertoo.
Polkupyörien varastamisesta on tullut ammattimaisempaa. Noin 26 prosenttia tammi–heinäkuussa 2021 varastetuista polkupyöristä vietiin lukitusta pyörävarastosta, talon kellarista tai tallista.
Kaikista yli tuhannen euron korvaussumman saaneista pyöristä jo 40 prosenttia varastetaan lukituista sisätiloista. Vastaavasti vuonna 2020 samalla jaksolla kaikista pyöristä varastettiin lukitusta tilasta 20 prosenttia ja yli tuhannella eurolla korvatuista pyöristä 36 prosenttia. Järeätkään suojautumiskeinot eivät siis välttämättä enää auta varkauksien ehkäisyssä.
− Onpa tullut vastaan sellaisiakin tapauksia, joissa arvokkaita monella lukolla kiinnitettyjä polkupyöriä on viety useamman lukitun oven takaa taloyhtiön pyörävarastosta. Kun poliisinkaan resurssit eivät viimeaikaisten uutisten perusteella riitä pyörävarkauksien tutkimiseen, on arvokkaan pyörän omistaja erittäin hankalassa asemassa ja siksi varkauksien ehkäisy nousee avainasemaan tilanteen helpottamiseksi, Määttänen analysoi.
Polkupyörärekisteri tekisi varastetun pyörän myymisestä vaikeampaa
Yksi keino polkupyörävarkauksien vähentämiseksi olisi hankaloittaa varastettujen pyörien markkinoita. Polkupyörärekisteri helpottaisi käytetyn polkupyörän alkuperän ja pyörän oikean omistajan selvittämistä.
− Joissakin maissa on jo käytössä polkupyörärekisteri, joka vaikeuttaa varastettujen pyörien myyntiä huomattavasti, Määttänen tietää.
Jo liikenteessä olevien pyörien pakkorekisteriä Määttänen ei kuitenkaan näe järkeväksi, vaan rekisteri koskisi vain uusia polkupyöriä.
− Vanhojen pyörien pakkorekisteröinti aina parinkympin käyttöpyöristä alkaen ei olisi järkevää. Uusien polkupyörien kohdalla tämä olisi kuitenkin mielekästä. Rekisterin ylläpitäjän tulisi olla valtiovallan alainen viranomaistaho, kuten muissakin maissa, joten päätöksentekijöiltä vaadittaisiin asian suhteen aktiivisuutta, Määttänen summaa.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään