Naapurisopu löytyy keskustelemalla

Naapuruussovittelun keskus toimii pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella. Suurin osa toimeksiannoista koskee kahden naapurin välistä riitaa. Toimeksiantoja tekevät asumisneuvojat, isännöitsijät, poliisi, sosiaalitoimi ja muut viranomaiset sekä asukkaat itse.

Tavallisesti kyse on naapurusten välisestä riidasta, jossa toista osapuolta häiritsevät toisen käyttäytyminen ja erilaiset elämäntavat. Yleensä kiista on lähtenyt liikkeelle häiriöstä, kuten metelistä, pyykkivuorojen väärinkäytöstä tai lasten tekosista ja heidän komentamisestaan. Kiista on jäänyt kytemään eikä keskustelua ole käyty sovussa loppuun.

Naapuruussovittelun keskuksen johtajana toiminut Miriam Attias kertoo, että sovittelussa ei etsitä syyllisiä vaan ratkaisuja. Niiden löytymiseksi sovittelukeskus auttaa käymään rakentavaa vuoropuhelua. Usein häiritsevästä käyttäytymisestä huomauttaminen, tai tapa, jolla huomautetaan, aiheuttaa loukkaantumisen ja puhumattomuuden. Kierteen alkuperäistä syytä ei sitten pitkän ajan kuluttua usein edes muisteta.

Viralliset ohjeet kehottavat tekemään kirjallisen valituksen ja hankkimaan siihen todistajat. Byrokraattinen prosessi etäännyttää ihmisiä toisistaan. Siinä tähdätään oikeudenkäyntiin ja todisteluun. Sovittelukeskuksissa sen sijaan uskotaan, että kohdatessaan ihmiset kykenevät kantamaan vastuun käyttäytymisestään ja kommunikoimaan asiallisesti. Suurin ongelma on, että kohtaaminen ei aina tunnu helpolta.

Raha ratkaisee sen, minkälaisessa kodissa kukin pystyy asumaan. Yhteen kansallisuuteen kuuluvat ihmiset eivät asu kaikki samalla tavalla kotimaassaankaan – ei siis kannata etsiä yleispätevää tietoa johonkin kulttuuriin kuuluvien tavoista.

Taloyhtiöissä, joissa on hyvä ilmapiiri ja ihmiset tervehtivät toisiaan, pystytään helpommin myös hyvässä hengessä kertomaan kasvokkain omaa mieltä askarruttavista asioista. Aina jos jokin asia painaa mieltä, siitä kannattaa puhua, mutta asiallisesti. Ihmisillä on myös eri käsityksiä hyvästä naapuruudesta. Toisten mielestä siihen kuuluu tervehtiminen, toisten mielestä ei.

Riitatapauksissa isännöitsijän puolueettomuus on tärkeää. On esiintynyt tapauksia, joissa isännöitsijä on lähettänyt asukkaalle kirjeen, jossa häntä epäillään naapureiden kiusaamisesta ja on käsketty lopettamaan heti. Kirjeen saanut ei ole edes ymmärtänyt, mikä asia hänen pitäisi lopettaa. Asiasta olisi ehkä kannattanut ensin keskustella osapuolten kanssa.

− Konfliktit eivät ikinä synny suurina, vaan ne lähtevät pienestä liikkeelle. Kaikista niistä selviää puhumalla, Attias sanoo.

Lue Miriam Attiaksen YLE:lle aiheesta kirjoittama kolumni:

Miriam Attiaksen kolumni: Naapuruusriitojen sovittelijana opin, että kuuntelu on radikaali teko | Yle Uutiset | yle.fi    

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

monimuotoisuus vuokralaisen valinnassa

4.12.2024

Vuokranantaja, huomioi monimuotoisuus vuokralaisen valinnassa

Tulevaisuuden vuokralaiset ovat aiempaa monimuotoisempi ryhmä. Suomessa on jo yli puoli miljoonaa vieraskielistä asukasta. Vuokranantajalle monimuotoisuuden huomioiminen konkreettisin teoin voi olla tulevaisuuden vuokramarkkinoilla ratkaiseva tekijä ja kilpailuetu.

Tilaajille

ryhmäkorjaushanke

9.7.2025

Ryhmäkorjaushanke – mitä se tarkoittaa?

Ryhmäkorjaushankkeessa useampi taloyhtiö muodostaa yhteistyöryhmän, joka lähtee toteuttamaan mahdollisimman paljon yhteisiä elementtejä sisältävää, yhteistä korjaushanketta. Suurimmat hyödyt saadaan, jos mukana olevat yhtiöt ovat mahdollisimman samankaltaisia.

vuokralaisella vahingonkorvausvastuu

23.12.2024

Milloin vuokralaisella on vahingonkorvausvastuu taloyhtiölle?

Asunto-osakeyhtiössä oli suoritettu korjaustyö, jonka aikana viemäreitä ei saanut käyttää. Yhtiön vuokraamassa huoneistossa oleskelleet suomen kieltä taitamattomat henkilöt olivat kuitenkin käyttäneet viemäriä, mistä oli aiheutunut vahinkoa. Oikeudessa riideltiin siitä, kenellä tapauksessa oli korvausvastuu.

Tilaajille

asukas palelee

4.10.2024

Mitä tehdä, kun asukas palelee?

Kun asukas valittaa kylmää kotonaan, selitys voi löytyä yhtä hyvin kiinteistön järjestelmien puutteellisesta toiminnasta kuin asukkaan omista toimista tai vaikkapa terveydentilasta. Vaikka asunnosta ei löytyisi vikaa eikä todellista selitystä kylmyydelle saataisi, on tärkeää, että asukas tulee kuulluksi.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti