Isännöinti on monipuolinen kokonaisuus, jossa huolehditaan taloyhtiön hallinnosta, taloudesta ja kiinteistön ylläpidosta. Isännöitsijän tehtävänä on hoitaa taloyhtiön juoksevaa hallintoa ja toimia yhteistyössä taloyhtiön hallituksen kanssa. Isännöinnin laatuun vaikuttavat useat tekijät, jotka voidaan jakaa isännöitsijään itsensä, isännöintiyritykseen ja taloyhtiön sekä isännöitsijän välisiin suhteisiin.
Niin isännöinnin kuin asiakkaidenkin tarpeet ovat selvästi muuttuneet lähivuosina. Asiakkaat, eli taloyhtiöiden hallitukset ja osakkaat, ovat entistä tietoisempia ja vaativampia. Avoimuus ja aktiivinen viestintä ovat nousseet yhä tärkeämpään rooliin. Isännöintialalla onkin vastattu asiakastarpeiden muutoksiin ja muuttuviin olosuhteisiin. Isännöitsijät hyödyntävät entistä enemmän sähköisiä järjestelmiä ja viestintäkanavia toimintansa tehostamiseksi.
Isännöintiliiton ja Kiinteistöliiton tuore Isännöinnin laatu 2025 -tutkimus kartoitti taloyhtiöiden tyytyväisyyttä isännöitsijöiden ja isännöintiyritysten toimintaan sekä näkemyksiä palvelujen laadusta. Tutkimuksen mukaan isännöinnin kokonaislaatu on edelleen vakaa ja hyvä.
Isännöinnin laatu koostuu taloushallinnosta, asiakaspalvelusta, isännöitsijän ja isännöintiyrityksen toiminnasta sekä teknisestä isännöinnistä. Taloushallinto sai tutkimuksessa korkeimman kokonaiskeskiarvon, kun taas tekninen isännöinti heikoimman. Isännöitsijän ja isännöintiyrityksen nettosuosittelun eli NPS-arvon todettiin laskeneen.
Tutkimuksen mukaan isännöitsijän toiminnassa on useita tärkeitä tekijöitä, jotka vaikuttavat suoraan asiakastyytyväisyyteen ja suositteluhalukkuuteen. Isännöitsijän kolme tärkeintä ominaisuutta ovat luotettavuus, vastuullisuus ja yhteistyön sujuvuus. Isännöintiyrityksessä puolestaan arvostetaan eniten luotettavuutta, mainetta ja yrityskuvaa sekä palaute- ja reklamaatioprosessien toimivuutta.
Perustana kaikelle yhteistyölle on luottamus ja vastuullisuus. Isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen välillä tulisi olla myös sujuva yhteistyö. Asiakkaat arvostavat sellaista isännöitsijää, joka hoitaa asiat ripeästi ja saattaa ne myös loppuun asti.
Taloyhtiön hallituksen toiminta vaikuttaa suoraan isännöinnin laatuun. Hallituksen tuki onkin yksi tärkeimmistä edellytyksistä onnistuneelle isännöinnille. Hallitukselta vaaditaan ennen kaikkea sitoutumista, yhteistyökykyä ja valmiutta tehdä päätöksiä. Isännöitsijä tarvitsee aktiivisen ja toimintakykyisen hallituksen tuekseen voidakseen hoitaa tehtävänsä tehokkaasti.
Yhteistyö on kaksisuuntainen prosessi, jossa molempien osapuolten panos on ratkaiseva. Oman kokemukseni mukaan isännöinti ja hallitustyö sujuvat kyllä, jos yhteistyö on toimivaa sekä kaikki tietävät roolinsa ja tehtävänsä taloyhtiön etu edellä.
Hyviä käytäntöjä laadukkaaseen isännöintiin:
- – Hyvä yhteistyö ja hallituksen tuki
Hallitus ja isännöitsijä tekevät sujuvaa yhteistyötä, jolloin päätöksenteko nopeutuu ja yhtiön asioita saadaan edistettyä tehokkaammin. - – Realistiset odotukset isännöinnille
Hallitus ymmärtää, mitä isännöintiin kuuluu ja mitä ei. Isännöitsijä ei voi tehdä päätöksiä ilman hallituksen valtuutusta. - – Selkeä vastuunjako
Isännöintisopimuksessa on selkeä työnjako ja palvelukuvaus. Hallitus varmistaa, että sovitut tehtävät ovat selvät molemmille osapuolille, jolloin ehkäistään väärinkäsityksiä ja riitoja. - – Hallituksen aktiivinen rooli
Hallitus on vastuussa taloyhtiön strategisista linjauksista ja kehittämisestä, kun taas isännöitsijä hoitaa juoksevaa hallintoa. Aktiivinen ja sitoutunut hallitus auttaa isännöitsijää tunnistamaan kehitystarpeita ja toteuttamaan niitä. - – Viestintä ja kommunikointi
Hallitus antaa isännöitsijälle riittävästi tietoa ja palautetta, jotta isännöitsijä voi hoitaa tehtävänsä parhaiten. Avoin ja rehellinen kommunikointi on avain onnistuneeseen isännöintiin.
Haluatko kommentoida blogia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään