Tyytyväisyys isännöintiin kasvaa

Asiakkaiden tyytyväisyys isännöintiin on kasvanut. Yhdeksän kymmenestä isännöintiyrityksestä saa taloyhtiöiden hallituksilta hyvän arvosanan, kertoo tuore Isännöinnin Asiakaskuuntelu -tutkimus.

Isännöinnin Asiakaskuuntelulla mitataan taloyhtiön hallitusten jäsenten kokemuksia isännöintipalvelusta eri puolilla Suomea. Yli 13 600 vastaajaa tekee tutkimuksesta alan kattavimman.

Parhaimmiksi isännöintiyrityksiksi arvioidaan sellaiset, joiden viestintäasiat ovat kunnossa. Kun asiakkaat ovat tyytyväisiä isännöinnin viestintään, yritys voi nousta parhaiden ryhmään, vaikka se ei saisi esimerkiksi korjaustoiminnastaan parhaita arvioita.

Tulokset kertovat, että hallituksen jäsenet pitävät isännöintiyrityksiä osaavina. Erityisesti luotetaan isännöintiyritysten kykyyn hoitaa talous ja hallinto sekä huolehtia päivittäisistä juoksevista asioista. 75 prosenttia tutkimuksen vastaajista kokee, että asiat etenevät taloyhtiössä hallituksen päätösten mukaisesti, hallituksen jäsenenä on helppo olla ja taloyhtiön asiat ovat osaavissa käsissä.

Taloyhtiöt ja isännöinti muuttuvat

Joskus isännöinti näkyy julkisuudessa, kun yksittäisen isännöitsijän kanssa on ongelmia. 75 prosenttia taloyhtiön hallitusten jäsenistä on tutkimuksen mukaan kuitenkin tyytyväisiä isännöintiin.

Isännöintiin liittyvät yleiset kielteiset mielikuvat voivatkin johtua siitä, että niin sanottu asiakaskokemus jää etäiseksi; isännöinti toimii hyvin, kun se toimii taustalla.

Tulevaisuudessa asiakkaiden kokemukset isännöinnistä saattavat olla tärkeämpiä.

– Asuminen on jo kymmenenkin vuoden kuluttua aika lailla toisenlaista kun nyt. Muutos on nopeaa: asukkaat vanhenevat, perhemuodot eriytyvät ja taloyhtiöissä tarvitaan uudenlaisia palveluja. Isännöintiyritysten kannattaa panostaa vuorovaikutukseen asukkaiden kanssa, jotta uusia palveluja on helpompi kehittää, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä sanoo.

Isännöinnin Asiakaskuuntelu-tutkimusta koordinoi Isännöintiliitto ja sen toteutti Good House marraskuun 2014 ja helmikuun 2015 välillä. Kyselyyn vastasi 13 629 taloyhtiön hallituksen jäsentä. Tutkimukseen osallistui 149 Isännöintiliiton jäsenyritystä

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

asuntosijoittamisen houkuttelevuus kasvaa

22.1.2025

Vuokranantajat uskovat asuntosijoittamisen houkuttelevuuden kasvuun

Kyselyn mukaan yli puolet yksityisistä vuokranantajista uskoo, että asuntosijoittamisen houkuttelevuus kasvaa seuraavan 5–10 vuoden aikana. Suurimpina kilpailutekijöinä vuokraustoiminnassa pidetään asunnon sijaintia, vuokran tasoa ja vuokralaistyytyväisyyttä.

kahden gigan

8.11.2024

Kaupallinen yhteistyö

DNA:n kaapelikodeissa surffaillaan kahden gigan nopeuksilla

Pätkivä ja hidasteleva netti on yksi suurimmista nettiyhteyksiin liittyvistä ärsytyksen aiheista. DNA toi keväällä 2024 kotitalouksille tarjolle huippunopean kahden gigabitin liittymän kiinteässä laajakaistaverkossa, kaapelilaajakaistassa ja Ethernet-teknologiassa.

DNA

veden hinta

22.1.2025

Investointitarpeet nostavat talousveden hintaa

Vesimaksuihin kohdistuu kasvava korotuspaine. Verkostoja on saneerattava, puhdistusvaatimukset kiristyvät, ja vesihuollon turvallisuuteen on panostettava aiempaa enemmän. Keski-Uudenmaan Veden toimitusjohtaja Kari Korhonen vakuuttaa, että vettä kyllä riittää.

Tähtiartikkeli

Tilaajille

julkisivujen kunto

20.5.2025

Kuukauden kasvo: Julkisivujen rasitus kasvaa sään ääri-ilmiöiden yleistyessä

Julkisivut joutuvat ilmaston muuttuessa aiempaa kovemmalle rasitukselle. Julkisivu on kuin sadetakki, joka pitää sisällään olevien kantavien rakenteiden olosuhteet siedettävinä. Käytännössä julkisivu siis suojaa merkityksellisiä rakenteita, sanoo yliopistonlehtori Toni Pakkala.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti