Sosiaalisen median käytöllä yhteisöllisyyttä taloyhtiöön

Fiksu taloyhtiö käyttää viestinnässään niitä kanavia, joiden välityksellä viesti parhaiten tavoittaa yhtiön osakkaat ja asukkaat. Kaikenikäisistä suomalaisista jo suuri osa käyttää sosiaalisen median kanavia, joten taloyhtiönkin voi olla hyvä harkita ainakin jonkin some-kanavan käyttöönottoa.

Esimerkiksi Facebookissa erilaisten ryhmien perustaminen on helppoa, mutta some-kanavien käyttöönotossa on tärkeää myös sopia niiden käyttöön liittyvistä pelisäännöistä.

– Jos taloyhtiön hallitus perustaa yhtiölle oman Facebook-ryhmän tai sivun, on tärkeää sopia, ketkä toimivat sen ylläpitäjinä. Hyvä käytäntö voisi olla jakaa vastuuta ryhmän ylläpidosta useammalle kuin yhdelle hengelle, ettei ylläpito kohtuuttomasti kuormita esimerkiksi hallituksen puheenjohtajaa, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Taloyhtiön osakkailla ja asukkailla on usein matalampi kynnys viestiä asioistaan Facebook-ryhmälle tai -seinälle kuin esimerkiksi jakaa omasta asiastaan paperista tiedotetta kaikkien postiluukkuun. Matala kynnys olla yhteydessä naapureihin aikaansaa mukavaa kanssakäymistä ja parantaa taloyhtiön yhteishenkeä. Sosiaalisen median kautta sanoma myös tavoittaa nopeammin kuin perinteinen posti.

– Viestinnän määrä taloyhtiössä on usein suoraan suhteessa siihen, millainen yhteishenki yhtiössä vallitsee. Kun tieto kulkee ja osakkaat ovat keskenään yhteyksissä muistakin kuin virallisista päätöksentekoasioista, väärinkäsitykset ja riidat vähenevät, Pynnönen toteaa.

Somella ei voi korvata kaikkea viestintää

Sosiaalinen media ei kuitenkaan voi korvata muita tiedonvälityskanavia, sillä esimerkiksi yhtiökokouskutsu on edelleen toimitettava paperisena postilaatikkoon.

– Viestintää ei muutenkaan kannata jättää yhden kanavan varaan, sillä hallituksen vastuulla on huolehtia, että tieto tavoittaa kaikki osakkaat riippumatta siitä, käyttävätkö he sosiaalista mediaa. Myös niillä, jotka eivät sitä käytä, on edelleen oikeus saada tietoa taloyhtiön asioista, Kristel Pynnönen muistuttaa.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

ilmalämpöpumppu

25.6.2025

Ilmalämpöpumppu taloyhtiössä – ota nämä huomioon pumpun hankinnassa

Ilmalämpöpumppu tarjoaa toimivan ja energiatehokkaan ratkaisun, mutta sen asentaminen taloyhtiössä ei ole aivan yksinkertaista. Ilmalämpöpumpun hankinta vaatii huolellista suunnittelua ja taloyhtiön lupaprosessin noudattamista.

ilmalämpöpumpun huolto

12.8.2025

Osakkaan ilmalämpöpumppu aiheuttaa vahingon – kuka vastaa?

Ilmalämpöpumppu vaatii säännöllistä huoltoa toimiakseen oikein ja optimaalisella tavalla. Jos osakas on asennuttanut laitteen, hänen vastuullaan ovat laitteen ylläpitotoimet, kuten suodattimien ja ulkoyksikön puhdistus. Varsinainen huolto kuuluu aina ammattilaiselle.

lemmikit avoin puhe

20.12.2024

Sopuisa taloyhtiöelämä lemmikkien kanssa vaatii avointa puhetta

Lemmikit voivat parhaimmillaan yhdistää taloyhtiön asukkaita. Lemmikkien ja muiden talon asukkaiden sopuisa yhteiselo vaatii kuitenkin lemmikinomistajilta vastuuntuntoa ja avointa viestintää. Myös lemmikittömien asukkaiden kannattaa kertoa asioista avoimesti lemmikinomistajille.

taloyhtiön tilat yhteiseen käyttöön

27.2.2025

Karaokea, jumppaa ja kortinpeluuta – taloyhtiön kellarikerroksen tilat otettiin yhteiseen käyttöön

Salolaisessa taloyhtiössä toteutettiin esteettömyyttä ja asukkaiden yhteisöllisyyttä parantava pilottihanke. Tavoitteena oli saada yksinäiset ihmiset pois koloistaan ja vähällä käytöllä olevat tilat yhteiseen käyttöön.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti