Digitaalinen Huoneistotieto ratkaisee taloyhtiöiden GDPR-haasteet

Äskettäin sovellettavaksi tullut EU:n tietosuoja-asetus GDPR tuo haasteita myös taloyhtiöille, jotka ovat oikeudellisen määritelmän mukaan henkilörekisterinpitäjiä. Yhtiöillä on tyypillisesti hallussaan huoneistojen omistajia ja asukkaita koskevaa henkilötietoa, jota ne luovuttavat useimmiten isännöitsijäntodistuksen muodossa yhtiön ulkopuolelle.

”Taloyhtiöiden tietosuojaan liittyvät käytännöt vaihtelevat todella paljon. Osa yhtiöistä nimittää isännöitsijää rekisterinpitäjäksi, vaikka se ei asetuksesta tehdyn juridisen arvion mukaan ole mahdollista. Käytännössä se olisi sama kuin toimitusjohtajan väitettäisiin olevan osakeyhtiön rekisterinpitäjä. Myös tietojen luovuttamiseen liittyvät menetelmät ovat kirjavia eivätkä yhtiöt oikein edes pysty asetuksen mukaisesti seuraamaan, minne henkilötiedot lopulta päätyvät”, kertoo liiketoimintajohtaja Heikki Ylipekkala Suomen Asiakastieto Oy:stä.

Asiakastieto on yhdessä Talokeskuksen kanssa rakentamassa uutta palvelua, jonka tarkoitus on mm. kehittää asuntokauppaan liittyviä prosesseja ja toimintatapoja sekä auttaa taloyhtiöitä ja isännöitsijöitä saamaan tehokkuushyötyjä digitalisaation keinoin. Digitaalinen Huoneistotieto -nimellä kulkeva palvelu mahdollistaa alkuvaiheessa esimerkiksi pankille isännöitsijäntodistukseen sisältyvän, asuntokaupassa ja -lainoituksessa kriittisen datan hakemisen suoraan taloyhtiön käyttämästä isännöintijärjestelmästä. Tiedonsiirto on silloin nopeaa ja se täyttää tietosuoja-asetuksen vaatimukset eli on taloyhtiöllekin huoleton.

Asiakastieto ja Talokeskus kantavat vastuun

Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy on laatinut arviomuistion Digitaalinen Huoneistotieto -palvelun lainmukaisuudesta. Muistiossa korostetaan taloyhtiön vastuuta ja velvoitteita tietosuoja-asetuksen määritelmän mukaisena rekisterinpitäjänä. Muistiossa todetaan, että isännöitsijäntodistuksen antaminen on lain mukaan yhtiön, ei isännöitsijän velvoite, vaikka isännöitsijä käytännön työn tekeekin. Taloyhtiöllä siis on tietosuoja-asetuksen mukainen velvollisuus myös osoittaa, kenelle, milloin ja miten rekisterissä olevaa henkilötietoa on luovutettu.

Castrén & Snellmanin mukaan Talokeskuksen ja Asiakastiedon kehittämässä palvelussa Suomen Asiakastieto Oy kuitenkin olisi uuden luovutuspalvelun rekisterinpitäjä taloyhtiön järjestelmästä eteenpäin.

”Uusi palvelu tarjoaa oikeudellisesta näkökulmasta taloyhtiöille lukuisia etuja verrattuna nykyiseen toimintatapaan, jossa isännöitsijäntodistus toimitetaan esimerkiksi paperilla tai sähköpostin liitteenä. Nämä edut liittyvät varsinkin GDPR-sääntelyn vaatimusten täyttämiseen, vastuunjaon selkiyttämiseen ja vastuun siirtämiseen sääntelyä huonosti tuntevalta taloyhtiöltä Asiakastiedolle. Asiakastiedolla taas on uuden palvelun myötä taloyhtiötä huomattavasti paremmat mahdollisuudet valvoa tiedon vastaanottajan toimintaa”, painottaa asianajaja, counsel Kim Parviainen Asianajotoimisto Castrén & Snellman Oy:stä.

”Nämä edut korostuvat vielä vahvemmin niissä taloyhtiöissä, joissa ei ole ammattimaista isännöitsijää ja niitähän on huomattava osa Suomen kaikista taloyhtiöistä”, Parviainen jatkaa.

Alkuvaiheessa palvelua pääsevät hyödyntämään Tampuuri-isännöintijärjestelmää käyttävät 60 000 taloyhtiötä, mutta myöhemmin liittyminen on tarkoitus mahdollistaa muitakin järjestelmiä käyttäville taloyhtiöille ja isännöitsijöille.

Tausta yhteisessä standardissa

Huoneistotiedon digitalisoinnin taustalla on vuonna 2017 ns. Taltio-hankkeen tuloksena syntynyt yhteisymmärrys isännöitsijäntodistuksen tietosisällön digitalisoinnista. Taltiossa olivat mukana käytännössä kaikki kiinteistöalan keskeiset toimijat, kuten Isännöintiliitto, Kiinteistöliitto, Patentti- ja rekisterihallitus, Finanssiala sekä lukuisat julkisen ja yksityisen sektorin organisaatiot.

”Tämä taloyhtiö- ja huoneistotietopalvelujen digitalisoinnin mahdollistava standardisointityö on malliesimerkki julkisen ja yksityisen sektorin onnistuneesta yhteistyöstä. Se mahdollistaa nyt täysin uusien toimintamallien ja palveluiden toteutukset, jotka aidosti hyödyttävät taloyhtiöitä ja niiden osakkaita, isännöitsijöitä, rahoituslaitoksia, kiinteistönvälittäjiä ja koko yhteiskuntaa”, Heikki Ylipekkala kertoo.

”Yksityisten toimijoiden rakentamat palvelut ja julkishallinnossa tehtävä työ esimerkiksi sähköisen asunto-osakerekisterin (ASREK) toteutuksessa täydentävät hienosti toisiaan. Molempia tarvitaan ja kumpikin yhdessä ajaa taloyhtiöiden hallintoa ja asuntokauppaa hyödyntämään datan käytön mahdollisuuksia. Tätä on taloyhtiö-digitalisaatio, kun siirrytään juhlapuheista käytäntöön”, Ylipekkala iloitsee.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

huoneistotietojärjestelmän kehitys

25.10.2024

Huoneistotietojärjestelmän kehitys jatkuu

Maanmittauslaitoksen ylläpitämän sähköisen huoneistotietojärjestelmän ensimmäinen vaihe on loppusuoralla, mutta kehitystyö jatkuu. Seuraavassa vaiheessa tavoitteena on saada taloyhtiöiden tekniset tiedot sekä taloustiedot järjestelmään. Nämä tiedot on siirrettävä kesäkuun loppuun 2026 mennessä.

21.5.2025

Vastikkeet ja remontit ilmoitettava rekisteriin kesäkuusta alkaen

Taloyhtiöiden kunnossapito- ja muutostyötietojen ilmoittaminen Maanmittauslaitoksen sähköiseen huoneistotietojärjestelmään alkaa kesäkuun alussa. Järjestelmään ilmoitetaan muun muassa taloyhtiön ja osakkaiden remontit sekä myös hoito-, tontti-, kunnossapito- ja pääomavastikkeet. 

taloyhtiölainojen ilmoittaminen huoneistotietojärjestelmään

1.9.2025

Taloyhtiölainojen ilmoittaminen huoneistotietojärjestelmään alkaa

Pankkien ja muiden luotonantajien on syyskuusta alkaen ilmoitettava huoneistotietojärjestelmään taloyhtiöitä koskevat lainat. Ilmoitusvelvollisuus koskee yhtiölainoja, joiden käyttötarkoitus on uudisrakentaminen, perusparannus tai korjausrakentaminen.

29.8.2025

Kaupallinen yhteistyö

Helppo ja luotettava digitaalinen palvelu – Remppatori mullistaa taloyhtiöiden urakoiden kilpailutuksen

Remppatori on digitaalinen palvelu, joka hoitaa asennus- tai remonttityön kilpailutuksen taloyhtiön hallituksen tai isännöitsijän puolesta. Eri alojen osaajat on koottu yhteen palveluun, josta niin kuluttajat, taloyhtiöt kuin yrityksetkin voivat löytää omalle urakalleen sopivan tekijän.

Remppatori

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti