Hiipivä korroosio rapauttaa betonijulkisivuja

Betoniteräskorroosiolla tarkoitetaan ilman hiilidioksidin aiheuttamaa betonin neutralisoitumisreaktiota, joka etenee hiljalleen betonin pinnasta syvemmälle betoniin. Kosteusrasitus pahentaa riskiä. Betoni on huokoista ja voi imeä sisäänsä runsaasti vettä. Ruostuminen on mahdollista, kun korroosio etenee betonissa teräkseen asti.

Korroosion etenemisvauhti on pitkälti kiinni rakennuksen julkisivussa käytetyn betonin laadusta. Karbonatisoituneessa ja kastuneessa betonirakenteessa sisällä oleva betoniteräs alkaa ruostua. Reaktio voi edetä pari millimetriä tai jopa kymmenen milliä vuosikymmenessä. Pitkällä aikavälillä päällä oleva betonipeite alkaa teräksen ruostumisen seurauksena halkeilla, jolloin korjaustarve on jo selvästi havaittavissa.

– Karbonatisoitumisnopeus riippuu betonin ominaisuuksista. Alttiimpia ovat ennen 90-lukua rakennetut julkisivut, joskin poikkeamia löytyy myös uudemmista kohteista, Raksystemsin kuntotutkija Santtu Suvanen selvittää rakentaja.fi-sivustolla.

Tällainen vaurio on mahdollista korjata, mutta se edellyttää teräksen paljastamisen, puhdistamisen, ruostesuojauksen ja vauriokohdan laastipaikkauksen. Suvasen mukaan on tapauksia, joissa julkisivua ei enää kannata korjata vaan se joudutaan uusimaan kokonaan.

Teräksen jääminen liian lähelle pintaa on riski

Betoniterästen korroosion taustalla on usein se, että teräs on jäänyt rakennusvaiheessa liian lähelle betonin pintaa. Jos korjauksia ei tehdä, vauriot laajenevat vuosien mittaan ja liian pitkälle vaurioituneita rakenteita ei enää kannata korjata.

Rakentaja.fi kertoo, että betoniteräskorroosion kannalta erityisen riskialttiita rakenteita ovat alaspäin valetut betonipinnat kuten parvekelaattojen alapinnat sekä uritetut tai voimakkaasti harjatut pinnat. Riski on myös ohuissa ja runsaasti raudoitetuissa rakenteissa, kuten parvekekaiteissa, joiden rakennevahvuus oli aikoinaan alle 60 millimetriä.

Korroosiota aiheuttavat myös kloridit. Ennen 80-lukua klorideja käytettiin muun muassa elementtituotannossa kiihdyttimissä sekä pakkas- ja työmaavaluissa.

Pakkanen puree

Huokoisuus on yksi merkittävimmistä betonin materiaaliominaisuuksista, joka voi aiheuttaa ongelmia julkisivuissa. Haitalliset aineet pääsevät herkemmin tunkeutumaan huokoiseen materiaaliin. Pakkasrapautumisessa betonin huokoisverkostossa oleva vesi jäätyy ja aiheuttaa halkeamia betonissa.

Betonin vesisementtisuhde vaikuttaa oleellisesti rapautumista edistävään veden läpäisevyyteen. Sen olisi syytä olla mahdollisimman alhainen, kun tavoitellaan hyvää säilyvyyttä.

1980-luvun alusta lähtien ulkobetonirakenteilta on vaadittu pakkasenkestävyyttä parantavaa suojahuokostusta. Sen ajatuksena on, että huokosverkostossa oleva vesi pääsee jäätyessään laajenemaan hallitusti ilman, että betoni alkaa halkeilla.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

21.10.2025

Viemäriongelmille etsitään vastuunkantajia – vuotoja jopa alle 10-vuotiaissa valurautaviemäreissä

Monissa 2000-luvulla asennetuissa epoksipinnoitetuissa valurautaviemäreissä on havaittu huolestuttavan paljon vuotoja ja tukkeutumisia. Useat taloyhtiöt vaativat joko asennustyössä vaurioituneiden putkien korjaamista tai korjauskulujen maksamista.

veden hinta

22.1.2025

Investointitarpeet nostavat talousveden hintaa

Vesimaksuihin kohdistuu kasvava korotuspaine. Verkostoja on saneerattava, puhdistusvaatimukset kiristyvät, ja vesihuollon turvallisuuteen on panostettava aiempaa enemmän. Keski-Uudenmaan Veden toimitusjohtaja Kari Korhonen vakuuttaa, että vettä kyllä riittää.

Tähtiartikkeli

Tilaajille

Taloyhtiön välttämättömät tehtävät pitää tulla hoidetuiksi myös isännöitsijän poissa ollessa.

5.9.2025

Isännöitsijän poissaolo – kuka hoitaa taloyhtiön asiat?

Isännöintiyrityksen tulee järjestää toimintansa siten, että taloyhtiön välttämättömät tehtävät tulevat hoidetuiksi myös kohdeisännöitsijän ollessa lomalla tai sairaana. Kun taloyhtiön asioiden hoitamiseen osallistuu useampia henkilöitä, poissaolojen paikkaaminenkin on helpompaa.

20.10.2025

Tehomaksut taloyhtiössä – kuka maksaa sähköauton latauksesta?

Tehomaksulla tarkoitetaan maksua, joka peritään sähkönkäyttäjän varaamasta sähkönsiirtokapasiteetista. Esimerkiksi sähköajoneuvojen yhtäaikainen lataus voi aiheuttaa suuriakin kulutuspiikkejä ja kuormittaa sähköverkkoa. Verkkoyhtiöiden perimällä tehomaksulla pyritään tasaamaan kulutusta ja keventämään verkon yhtäaikaista kuormittumista.

Tilaajille

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti