1970-luku nostaa osakkeitaan asuntomarkkinoilla. Asia selviää niin asiantuntijoiden kommenteista kuin Etuoven Iltalehdelle toimittamasta datasta: kiinnostus 1970-luvun asuntoihin on kasvanut.
Muutosta voi pitää merkittävänä, sillä pitkään 1970-luku oli asuntomarkkinoiden hyljeksityin vuosikymmen. Vuosikymmenen aikana kaupungistuminen otti harppauksia eteenpäin ja asuntoja nousi kuin sieniä sateella. Lähiörakentamisen huippuvuonna 1974 Suomeen rakennettiin yli 46 000 kerrostaloasuntoa. Vuosikymmenen loppupuolella päätään nosti puolestaan pientalorakentaminen.
Koska rakennustahti oli nopea, 1970-luvun rakentamiseen on yhdistetty pitkään huolimattomuus ja halpuus. Myös tasakattotrendi aiheutti ongelmia Suomen sääolosuhteissa ja aikakauden valesokkeleita pidetään niin ikään riskirakenteina. Yhteisvaikutuksena oli, että rakennukset ovat kaivanneet huoltoa oletettua aiemmin.
– Monta vuotta ne kierrettiin kaukaa. Niitä pidettiin ongelmallisina kohteina, kiteyttää Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Risto Kyhälä huonon maineen Iltalehdelle.
Nyt 1970-luvun asuntoja ei enää ylenkatsota, vaan niiden suosio on kasvamaan päin. Kyhälän mukaan syitä on kolme: hinta, kunto ja asuntojen koko.
Hinnat ovat edullisia
1970-luvun asunnot ovat jääneet hintakehityksessä montaa muuta vuosikymmentä jälkeen. Edullinen hinta houkuttelee ihmisiä asuntokaupoille aiempaa enemmän. Varsinkin kerrostaloasunnoissa 1970-luvun huoneistoon houkuttelee hinta, ei niinkään vuosikymmenen charmi.
Toisaalta vuosikymmenen talot ovat viime aikoina käyneet läpi kasvojenkohotuksen, sillä suurin osa 1970-luvun kerrostaloista on peruskorjattu. Samalla on kunnostettu saman aikakauden lähiöitä, joissa on aiempaa enemmän ja monipuolisemmin palveluita.
Halvan hinnan takia mahdollista remontointiakaan ei pelätä. Ihmiset ovat koronan myötä toivoneet asunnoltaan myös enemmän tilaa.
1970-luvun suosio näkyy myös hakukoneiden kävijämäärissä. Ne ovat nousseet vuodesta 2017 peräti 36 prosenttia.
– Ostajat eivät aktiivisesti hae 70-luvun asuntoja, mutta näitä kohteita kohtaan voidaan kuitenkin huomata kasvavaa kiinnostusta. Yli puolet tänä vuonna julkaistuista kohteista on poistunut alle kahdessa kuukaudessa Etuovesta, ja kohdesivuilla vierailee erityisesti julkaisuviikolla hyvin kävijöitä, Etuovelta kommentoidaan.
Lue Iltalehden juttu kokonaan tästä!
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään