Muun maan vuokrakehitys päihitti viime vuonna selvästi pääkaupunkiseudun, jossa runsaampi asuntotarjonta on pitänyt vuokrien nousun kurissa, kertoo Suomen Vuokranantajat.
Viime vuonna vuokra-asuntojen kysyntä oli vuoden 2023 tapaan lähes ennätystasolla ja tarjonta pysyi runsaana.
Vapaarahoitteiset vuokrat nousivat koko maassa 1,3 prosenttia, kun edellisvuonna ne nousivat 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosikasvu oli suurinta Rovaniemellä (2,8 prosenttia), Oulussa (2,7 prosenttia) ja Hämeenlinnassa (2,6 prosenttia). Vähiten vuokrat nousivat Vantaalla (0,2 prosenttia), Raumalla (0,3 prosenttia) sekä Helsingissä, Espoossa ja Kauniaisissa (0,5 prosenttia).
Vuokrat nousivat muualla Suomessa (1,9 prosenttia) selvästi nopeammin kuin pääkaupunkiseudulla (0,5 prosenttia). Pääkaupunkiseudun muuta maata merkittävästi runsaampi tarjonta on pitänyt vuokrakehityksen kurissa jo useamman vuoden.
– Käytännössä vuokrakehityksen alueelliset erot ovat kääntyneet 2020-luvulla päälaelleen. Vielä 2020 vuokrat nousivat 1,6 prosenttia pääkaupunkiseudulla ja muualla Suomessa 0,9 prosenttia, kertoo Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.
– Kehitys onkin konkreettinen osoitus siitä, kuinka riittävä rakentaminen on avainasemassa kohtuullisten asumiskustannusten takaamisessa. Viime vuosien vähäisen asuntorakentamisen vaikutukset alkavat kuitenkin tänä vuonna näkyä vuokramarkkinoilla vähentyneenä tarjontana.
Perheasunnoissa vuokrat ovat nousseet eniten. Viime vuonna vuokrat nousivat kolmioissa ja sitä suuremmissa vuokra-asunnoissa koko maassa 1,6 prosenttia, kaksioissa 1,3 prosenttia ja yksiöissä 1,2 prosenttia.
Pisimmät markkinointiajat Uudellamaalla
Vuokra-asuntojen markkinointiajat pysyivät koko maassa lähes samalla tasolla, mutta ilmoitusmäärät eivät enää kasvaneet.
Pisimmät markkinointiajat olivat viime vuonna kolmioissa, 21 päivää, ja kaksioissa, 20 päivää. Yksiöiden keskimääräinen markkinointiaika oli 15 päivää. Lyhimmät markkinointiajat olivat pohjalaismaakunnissa ja pisimmät Uudellamaalla.
– Kysyntä on pysynyt erittäin vahvana sekä pienissä että suurissa vuokra-asunnoissa. Kysyntäpaine on kuitenkin kovempi isoissa asunnoissa, koska tarjontaakin on vähemmän. Mitä Uudenmaan markkinointiaikoihin tulee, niin onhan noin 30 päivän keskimääräinen aika todella pitkä. Käytännössä tyhjä kuukausi tulee keskimäärin lähes aina, toteaa Karlsson.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään