Asuntokauppalain neljännessä luvussa säädellään esimerkiksi menettelyistä, joita tulee noudattaa, kun uudiskohteessa havaitaan virhe. Lähtökohta on, että kaikki havaittavissa olevat virheet tulee ilmoittaa vuositarkastuksessa tai muuten oikeus vedota virheeseen menetetään. Yleisimpiä tällaisia virheitä ovat muun muassa virheelliset kaadot, virheet ovien tai ikkunoiden asennuksissa, parvekelasituksissa, ilmanvaihdon virheelliset säädöt ja halkeamat.
Joskus virhe voi olla piilevä ja ilmetä vasta vuositarkastuksen jälkeen. Tällaisesta virheestä tulee reklamoida kohtuullisessa ajassa. Reklamaatio on syytä tehdä ennemmin viikoissa kuin kuukausissa. Joskus tässä kohtaa voi tulla eteen tilanne, että myyjä alkaakin esittää vaikeasti tavoiteltavaa.
Mikäli myyjä ei vastaa reklamaatioon mitään, taloyhtiön on syytä varmistaa se, että myyjä tosiasiassa on vastaanottanut reklamaation. Usein uudiskohteissa on jo tiedossa myyjän edustaja, jonka kanssa vuositarkastus on käyty läpi ja kuka reklamaatioita hoitaa ja vastaanottaa.
Artikkeli on tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Suomen Kiinteistölehden tilaajana saat lukuoikeuden kaikkiin artikkeleihin. Sinun tarvitsee vain luoda käyttäjätunnus ja kirjautua sisään! Oletko Kiinteistöliiton jäsen? Ota etu käyttöösi tästä
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään