Taloyhtiöt tarvitsevat vastuullisen isännöitsijän hoitamaan osakkaiden omaisuutta

Isännöitsijä vastaa keskimäärin 50–60 miljoonan euron omaisuudesta taloyhtiöiden osakkeiden muodossa, ja isännöitsijältä vaaditaan laajaa ammattitaitoa kiinteistöalan tuntemuksesta taloudellisiin toimintoihin. Realia Isännöinnillä kehitetään jatkuvasti prosesseja siten, että toiminta on läpinäkyvää ja toimintoja voidaan valvoa keskitetysti.

Isännöitsijän tärkein tehtävä on hoitaa kansallisen kiinteistövarallisuuden arvoa ja ylläpitää siihen liittyvien asumisvarojen hoitoa. Taloyhtiöiden rahaliikenteen hoitamisen ollessa isännöitsijän vastuulla, on osakkaiden voitava luottaa isännöitsijään ja kaikkien taloyhtiössä tapahtuvien toimintojen on oltava selkeästi esitettävissä ja todennettuna.

Toimialalla nousee ajoittain julkisuuteen tapauksia, joissa on harjoitettu isännöitsijän ammattiarvolle sopimattomia toimia. Tapaukset vaarantavat koko alan uskottavuuden. ”Isännöintialan maine on nostettava sille kuuluvalle tasolle. Asiakaskokemuksen lähtökohtana on, että luotettavalla ja asiallisella toiminnalla estetään mahdolliset taloudelliset ja muut väärinkäytökset, minkä jälkeen toiminnassa voidaan keskittyä asiakastyytyväisyyden parantamiseen. Kaikkien alan toimijoiden pitää luoda sellaiset toimintamallit ja kulttuuri, jotka eivät mahdollista sopimatonta tai rikollista toimintaa”, sanoo Realia Isännöinnin liiketoimintajohtaja Timo Aarvala.

Realia Isännöinnillä muun muassa maksuprosessit on rakennettu siten, että maksuliikenne kulkee useamman henkilön kautta. Kun esimerkiksi isännöitsijä nostaa varoja taloyhtiön tililtä, kulkeutuu tieto toimesta välittömästi kirjanpitäjälle sekä kirjanpitotiimin esimiehelle, jotka taas työskentelevät fyysisesti eri sijainnissa kuin isännöitsijä, mikä taas omalta osaltaan ehkäisee myös mahdollisuuksia väärinkäytöksiin. Maksuliikenteen valvonta on siis käytännössä kolminkertainen, jolloin varmistetaan asiallisesti hoidettu, ammattimainen toiminta. Lisäksi valvontaa helpottavat keskitetty pankkiliikenne ja reskontran hoito.

”Vastuunkanto on toimialan suurimpana toimijana oleellinen osa toimintaamme. Kehitämme prosesseja jatkuvasti varmistaaksemme läpinäkyvän toiminnan, kehittäen samalla palvelun laatua ja asiakkaidemme saamaa hyötyä”, Timo Aarvala kertoo. Realia Isännöinnin vastuulliseen toimintaan kuuluu myös läpinäkyvä kilpailutustoiminta, harmaan talouden torjumistalkoisiin osallistuminen sekä pyrkimys asiakkaan kannalta taloudellisesti kannattavimpiin ratkaisuihin. Realia Hankintapalvelussa palveluiden hankinta on täysin läpinäkyvää, ja huolellisesti valittu, laaja kumppaniverkosto hoitaa määrätyt ilmoitusvelvollisuudet asiallisesti sekä tarjoaa kilpailukykyiset hinnat.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

5.11.2025

Kaksi puheenjohtajaa kertoo, miksi isännöitsijä meni vaihtoon

Yhteistyö isännöitsijän kanssa saattaa sujua kuin tanssi – tai aiheuttaa harmaita hiuksia koko hallitukselle. Toisinaan epäluottamus johtaa isännöitsijän vaihtamiseen. Kiinteistölehti Lounais-Suomi kysyi kahden turkulaisen taloyhtiön kokemuksista.

oto-isännöinti

26.6.2025

Mitä tarkoittaa oto-isännöinti ja milloin sitä kannattaa käyttää?

Oman toimen ohessa toimivan eli oto-isännöitsijän olisi hyvä olla oppimis- ja tiedonhaluinen toimija, joka tunnistaa oman osaamisensa rajat ja hakee tarvittaessa ulkopuolista asiantuntija-apua. Tärkeintä on, että hänellä on riittävästi aikaa isännöitsijän töiden hoitamiseen.

isännöitsijäntodistuksen virhe

7.7.2025

Voiko isännöitsijäntodistuksen virhe johtaa vahingonkorvaukseen?

Kuluttajariitalautakunnassa on ollut käsittelyssä asia, joka on koskenut isännöitsijäntodistuksen virhettä. Asunnon ostajille ei ollut annettu riittäviä tietoja tulevasta julkisivuremontista. Isännöitsijäntodistuksessa oli mainittu vain kattoremontti, ikkunat ja ulkoportaat, mutta ei julkisivuja.

Tilaajille

17.12.2025

Isännöinti on myös asiakaspalvelua – moni ei tiedä, mitä isännöitsijän tehtäviin kuuluu

Toisinaan tyytymättömyys isännöinnin asiakaspalveluun johtuu osakkaiden ja asukkaiden omasta tietämättömyydestä ja harhaluuloista. Moni esimerkiksi edelleen luulee, että isännöinti ja kiinteistönhuolto ovat yksi ja sama asia.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti