Taloyhtiöllä on velvollisuus ilmoittaa yhtiön hallituksen jäsenet Patentti- ja rekisterihallitukselle vuosittain. Ajantasaiset rekisteritiedot edistävät yhtiön toiminnan läpinäkyvyyttä ja ehkäisevät väärinkäytöksiä.
Taloyhtiöihin sovelletaan kaupparekisterilakia, joka asettaa yhtiöille velvoitteita liittyen kaupparekisteriin ja Patentti- ja rekisterihallitukseen (PRH). Kaupparekisterilaki säätelee kaupparekisterin ylläpitämistä, ja sen tarkoitus on varmistaa ajantasaisten ja luotettavien tietojen saaminen yrityksistä, yhteisöistä sekä niissä toimivista henkilöistä. Patentti- ja rekisterihallitus pitää rekisteriviranomaisena diaaria rekisteriin saapuvista hakemuksista, tiedonannoista ja ilmoituksista sekä kansiota ilmoitusvelvollisten asiakirjoista.
Laki säätelee ilmoitusvelvollisista, joiden on ilmoitettava niitä koskevat tiedot PRH:lle, joka merkitsee ne kaupparekisteriin. Myös asunto-osakeyhtiöt on laissa säännelty ilmoitusvelvollisiksi. Kuten isännöitsijän, yhtiön edustamiseen oikeutettujen henkilöiden ja tilintarkastajienkin muutokset, myös taloyhtiön hallituksen jäsenet tulee ilmoittaa PRH:lle. Ilmoituksen voi allekirjoittaa joko isännöitsijä tai hallituksen jäsen, tai tämä voi myös valtuuttaa muun henkilön tekemään ilmoituksen.
Artikkeli on tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Suomen Kiinteistölehden tilaajana saat lukuoikeuden kaikkiin artikkeleihin. Sinun tarvitsee vain luoda käyttäjätunnus ja kirjautua sisään! Oletko Kiinteistöliiton jäsen? Ota etu käyttöösi tästä
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään