Pakkanen vaikuttaa ulkona käytettävien sähkölaitteiden toimivuuteen ja kestävyyteen. Monilla on autojen moottorien lämmittämisessä käytössä jatkojohto, suositusten vastaisesti. Kasvavassa määrin huolenaiheena ovat myös sähköautojen latausjohdot, kertoo Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry.
Auton lämmittimen liitäntäjohdolle on asetettu kylmissä olosuhteissa, -40 °C, muun muassa taivutuskestävyyden osalta tiukemmat vaatimukset kuin muille ulkokäyttöön tarkoitetuille jatkojohdoille.
Sähköautojen latausjohtoja koskevan standardin vaatimus on -35 °C, kaikkien ulkona käytettävien johtojen tapaan. Latausjohdoissakin on näkynyt Suomen olosuhteiden kannalta puutteellisia tuotteita, joita on hankittu mm. nettikaupoista. Pahimmillaan jopa maahantuodun auton alkuperäisen laturin johdossa on havaittu puutteita.
Jatkojohtoja ei tulisi lainkaan käyttää autolämmityksessä eikä niitä saa käyttää sähköautojen latauksessa. Jatkojohdot saattavat jäädät jännitteisinä lojumaan lumihankeen, ja esim. lapset ja lemmikit voivat päätyä kosketuksiin niiden kanssa. Riskejä kasvattaa se, ettei valittu jatkojohto ole välttämättä soveltuva ympäröiviin olosuhteisiin. Sähköautojen latauksessa jatkojohdot ovat myös heikko lenkki pitkäaikaisessa kuormituksessa ja voivat aiheuttaa jopa palovaaraa.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään