Kiinteistön omistajien on priorisoitava ihmiset suhteessa työpaikan tekniikkaan

Vuosina 2020–21 kiinteistöala on joutunut muuttamaan toimintatapojaan koko maailmaa koettelevassa ennennäkemättömässä tilanteessa. Elämä, työnteko ja yhteydenpitotavat ovat mullistuneet, ja siksi arkielämämme on muuttunut olennaisesti ja ehkä myös pysyvästi.

Saadakseen tietoja näiden muutosten vaikutuksista kiinteistöalaan ja koko yhteiskuntaan WiredScore tilasi tutkimuksen Live. Work. Connect. -raporttiaan varten. Siinä tutkitaan koronapandemian vaikutuksia elämän rytmiin ja eritellään, mitä päättäjien on syytä priorisoida tänä kiinteistömaailman uudenlaisena ajanjaksona.

Raportissa havaittiin, että pandemia on tosiaan muuttanut suhdettamme kiinteistöihin tavoilla, jotka ovat pakottaneet meidät miettimään tarkemmin, miten keskeistä tekniikka on, jotta pystymme työskentelemään ja elämään yhä enemmän yhteyksiin perustuvassa maailmassa ja kuitenkin pitämään ihmiset etusijalla kaikissa päätöksissä.

Tavoitetoimisto

Ihmiset haluavat aidosti mukautuvan ja inspiroivan toimistotilan, joka vastaa täysin käyttäjän tarpeita ja jossa on täydet mahdollisuudet tehokkaaseen toimintaan ja runsaasti yhteistyömahdollisuuksia. Jotta se olisi mahdollista, erinomaiset yhteydet ovat ykkösasia toimistossa, jotta se nähdään houkuttelevana paikkana eikä ainoastaan työskentelytilana.

WiredScoren tutkimuksessa havaittiin 41 prosentin eurooppalaisista olevan sitä mieltä, että laadukkaat digitaaliset yhteydet ovat tärkeimpiä toimistotilan ominaisuuksia. Sen edellä olivat ainoastaan sijainti ja hyvät liikenneyhteydet.

42 % vastaajista arvioi toimiston/yliopiston Internet-yhteyden olevan hyvä, mutta 51 % oli silti sitä mieltä, että kodin Internet-yhteys on parempi.

Nykyiset ja tulevat työntekijät edellyttävät erinomaisia yhteyksiä työpaikalla, ja heidän on voitava luottaa siihen, että yhteyden taso on vähintään yhtä hyvä kuin kotona.

Älytekniikka suojana

Pandemian jälkeisessä maailmassa toimistojen on lisäksi oltava turvallisia ja edistettävä käyttäjien hyvinvointia. Siksi toimistoissa on otettu käyttöön yhä enemmän älytekniikkaa esimerkiksi läsnäolon havainnointia ja työpisteiden varausjärjestelmiä varten, jotta käyttäjät voivat toimia itsenäisesti.

Jotta tämä on mahdollista, vuokraisäntien on varmistettava, että tekniikan käyttöönotto rakennuksissa tehdään ihmisten eikä älytekniikan ehdoilla. Vaikka tutkimuksen mukaan neljä viidestä toimistotyöntekijästä (79 %) toivoo toimiston olevan teknisesti edistyksellinen, tämän ”älytilan” optimointi on suurelta osin riippuvainen siitä, miten hyvin ihmiset koulutetaan käyttämään sitä. Alle puolet toimistotyöntekijöistä saa riittävästi koulutusta voidakseen käyttää kaikkea rakennuksen sisäistä tekniikkaa tehokkaasti. Tässä voidaan havaita merkittävä tietokatkos – käyttäjät haluaisivat lisää tekniikkaa toimistoon, mutta tekniikkaa ei osata käyttää.

Jatkossa kiinteistön omistajien ja työnantajien on otettava tekniikkaa käyttöön työpaikalla ennakoivasti. Lisäksi saatavilla on oltava oikeanlaista koulutusta ja tukea, jotta kaikki tilan käyttäjät voivat hyötyä heidän avukseen tarkoitetusta tekniikasta. Kun toimiston tekniikka on kunnossa, ihmiset haluavat tulla toimistoon, ja he myös pysyvät siellä, kun varmistetaan, että he osaavat käyttää tarjolla olevaa tekniikkaa.

Miksi tämä on tärkeää juuri nyt?

Kiinteistöala on perinteisesti mukautunut muutoksiin hitaasti, mutta Covid-19 on osoittanut, miten tärkeää uusien tekniikoiden hyväksyminen ja käyttöönotto on koko alan kannalta juuri nyt. Tavat hyödyntää tekniikkaa ja parantaa käyttökokemusta ovat keskeisen tärkeitä alan merkityksellisen edistymisen kannalta.

Tämän edistymisen onnistumista on mahdoton mitata ilman selkeitä ja yhteisiä standardeja, joita alalla voidaan käyttää vertailukohtina. Tämän uudenlaisen asenteen kysyntä on nyt huipussaan. Vuokralaiset ovat liian kauan joutuneet kärsimään heidän puolestaan tehdyistä päätöksistä, koska kiinteistöalalla on keskitytty rakennuksiin. Läpinäkyvyyden ansiosta vuokralaiset tietävät etukäteen, mitä he voivat odottaa työskentelytiloiltaan.

WiredScore on kiinteistötekniikan maailmanlaajuinen sertifiointi. Organisaatio toimii maailmanlaajuisesti 23 maassa, ja sillä on kaksi kansainvälisesti tunnustettua luokitus- ja sertifiointijärjestelmää. Ne auttavat omistajia suunnittelemaan ja edistämään rakennuksia, jotka tarjoavat älytekniikan ansiosta paremman käyttäjäkokemuksen sekä paremmat digitaaliset yhteydet.

LATAA KOKO RAPORTTI

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

WiredScore

WiredScore assesses, certifies and improves digital connectivity and smart technology in homes and offices on a global scale.

Digital connectivity is vital to the way we live and work, which is why WiredScore’s mission is to make the world’s buildings smarter and better connected, to enable a more collaborative, innovative and dynamic future.

Tutustu yritykseen

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

asuminen eu

12.11.2024

Kuukauden kasvo: Huomio asumiseen

Uuden komission myötä asuminen nousee EU:ssa tärkeäksi puheenaiheeksi seuraavien viiden vuoden aikana. Näin uskoo eurooppalaisten kiinteistönomistajien etujärjestön UIPIn pääsihteeri Emmanuelle Causse, joka vieraili Suomessa syyskuussa.

vaihteleva työ

21.1.2025

Kuukauden kasvo: Vaihtelevaa työtä laidasta laitaan

Kiinteistönhoitajan töihin kuuluu niin asiakkaiden kohtaamista, teknistä ylläpitoa kuin erilaisia korjaus- ja huoltotehtäviä sekä piha-alueiden hoitoa. Parasta työssä onkin sen vaihtelevuus, vuoden vaihteessa kiinteistönhoitajaksi valmistunut Max Miettunen arvioi.

osakeryhmän jakamattomuusperiaate

24.3.2025

Mitä tarkoittavat osakeryhmän jakamattomuus ja yhteisomistus?

Asunto-osakeyhtiössä osakeryhmä on jakamaton kokonaisuus. Jakamattomuusperiaate ei kuitenkaan estä osakeryhmän määräosaista yhteisomistusta. Yhteisomistajien osakkeisiin liittyvät oikeudet ja velvollisuudet ovat yhteisiä.

Tilaajille

suunnitelmallinen kiinteistönhoito

4.8.2025

Suunnitelmallinen kiinteistönhoito parantaa rahoitusmahdollisuuksia

Kiinteistönpidon tulee olla pitkäjänteistä ja suunnitelmallista, eikä tarvittavia korjauksia voi siirtää loputtomiin. Huolimaton tai lyhytnäköinen kiinteistönpito voi johtaa tilanteeseen, jossa pankit eivät rahoita edes välttämättömiä korjauksia.

Tilaajille