Rakennuslehden digitalisaatioaiheisessa artikkelissa YIT:n uuden YIT Plus -palvelun kehityspäällikkö Toni Ruuska kertoo, että rakennusalalla on edessä ratkaisun paikka.
Ruuskan mukaan rakentaminen on nyt samassa tilanteessa kuin media-ala oli 15 vuotta sitten. Yritysten on päätettävä, lähtevätkö ne rohkeasti mukaan digimaailmaan vai pitävätkö ne kiinni totutuista tavoista.
YIT on päättänyt lähteä mukaan digitalisaatioon. Ruuska uskoo, että jo viiden vuoden kuluttua Suomessa on mahdollista ostaa koti digitaalisesti. Netti mahdollistaa kalliiseen hankintaan tutustumisen etukäteen viimeistä piirtoa myöten. Ruuskan mukaan koteja on helpompi markkinoida kuin mobiilipelejä, sillä asunnon tarve on jokaisella.
YIT satsaa digipalveluihin, joilla helpotetaan asukkaan elämää. YIT Plus on digipalvelu, johon asukas saa tunnuksen kaupanteossa. Sovelluksella asukas voi seurata esimerkiksi uuden kodin valmistumista ja tehdä valinnat materiaaleista sekä seurata sähköistä ilmoitustaulua ja omaa veden- ja sähkön kulutustaan, myös dokumenttien säilytys ja hallinta helpottuu. YIT haluaa tarjota asukkaille asunnon lisäksi monipuolista asumisen palvelua ja olla mukana asumisessa myös avainten luovutuksen jälkeen. Digitaalisuuden vahvuus rakennusalalla on sen tuoma asiakaskeskeisyys, läpinäkyvyys, joustavuus ja nopeus, Ruuska sanoo.
Digitaalisuus toteutuu rakennusalalla pikku hiljaa, Ruuska uskoo. Digitaaliset sovellukset helpottavat ammattilaisten työtä laitteiden korjaustarpeiden ennakoinnissa ja oikeanlaisten rakennusalan tuotteiden valinnassa. Sovelluksilla lisätään turvallisuutta, alennetaan kustannuksia ja säästetään aikaa.
Linkki lähteeseen
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään