Kiinteistöliitto vastasi haasteisiin palveluja lisäämällä

Kiinteistöliitolla on omat koronasivut, joilta löytää ajankohtaista tietoa koronan vaikutuksista taloyhtiöiden toimintaan ja asukkaiden arkeen. Kiinteistöliiton asiakkaat ovat saaneet lisäpalveluja myös järjestetyissä webinaareissa.

Valtakunnalliseen Kiinteistöliittoon kuuluvan Rauman Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtaja Mari Häyhtiö kertoo Länsi-Suomi-lehdessä yhdistyksen kokeneen tärkeänä, että koronasivuilla liiton asiantuntijat vastaavat niihin useimmin kysyttyihin kysymyksiin, joita jäsentaloyhtiöillä on.

Paikallisyhdistykset järjestävät jäsentaloyhtiöidensä edustajille neuvontaa myös muualla kuin verkossa ja puhelimitse. Esimerkiksi Raumalla pidetään vuosittain 3–4 Kiinteistöilta-koulutusta. Kouluttajina tilaisuuksissa ovat Suomen Kiinteistöliiton asiantuntijat, joko juristi tai esimerkiksi talous- ja veroasioiden ammattilainen.

− Nämä koulutukset ovat hyvin pidettyjä jäsenistömme parissa ja antavat konkreettisia neuvoja ja apuja taloyhtiön hallinnon hoitamiseen, Häyhtiö kertoo.

Raumalaiset taloyhtiöt saavat kattavien verkkosivujen kautta tietoa myös Kiinteistölehti Lounais-Suomen sekä valtakunnallisen Kiinteistölehden sivuilta.

– Nämä lehdet tuovat paljon tietoutta taloyhtiömaailmasta, sekä ajankohtaisista ilmiöistä. Paikalliset jäsentiedotteet ja sähköpostitse lähetettävät uutiskirjeet tuovat myös ajankohtaista tietoa päätöksenteon tueksi, Mari Häyhtiö lisää.

Huippuosaajat taloyhtiöiden käytössä

Kattavat verkkopalvelut ovat vain yksi osa Kiinteistöliiton laajaa palvelukokonaisuutta. Liitto tarjoaa myös laki-, talous- ja veroneuvontaa, sekä korjaus-, teknistä- ja energianeuvontaa neuvontapalveluja jäsentaloyhtiöiden hallitusten jäsenille, isännöitsijöille, sekä tilin- ja toiminnantarkastajille.

Mari Häyhtiö kertoo Kiinteistöliiton antavan kiperissä tilanteissa neuvoja ja menettelyohjeita myös lain ja taloyhtiön oman lain eli yhtiöjärjestyksen tulkintaan.

– Alan huippuosaajat ovat taloyhtiöiden käytettävissä, kun taloyhtiö on Rauman Kiinteistöyhdistyksen jäsen, kiteyttää Rauman Kiinteistöyhdistyksen toiminnanjohtaja Mari Häyhtiö.

Toiminnanjohtaja Häyhtiö kuvaa, että parhaimmillaan jäsentaloyhtiöt ovat saaneet asiantuntijoiden neuvojen avulla vahvistusta hallitustyöskentelyynsä ja säästäneet pitkän pennin.

Liittyminen on helppoa

Taloyhtiöiden on hyvin helppoa ja vaivatonta päästä paikallisten kiinteistöyhdistyksen palvelujen ja toiminnan piiriin. Taloyhtiön edustaja voi tehdä sen Kiinteistöliiton nettisivujen kautta.

Nettisivuilta löytyy jäsenhakemuksen lisäksi myös koulutuskalenteri, yhteystietojen muutoslomakkeet ja yhteystiedot.

Artikkeli: Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

14.3.2022

Isännöintipalvelujen laskutus on taloyhtiöille epäselvää

Yli kolmannes taloyhtiöistä on Kiinteistöliitto Uusimaan selvityksen mukaan törmännyt ongelmiin isännöintipalvelujen laskutuksessa. Runsaasta avoimesta palautteesta käy ilmi, että vastaajat pitivät erityisen hankalina kuukausipalkkion lisäksi laskutettavia niin sanottuja erillisveloitettavia töitä. Helmikuussa päättyneeseen kyselyyn vastasi 2005 taloyhtiön edustajaa Uudenmaan alueelta.

10.2.2022

115-vuotias Kiinteistöliitto vahvalla kasvu-uralla

Kiinteistöliiton jäsenmäärä kasvoi viime vuonna kolmella prosentilla. Vielä vankemmalla kasvu-uralla oli Kiinteistöliittoon kuuluva valtakunnallinen toimialajärjestö Suomen Vuokranantajat, jonka jäsenmäärä kasvoi noin 12 prosenttia. Järjestöön kuuluu nyt noin 20 000 yksityistä vuokranantajaa.

16.2.2022

Taloyhtiöt haluavat lisää toimivaltaa asumisrauhan ylläpitämiseksi

Usein toistuvia häiriöitä aiheuttavat samat tahot. Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen tekemän kyselyn mukaan vuokralainen on asumisrauhan häiritsijänä lähes puolessa tapauksista. 27 % tapauksista häiriön aiheuttajana on osakkaan vuokralainen tai vieras, ja 15 % yhtiön osakas.

26.1.2022

Nuohousuudistus on sujunut ennakoidusti – palveluja käytetään entiseen tapaan

Sisäministeriön tekemän tuoreen selvityksen mukaan nuohouspalveluja on ollut saatavilla riittävästi ja rakennusten omistajat käyttävät palveluja entiseen tapaan. Omakotiliiton vuoden 2021 kyselytuloksien mukaan nuohouksen toteutuminen on vuoden 2019 tasolla. Lisäksi nuohouspalvelujen käyttäjät ovat olleet yleensä tyytyväisiä saamaansa palveluun.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti