Isännöintipalvelujen hinnoissa suuria korotuspaineita

Isännöinnin hinta on paikoitellen kestämättömän alhaalla. Samaan aikaan kun työmäärä ja tehdyt työtunnit ovat lisääntyneet, isännöintipalvelusta peritty hinta on pysynyt lähes samana vuodesta toiseen.

-Tällainen kehitys on kestämätöntä. Jotta asiakaspalvelua voidaan kehittää, isännöintiyritysten kannattavuuden on parannuttava. Se edellyttää hintojen nostamista ja kaiken tehdyn työn laskuttamista, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä. -Isännöinnin hinnassa on korotuspainetta vähintään 10-20 prosenttia, Heikkilä arvioi.

Rakennuskanta vanhenee ja taloyhtiöitä remontoidaan yhä enemmän. Se teettää isännöinnille runsaasti lisätyötä – myös sellaista, joka ei näy asukkaalle. Samalla vanhenevat taloyhtiöiden asukkaat. Syrjäytymisvaarassa olevien ikääntyneiden ja muistisairaiden palveluun sekä asioiden selvittelyyn kuluu yhä enemmän isännöitsijän aikaa.

Isännöinnin vastuu on kasvanut asiakkaiden vaatimusten lisääntymisen ja viime aikojen lakimuutosten vuoksi. Esimerkiksi määräykset harmaan talouden torjumiseksi ovat tiukentuneet. Uusin lisävastuu on velvollisuus ilmoittaa urakkatietoja verottajalle. Myös asuntokauppoihin liittyvät riidat työllistävät isännöintiä yhä enemmän.

-Useat isännöintiyritykset ovat olleet turhan arkoja nostamaan hintoja vaikka tarvetta olisi ollut. Isännöintipalkkiot ovat nousseet kolmen viime vuoden aikana yhteensä noin viisi prosenttia, vaikka kiinteistöjen muut ylläpitokustannukset ovat nousseet lähes kolminkertaisesti eli noin 15 prosenttia samana aikana, toteaa johtaja Kaisa Leiwo Isännöintiliitosta.

98 % isännöitsijöistä arvioi uudessa Isännöinnin Ammattilaiset 2014 -tutkimuksessa, että isännöintityön vastuullisuus ja vaativuus ovat kasvaneet. Monet isännöintialan yritykset joutuvat samanaikaisesti haalimaan kannattavuusongelmissa asiakkaita niin paljon, että isännöitsijöiden aika ei tahdo riittää kaikkien asioiden hoitamiseen.

Tutkimuksen mukaan noin kolmasosa isännöitsijöistä on sitä mieltä, että heidän työaikansa ei riitä laadukkaan palvelun tuottamiseen asiakkaalle. Lisäksi 77 % isännöitsijöistä kertoo, että he eivät pysty laskuttamaan kaikesta tekemästään työstä.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

14.3.2022

Isännöintipalvelujen laskutus on taloyhtiöille epäselvää

Yli kolmannes taloyhtiöistä on Kiinteistöliitto Uusimaan selvityksen mukaan törmännyt ongelmiin isännöintipalvelujen laskutuksessa. Runsaasta avoimesta palautteesta käy ilmi, että vastaajat pitivät erityisen hankalina kuukausipalkkion lisäksi laskutettavia niin sanottuja erillisveloitettavia töitä. Helmikuussa päättyneeseen kyselyyn vastasi 2005 taloyhtiön edustajaa Uudenmaan alueelta.

isännöinti keskittyy

22.9.2022

Isännöinti keskittyy – etu vai haitta?

Isännöinti on Suomessa perinteisesti ollut hyvin pirstaloitunutta ja isännöintiyritykset pieniä. Viime vuosina alalla on tapahtunut selkeää keskittymistä, kun isoimmat yritykset hakevat kasvua yritysostoin. Siksi taloyhtiön kannattaa olla tarkkana isännöitsijän vaihtuessa.

28.3.2022

Hangon asuntomarkkinoilla on nyt imua

Asuntomarkkinat jatkuvat kuumana tänäkin vuonna Hangossa, jossa kohteita on myynnissä selvästi vähemmän kuin on kysyntää. Koronapandemia toi etätyöläiset Hankoon jo yli vuosi sitten, mikä on myös näkynyt asuntokaupassa. Etenkin omakotitalojen kysyntä on merkittävästi kasvanut.

18.2.2022

Jos haluat ostaa mieleisesi asunnon, kannattaa toimia nopeasti

Viime vuosi oli kaikkien aikojen vilkkain asuntokauppavuosi. Taloustaito-lehti kertoo, että kiinteistönvälittäjien välittämiä kauppoja tehtiin noin 85 000. Pitkän aikavälin keskiarvo on 60 000‒65 000 kauppaa vuodessa.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti