Digi vauhdittamaan rakennusjätteen kierrättämistä

Tuoreen selvityksen mukaan digitaalisten järjestelmien käyttö vauhdittaisi merkittävästi rakennus- ja purkujätteen hyödyntämistä, kertoo ympäristöministeriö. Tietokannat auttaisivat purkajaa löytämään jätteelle hyödyntäjän nykyistä helpommin sekä toisaalta ennakoimaan, koska, missä ja millaista jätettä markkinoille on tulossa.

Talonrakentamisen jätteitä syntyi Suomessa vuonna 2016 kaikkiaan 1,4 miljoonaa tonnia, josta hyödynnettiin noin 60 %. Jätteen tuottajan ja uusiokäyttäjän nopeampi kohtaaminen edistäisi osaltaan merkittävästi rakentamisen kiertotaloutta.

Digitaalisten järjestelmien tulisi täyttää tilastoinnin ja hallinnon vaatimukset ja olla toiminnanharjoittajille helppokäyttöisiä. Rakennus- ja purkujätteitä koskeva tieto kerättäisiin vain kerran ja se siirtyisi automaattisesti tarvittaviin tietokantoihin. Siirtoasiakirjan digitalisointi on tässä avainasemassa. Toiminnanharjoittajien tulisi voida ilmoittaa yhtä aikaa rakennusjätteen ominaisuudet, alkuperä ja uusi käyttökohde.

Selvityksessä tarkasteltiin rakennus- ja purkujäteselvityksen, siirtoasiakirjan ja käyttöön otetun Materiaalitorin rooleja osana valtakunnallista jätetietojärjestelmää. Ehdotetut uudistukset vaatisivat muun muassa muutoksia lainsäädäntöön, tilaajan ja urakoitsijan vastuiden selkeyttämistä sekä rakennus- ja ympäristövalvonnan tiedonvaihdon edistämistä. Ympäristöministeriölle selvityksen teki Riikka Kinnunen Winto Better World Oy:stä.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

14.1.2025

Kaupallinen yhteistyö

Taloyhtiön yhteisten tilojen ja tavaroiden varaaminen on helppoa

PHM Groupin paikalliset huoltoyhtiöt tarjoavat sopimusasiakkailleen veloituksetta digitaalisen palvelun, jonka avulla taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä voivat hallinnoida taloyhtiön asioita. Huollon töiden ja kulutuslukemisen seuraamisen lisäksi PHM Digitalissa on lukuisia muita toimintoja, jotka helpottavat taloyhtiön arkea.

PHM Group

digitaaliset palvelut

18.3.2025

Kaupallinen yhteistyö

Miten taloyhtiösi hyödyntää digitaalisia palveluita?

Digitaaliset palvelut tarjoavat taloyhtiöille mahdollisuuden seurata kiinteistön asioita ja huoltoa reaaliaikaisesti. Asukkaat taas pääsevät lukemaan taloyhtiötä ja asumista koskevia tiedotteita ja seuraamaan tekemiensä huoltopyyntöjen etenemistä.

PHM Group

6.11.2025

Kaupallinen yhteistyö

Järjestelmällisyyttä taloyhtiöiden arkeen

Taloyhtiöille tarkoitettu digipalvelu tuo kaikki yhtiön asiakirjat, ilmoitukset ja toiminnot yhteen paikkaan. Tietojen keskittäminen helpottaa huomattavasti taloyhtiön sisäistä asiointia ja viestintää.

PHM Group

asuntosijoittaja hallitukseen

11.12.2025

Kannattaako asuntosijoittaja ottaa hallitukseen? Lue Suomen Kiinteistölehdestä!

Joulukuun Kiinteistölehti kertoo, miten ikäihmisten taloyhtiöissä asumista voidaan tukea. Kuntosali oman talon kellarissa voi madaltaa kynnystä lähteä liikkumaan. Kerromme myös digitaalisista asuntokaupoista, joita on jo valtaosa kiinteistönvälittäjien järjestämistä asuntokaupoista.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti