On ollut mielenkiintoista seurata oman konsulttiurani aikana, miten yrityskaupat, sukupolvenvaihdokset ja liiketoimintasiirrot ovat onnistuneet. Tuloksia voi tarkastella monella tavalla. Yrityksen liiketulos on yleisin mittari, vaikka yritysten tuotteiden ja palvelujen käyttäjät – asiakkaat ovat merkittävästi parempi arvosanan antaja kuin pelkkä tuloslaskelma ja tase.
Itse olen saarnannut 3o vuotta pyhää kolmiyhteyttä: asiakkaan ääni, henkilökunnan ääni ja omistajan ääni ja tässä järjestyksessä. Ilman asiakkaita ei tarvita henkilökuntaa ja omistajakin voi käyttää rahansa muihin sijoituskohteisiin.
Kiinteistöala on Suomessa kansallisomaisuutemme kasvun takaajana ja paljon vartijana. Liian usein olen työurani aikana käynyt keskusteluja, joissa on fokuksessa on ollut vain yrityksen etu ja yrityksen ääni. Siksi oli ilo osallistua kodikkaasti.fi – Forssan Isännöinti ja Kiinteistönvälitys Oy:n Kolmekymppisille, jossa yhdessä asiakkaiden, liikekumppanien, henkilökunnan ja valtiovallan edustajien kanssa voi aidosti aistia tasapainon hallintaa eri osapuolten kesken.
Matti Ryyppö aloitti pankkivirkailijana 42 vuotta sitten ja on toiminut kiinteistöalalla siitä saakka. 1988 hän perusti Forssan Isännöinti Oy:n. 1991 yritykseen palkattiin ensimmäinen kiinteistönvälittäjä ja 1993 toinen päätoiminen välittäjä. 2002 henkilömäärä oli 5 ja päätoiminen isännöitsijä palkattiin. 2011 otettiin käyttöön Tampuuri ja 2012 taloyhtiöiden kotisivut avattiin. 2016 toimintaa oli 9 henkilön voimin Forssan lisäksi Tammelassa, Jokioisissa, Karkkilassa, Hämeenlinnassa, Nummelassa ja Urjalassa. Viime viikolla yritys juhli 30 vuotista taivaltaan.
Menestyksen salaisuus on ollut intohimo alaan ja yrittämiseen. Yritys on toiminut esimerkillisesti asiakkaittensa eduksi, josta on todisteena jatkuvasti mitattu kehittynyt asiakastyytyväisyys. Konkreettinen esimerkki tehdystä hyvästä työstä on dokumentaatio, joka helpottaa taloyhtiöiden hallituksia, osakkaita ja asukkaita löytämään vastaukset lähes kaikkiin asunto-osakeyhtiötä koskeviin kysymyksiin. Avoin asioiden esittäminen konkretisoituu edelleen taloyhtiöiden vuosikertomuksissa, jotka ovat huippuluokkaa yksityiskohtaisuudessaan. Moni yritys toteuttaa minimalismin periaatetta dokumentoinnissa ja tiedottamisessa ja tekee vain sen minkä laki vaatii. Matin johtama yritys on toiminut toisin. Toinen konkreettinen esimerkki liittyy suuriin korjauksiin, joista dokumenttina on jopa yli 1000 digikuvan dokumentaatio / hanke, vaikka palkkana on vain normaali hankepalkkio. Palkkio tulee toista kautta – asiakkuuksina, jotka ovat pitkäaikaisia.
Onnistunut sukupolven vaihdos ja liiketoiminnan siirto ei tapahdu raakana yrityskauppana. Onnistuminen perustuu vapaaehtoisuuteen, sitoutumiseen ja aitoon kiinnostukseen alasta. Kun viestikapulan vaihtoon liittyy myös ulkopuolisen asiantuntemuksen mukaantulo, voi odottaa hyvää menestystä myös jatkossa.
Haluatko kommentoida blogia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään