Kaukoviisas tarkan markan taloyhtiö

Sana huono on viron kielessä halb. ”Halvalla ei hyvää saa” sanoo suomalainenkin sananlasku. Silti monessa taloyhtiössä päätöksentekoa ohjaa hankintojen hinta. Syynä ei aina ole päättäjien lyhytnäköisyys. Jos hyvää tuotetta tai palvelua ei erota huonosta tarjouksia vertailtaessa, jää valintaperusteeksi vain hinta.

Taloyhtiö ei osta porraskäytävämattoa tai lämmönvaihdinta, koska haluaa kyseiset tuotteet, vaan koska se haluaa siistin porrashuoneen tai lämpöiset kodit. Tarjoaja, joka pystyy kertomaan miten hän vastaa näihin tarpeisiin, on vahvoilla. Asiakas kannattaa tuntea niin hyvin, että osaa kertoa tuotteensa olennaiset hyödyt erottuvalla tavalla. Luvattoman usein taloyhtiö saa tarjouksen, jossa on kuvattu loputtomasti tuotteen teknisiä ominaisuuksia tai tarjoajan omia toimintoja kytkemättä niitä asiakkaan tarpeisiin.

Suurin osa asunto-osakeyhtiöistä on arvonlisäverovelvollisia. Silti tarjoukset on usein laadittu arvonlisäverottomin hinnoin ja mainintaa asiasta saa tarjouksesta etsiä. Pieni juttu – mutta ärsyttää, koska kertoo, että asiakasta ei ole ajateltu tarjousta tehtäessä. Iso juttu – jos ostajalla on ollut tilausta tehdessään eri käsitys hinnasta kuin myyjällä.

Tarjouspyynnöt tulisi laatia niin selkeästi, että tarjoaja ymmärtää siitä taloyhtiön ongelman, johon ratkaisua haetaan. Tarjoajille pitäisi jättää mahdollisuus esittää oma ratkaisunsa, mutta saatavien tarjousten tulisi kuitenkin olla vertailukelpoisia ja yhteismitallisia. Tämä vaatii ostajalta osaamista. Vähäpätöiseltäkin tuntuvien palvelujen ostamisessa on hyvä käyttää asiantuntijaa. Useimmiten sellainen löytyy isännöintiyrityksestä ja sen verkostokumppaneista. Loputtomia tarjouskierroksia halvimman hinnan saamiseksi kannattaa kuitenkin välttää. Harvoin saa hukatun energian vertaa hyötyä.

On myös tarkan markan taloyhtiöitä, joissa halpa vastike on ykkösasia. Se voi johtaa lyhytnäköisiin päätöksiin. Kannattaakin luoda taloon kulttuuri, jossa päätösten kokonaisvaikutuksista keskustellaan avoimesti. Ensin mietitään osakkaiden ja asukkaiden kesken millaista asumista halutaan sekä miten taloyhtiötä ylläpidetään ja kehitetään. Sitten etsitään näitä tavoitteita vastaavat palvelut. Yksittäisen hankinnan hinta voi vaikuttaa näin tehden kalliilta. Ajan myötä tullaan huomaamaan, että kustannuskehitys onkin ollut maltillista, vaikka asumisen laatu on parantunut.

Päätöksentekoa ohjaavat talokulttuurin kulmakivet kannattaa kirjata taloyhtiön strategiaksi tai toimintasuunnitelmaksi. Vähintäänkin niistä pitää keskustella talousarviota laadittaessa. Jos yhteistä keskustelua ei käydä, päätyy taloyhtiö useimmiten tiedostamattaan valitsemaan halvan vastikkeen kulttuurin. Halvan vastikkeen taloyhtiössä asukkaiden toiveet torjutaan, koska niihin ei ole varaa tai niihin ei ole varauduttu talousarviossa.

Hyvän asumisen kulttuurin tietoisesti valinneissa taloyhtiöissä palvelusopimukset ja hankinnat nähdään keinona toteuttaa asukkaiden tarpeita. Päätöksen tulevaisuuden vaikutuksia harkiten päädytään myös taloudellisesti kestäviin valintoihin. Tarkan markan taloyhtiö voi olla myös hyvin pidetty ja viihtyisä.

Marja-Leena Sallinen

Kirjoittaja on Matinkylän Huollon isännöitsijä, joka tarkastelee taloyhtiöiden elämää inhimillisen vuorovaikutuksen näyttämönä. Harrastaa akrobatiaa sisältäviä liikuntalajeja ja vanhojen rojujen keräilyä.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje