Vuoden 2017 budjetointityö on jo monessa kiinteistöalan yrityksessä meneillään. Ellei ole, on korkea aika aloittaa. Talousarvio, budjetti on toimintasuunnitelman numeerinen kuvaus. Joillekin budjetin laatiminen on jokavuotinen pakko ja onneksi yhä useammille itsestään selvä vuotuinen työ.
Taloyhtiön strategiasta on veistelty viimeaikoina paljon. Lastuja on lennellyt moneen suuntaan. No miten tämä sitten liittyy budjetointiin? Strategia on yksinkertaistettuna – tärkeät asiat. Olisi aika kummallista, ellei taloyhtiöissä, isännöintiyrityksissä, kiinteistöalan palveluntuottajilla ja kauppahuoneilla olisi tärkeitä asioita, jotka on syytä aukikirjoittaa. Missä vaiheessa omistamasi tai johtamasi yrityksen tärkeät asiat ovat juuri nyt?
”Visio on herrojen huaveita, missio itsestään selvää arkiaherrusta ja strategia hapuilua edellisten välillä” . Edellä oleva on totta, jos haaveilijoilta (visionääreiltä) puuttuu näkemystä ja tekijöiltä (missionääreiltä) merkityksen ymmärtäminen.
Onneksi monimutkaisista asioista voi tehdä yksinkertaisia, kun vain uskaltaa. Suunnistus on kiehtova laji. Onnistuja tarvitsee kartan, rastit ja reittisuunnitelman. Loppu on omasta kunnosta kiinni. Huippusuunnistajankin täytyy muistaa leimata, muuten suoritus hylätään.
Suunnistus on vahvasti yksilölaji, mutta Jukolan viestissä ratkaisee koko joukkue. Pesäpallossa onnistumiseen riittää kun hallitsee ulkopelin ja sisäpelin. Ammattilainen katsoja näkee kuitenkin myös pelijohtajan, joka päättää, onko merkki päällä.
Kiinteistöalan yrityksillä, pienillä ja suurilla on nyt hyvä aika kysyä: Missä olemme, mihin olemme menossa ja miten aiomme sinne päästä. Myyntiyrityksillä tämä tarkoittaa: Mitä myymme, kenelle ja miten. Henkilökohtaisesti kysymys kuuluu: Paljonko olen valmis tekemään, mihin aikani käytän ja millä vaihteella ajan.
Haluatko kommentoida blogia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään