Sähköauton latauspiste

Sivu 2

8.6.2018

Avustus sähköajoneuvojen latausinfraan pian haettavissa

Ladattavien sähköajoneuvojen määrä on kasvussa. Muun muassa useissa taloyhtiöissä suunnitellaan latauspisteiden toteuttamista lähivuosien aikana. ARA myöntää avustusta vuoden 2018 aikana asuinrakennuksen omistaville yhteisöille sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin. Avustuksiin on varattu valtion talousarviossa yhtennsä 1,5 miljoonan euron määrärahat.

6.6.2018

Taloyhtiöiden päätöksentekoa sähköautojen latauspisteiden rakentamisessa helpotettava

Kiinteistöliiton taloyhtiöille tekemän kyselyn mukaan taloyhtiöiden latauspisteille ei ole vielä riittävästi kysyntää. Samasta kyselystä selviää kuitenkin, että joka neljäs kyselyyn vastanneesta taloyhtiössä asuvasta sähköautoilijasta ei ollut saanut järjestettyä autolleen latauspistettä ollenkaan. Rahallista tukea on luvassa Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta elokuussa.

21.5.2018

Sähköautojen ja latauspisteiden määrä ennätyskasvussa alkuvuonna

Sähköautot ovat lyöneet itsensä läpi myös Suomessa, kertoo sähköisen liikenteen tuore tilannekatsaus. Sähköautojen määrä liikenteessä on tuplaantunut alle 11 kuukaudessa ja oli maaliskuun lopussa yli 9000 kpl. Nykyisellä kasvutrendillä sähköautojen määrä liikenteessä ylittänee vuoden 2019 puoliväliin mennessä 20 000 kappaleen rajapyykin.

16.4.2018

Sähköajoneuvot taloyhtiössä

Sähköajoneuvojen määrä kasvaa ja keskustelu latauspisteiden hankinnasta käy kuumana. Toistaiseksi latauspisteitä on taloyhtiöissä vielä vähän. Sähköajoneuvoja ladataan kuitenkin pääasiallisesti kotona, joten tarve latauspisteille on ilmeinen.

6.4.2018

EU:n energiatehokkuusdirektiivi tuo uusia vaatimuksia suomalaisille taloyhtiöille

Uudiskohteiden ja isoja korjaushankkeita teettävien taloyhtiöiden on varauduttava sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen. EU:n päivitettävä rakennusten energiatehokkuusdirektiivi tuo uusia vaatimuksia suomalaisille taloyhtiöille. Direktiivi vauhdittaa esimerkiksi sähköautojen latauspisteiden rakentamista, sillä lähivuosina uusiin taloyhtiöihin on rakennettava valmiiksi latauspisteiden kaapeloinnin mahdollistava infrastruktuuri.

1.2.2018

EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin uudistaminen sinettiä vaille valmis – sähköautojen latausmahdollisuuksia vauhditetaan

EU-maiden suurlähettiläät ovat saavuttaneet Brysselissä sovun rakennusten energiatehokkuusdirektiivin uudistamisesta. Direktiiviehdotus vie EU:ta kohti energiatehokkaampia rakennuksia ja vähähiilistä rakennuskantaa muun muassa sähköautojen latausmahdollisuuksia ja rakennusten korjauksia vauhdittamalla. Direktiiviehdotuksen mukaan uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, asennetaan putkitus kaapelointia varten siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan on mahdollista myöhemmin asentaa sähköautojen latauspiste.

20.10.2017

Talokeskus ja Parkkisähkö yhteistyöhön sähköautojen latauksessa

Sähköautojen latauspalveluita tarjoava Parkkisähkö Oy ja ohjelmisto- ja asiantuntijapalveluita kiinteistöille tuottava Talokeskus Yhtiöt Oy aloittavat yhteistyön. Yhteistyön myötä Talokeskus lisää talotekniikan tarkastuspalveluunsa myös sähköautovalmiuden kartoituksen. Kartoitettava kiinteistö saa kerralla tietoonsa sähkökaapelointinsa nykytilan ja sen kapasiteetin riittävyyden sähköautoille.

16.10.2017

Latauspisteiden rakentaminen kiinnostaa taloyhtiöitä

Latauspisteitä koskeva keskustelu on vilkastumassa taloyhtiöissä, ja päätöksentekoon sekä onnistuneisiin käytäntöihin ja valintoihin liittyvän tiedon tarve on suuri. Huolellinen valmistelu ja hyvä tiedottaminen takaavat onnistuneen toteutuksen. Ladattavien henkilöautojen määrä Suomessa on 5 882 kappaletta (tilanne 30.9.2017), josta lataushybridejä on 4 593 ja täyssähköautoja 1 289.

22.8.2017

Avoimuus ratkaisevaa latauspisteiden perustamisessa

Sähköautojen latauksesta yli 90 prosenttia tapahtuu yksityisissä kiinteistöissä, pääasiassa yöaikaan. Tietoa toimivista kotilatausratkaisuista tarvitaan. Laajasalon Jollaksessa sijaitsevassa Asunto Oy Helsingin Herttuanhovissa on työstetty ohjeistus, kuinka toimitaan, kun sähköjärjestelmän kapasiteettia on nostettava uusia sähköautojen latauspisteitä varten.

19.4.2017

Ladattavat autot yleistyvät, yksityisiin kiinteistöihin tarvitaan lisää latauspisteitä

Taloyhtiöiden hallitusten kannattaa varautua sähköajoneuvojen yleistymiseen ja huomioida latauspisteiden rakentaminen hyvissä ajoin. Motiva on julkaissut videon, joka neuvoo taloyhtiöitä alkuun latauspisteiden rakentamisessa. Sähköajoneuvojen lataus tapahtuu pääasiassa kotioloissa: yli 90 prosenttisesti sähköajoneuvot ladataan auton omalla paikalla kiinteistöjen pihoilla tai talleissa useimmiten öisin, ja vain vajaat 10 prosenttia latauksista tehdään julkisissa latauspisteissä.

3.3.2017

Sähköautojen latauspisteiden määrä kasvaa reippaasti Helsingin kantakaupungissa

Sähköautoilun kokonaisvaltaisen palvelukonseptin tuottaja Parkkisähkö Oy ja Helsingin johtava pysäköintipalvelujen tarjoaja EuroPark Finland Oy ovat sopineet yhteistyöstä EuroParkin pysäköintihalleihin asennettavista sähköautojen latauspisteistä. Ensimmäiset latauspisteet otettiin käyttöön EuroParkin P-CityForumissa, P-Elielissä ja P-Kluuvissa. Tavoitteena on lähiaikoina asentaa latauspisteitä myös muihin EuroParkin pysäköintihalleihin kysynnän mukaan.

17.1.2017

Seuraavaksi taloyhtiöissä riidellään sähköautojen latauksesta?

Kolmella helsinkiläisellä taloyhtiöllä on ongelma, kirjoittaa Talouselämä. Yhtiöt omistavat yhteisesti parisataapaikkaisen autohallin, jonne yksittäinen sähköautoilija oli saanut isännöintitoimistolta luvan asentaa omalla kustannuksellaan autolleen latauspaikan, jonka sähkökulut hän myös maksaa itse. Ongelmaksi nousee kuitenkin asunto-osakeyhtiölaissa määritelty osakkaiden yhdenvertaisuus.