sähköauton lataus

Sivu 2

17.5.2019

Tukes muistuttaa sähköautojen latausturvallisuudesta

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa, että ennen sähköauton lataamista tulisi aina varmistaa käytetyn pistorasian soveltuvuus, sillä kaikki pistorasiat eivät kestä jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta. Turvallisinta lataaminen on varsinaisella latausasemalla. Koteihin suositellaan asennettavaksi erityisiä latausasemia, joissa sähköauton voi ladata voimavirtaliitännästä.

7.5.2019

Neljäsosa taloyhtiöistä kaavailee sähköautojen latauspisteitä

Suomen Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan 24 prosentissa taloyhtiöistä toteutetaan sähköautojen latauspisteitä seuraavan viiden vuoden aikana. Vuoden 2019 aikana kolme prosenttia kerrostaloyhtiöistä ja kaksi prosenttia rivitaloyhtiöistä aikoo toteuttaa latauspisteitä. Latauspisteiden toteuttamista aikovien taloyhtiöiden määrä on kasvanut 5 prosenttiyksikköä vuoden 2017 syksyllä toteutetun korjausrakentamisbarometrin 19 prosentista.

29.3.2019

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin päivityksen soveltaminen alkaa keväällä 2020 – RAKLI selvitti jäsenistön näkemyksiä sähköautojen latauspaikkojen rakentamiseen

RAKLI toteutti maaliskuussa 2019 kyselyn jäsenistölleen sähköautojen latauspaikkojen rakentamisesta. Tarkoituksena oli selvittää RAKLIn jäsenten näkemyksiä siitä, kuinka rakennusten energiatehokkuusdirektiivin eli EPBD:n muutokset koskien sähköautojen latauspaikkojen rakentamista tulisi toteuttaa kansallisessa lainsäädännössämme ja mitä vaikutuksia tällä olisi kiinteistönomistajille. Vuonna 2018 päivitetty EPBD eli Energy Performance of Building Directive sisältää vaatimuksen kansallisen minimimäärän asettamisesta sähköautojen latauspaikoille kiinteistöissä muille […]

13.2.2019

Tutkimus: Suomalaisista taloyhtiöistä harva on aloittanut valmistautumisen sähkö- ja hybridiautojen lataamiseen

Realia Isännöinti selvitti IRO Researchin Tuhat suomalaista -tutkimuksella suomalaisten kiinnostusta sähkö- tai hybridiauton hankintaan sekä näkemyksiä sähköautojen latauksen järjestämisestä taloyhtiöissä. Tutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen on harkinnut hankkivansa sähkö- tai hybridiauton seuraavan viiden vuoden aikana. Valtaosassa suomalaisia taloyhtiöitä ei kuitenkaan ole vielä keskusteltu autojen latauspisteistä: vain 12 prosentissa taloyhtiöstä on herännyt keskustelua latauksen järjestämisestä.

18.1.2019

ARA avustaa tänäkin vuonna sähköautojen latausinfran rakentamista

Sähköautojen latausinfra-avustuksella edistetään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti. ARA myöntää tänäkin vuonna asuinrakennuksen omistaville yhteisölle avustusta sähköautojen latausinfran rakentamiseen. Nyt avustusta voivat hakea myös asunto-osakeyhtiöiden omistamat pysäköintilaitokset.

27.11.2018

Sähköautojen latauspisteitä suunnitteilla joka viidenteen taloyhtiöön

Sähköautojen latauspisteitä suunnittelee noin viidesosa taloyhtiöistä, selviää Kiinteistöliiton tuoreesta Korjausrakentamisbarometrista. Kerrostaloyhtiöistä runsaat 20 prosenttia ja rivitaloyhtiöistä vajaat 20 prosenttia suunnittelee latauspisteiden rakentamista vuosina 2018-2022. Lukemat ovat nousseet verrattuna vuotta aiemmin tehtyyn kyselyyn.

30.10.2018

Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon -opas on päivittynyt

Motivan julkaisemaa Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon -opasta on päivitetty.  Oppaan tarkoituksena on helpottaa latauspisteiden toteuttamista yksityisissä kiinteistöissä. Oppaan painopiste on olemassa olevissa kiinteistöissä, mutta uusissa kiinteistöissä latauspisteet kannattaa muistaa jo kiinteistön suunnitteluvaiheessa. Lukija saa oppaasta perustietoa sekä ladattavista autoista että erilaisista latauspisteistä.

24.10.2018

Kaasu- ja sähköautot yleistymässä – riittääkö infra?

Lähivuosina markkinoille on tulossa yhä enemmän uusia kaasu- ja sähköautomalleja. Kuluttajien valtavirta ei kuitenkaan osta hyviäkään autoja, ellei tankkaus- ja latauspaikkoja saada tuntuvasti lisää. – Uusia kaasuautomalleja on tulossa lisää markkinoille.

24.10.2018

Sähköautojen latausasemia kaivataan lisää – näin taloyhtiöt voisivat myydä sähköä autoilijoille

Sähköautojen yleistymistä hidastaa niiden korkea hankintahinta ja latausasemien vähyys. Uuden tekniikan avulla taloyhtiöt ja työpaikat voisivat asentaa pihoille sekä paikoitusalueille latauslaitteen ja myydä sähköä sitä tarvitseville.  Suomessa on tällä hetkellä noin 2000 täyssähköautoa. Hallituksen tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä sähköautoja olisi ainakin 250 000.

3.10.2018

Virta ja Asokodit mahdollistavat sähköautojen latauksen 40 000 suomalaiselle

Virta (Liikennevirta Oy) tekee sähköauton latauksen Asokotien (Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy) asukkaille helpoksi. Yhteistyösopimus mahdollistaa sähköauton latauspalvelun yli 16 000 kotitaloudelle 31 paikkakunnalla. Sähköauton latauspisteen hankinnan helpottaminen oli yksi Asokotien ja Virran yhteistyön päätavoitteista.

28.9.2018

Naapuri osti sähköauton ja haluaa latauspisteen: kuka maksaa?

Sähköautojen yleistyminen pakottaa monet taloyhtiöt miettimään suhtautumistaan sähköautojen lataamiseen. Elokuusta lähtien taloyhtiöille on ollut tarjolla julkista tukea latausjärjestelmien hankintaan, mutta kustannuksia valuu myös taloyhtiöille. LähiTapiola kokosi yleiset kysymykset ja vastaukset aiheesta.

13.8.2018

Pysäköinti maksullista lähes kaikissa kerrostaloissa, pyörille tarpeeksi tilaa vain harvassa taloyhtiössä

Pysäköintipaikat, sähköautojen lataaminen ja pyörien säilytys sekä muut liikenteeseen liittyvät aiheet herättävät keskustelua taloyhtiöissä. Kiinteistöliiton tekemän kyselyn mukaan joka toisessa taloyhtiön hallituksessa on tarvetta käsitellä liikenteeseen liittyviä asioita. Pysäköinnin valvontaa ja autopaikkojen hintaa on tarvetta käsitellä joka kolmannessa taloyhtiössä.