Asiakkaat luottavat isännöintiin

Hallitusten mielestä isännöintiyritykset hoitavat taloyhtiöiden taloutta läpinäkyvästi ja nykyaikaisesti. Tämä käy ilmi Isännöinnin asiakaskuuntelututkimuksesta 2017, johon vastasi 8716 hallituksen puheenjohtajaa ja jäsentä ympäri Suomea.

84 prosenttia vastanneista antaa isännöinnille hyvän tai erittäin hyvän arvosanan taloyhtiön talouden ja hallinnon hoitamisesta. Talous on yksi isännöinnin ydinpalveluista asiakaspalvelun, kiinteistöjen ylläpidon ja hankintojen ohella.

Isännöintiyritykset vastaavat noin 6 miljardin euron hankinnoista ja palveluista taloyhtiöille.

– Tulosten perusteella voi päätellä, että isännöinti hoitaa tehtävänsä luotettavasti ja hyvässä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa, sanoo Isännöintiliiton johtaja Marjut Joensuu.

Taloyhtiösivut ratkaisu viestintään

Myös yhteistyö isännöinnin ja hallituksen välillä saa kiitosta. 73 prosenttia hallituksen jäsenistä on tyytyväisiä isännöinnin ja hallituksen väliseen viestintään.

– Monet isännöintiyritykset ovat panostaneet viestintäänsä, ja tämä näkyy parantuneena asiakastyytyväisyytenä, Joensuu sanoo.

Asukasviestinnässä on kuitenkin vielä paljon parannettavaa. Taloyhtiösivut on isoin yksittäinen asia, joka parantaa vuorovaikutusta isännöinnin ja asukkaiden välillä. Tällä hetkellä noin 200 isännöintiyritystä tarjoaa asiakkailleen erilaisia digitaalisia palvelukanavia. Erityisesti korjaushankkeiden aikana taloyhtiösivut ovat välttämättömät, jotta asukkaat pysyvät ajan tasalla urakan eri vaiheista.

Isännöinnin asiakaskuuntelututkimuksen toteutti Good House Oy yhteistyössä Isännöintiliiton kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin taloyhtiöiden hallitusten jäsenten asiakaskokemuksia isännöintipalveluista. Keväällä toteutettuun tutkimukseen osallistui 8716 asiakasta.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

isännöintiala

19.2.2025

Isännöintiliiton Koro-Kanerva: ”Taloyhtiöiden ja isännöitsijöiden yhteistyötä pitää tiivistää”

Isännöintiala käy läpi merkittävää muutosta, joka näkyy sekä yritysrakenteiden uudistumisena että alan toimintatapojen kehittämisenä. Isännöintiliiton toiminnanjohtaja haluaa parantaa alan arvostusta, mutta sanoo sen vaativan paljon töitä.

Isännöitsijä kerrostalon edessä.

2.10.2025

IAT, AIT, ITS – mitä isännöintialan lyhenteet tarkoittavat?

Kun taloyhtiö valitsee isännöitsijää, eteen voi tulla melkoinen lyhenneviidakko. Lyhenteistä on syytä olla perillä, sillä ne kertovat isännöitsijän koulutuksesta. Kiinteistöalan koulutuskeskus Kiinkon Katja Haarma avasi Kiinteistölehdelle yleisimpiä isännöintikoulutuksen lyhenteitä.

24.9.2025

Taloyhtiön tyytymättömyys isännöintiin johti sopimuksen irtisanomiseen

Taloyhtiöt ovat melko tyytyväisiä saamiinsa isännöintipalveluihin, mutta kiitettävään arvosanaan on vielä matkaa. Tyytymättömyys voi johtaa asiakkuuden päättymiseen. Näin kävi As Oy Helsingin Sompasaaren Pookissa.

16.9.2025

”Keskeisimmät asiat sujuvat hyvin” – tutkimus selvitti isännöinnin laadun 

Asiantuntemus ja luotettavuus ovat isännöitsijän tärkeimmät ominaisuudet. Kolmantena tulee aikaansaavuus, mutta siinä isännöitsijät voisivat vielä parantaa, käy ilmi isännöinnin laatua mittaavasta tutkimuksesta. Uudenmaan taloyhtiöt suhtautuvat isännöintiin kriittisemmin kuin muualla maassa sijaitsevat taloyhtiöt.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti