Taloyhtiöt tarvitsevat osto-osaamista

Korjaushanke on taloyhtiölle haastava tehtävä. Uusi sähköinen opas antaa ohjeita, miten tilata ja toteuttaa hanke onnistuneesti ja laadukkaasti.

Millaista on laadukas korjausrakentaminen? Miten varmistua laadusta aina hankesuunnittelusta vastaanottoon ja käyttöönottovaiheeseen? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa Korjausrakentamispalveluiden hankintaopas taloyhtiöille, jossa korjausrakentamista ja sen laatuun liittyviä kysymyksiä käydään läpi taloyhtiön hallituksen ja isännöinnin näkökulmasta.

”Jotta korjausrakentaminen voi olla laadukasta, on tilaajan eli taloyhtiön osattava hankkia palveluita”, sanoo oppaan kirjoittaja, Kiinteistöliiton kehityspäällikkö Jari Virta. ”Korjaushankkeen läpivientiä helpottaa kaikissa vaiheissa se, että taloyhtiön hallitus ja isännöinti ovat perillä siitä, millaista on laadukas korjausrakentaminen.”

Virta muistuttaa oppaassa, että rakentamisen laadusta puhuttaessa kiinnitetään usein päähuomio suunnittelun, tuotannon ja lopputuloksen tekniseen laatuun, mutta korjausrakentamisessa tulee huomioida myös toiminnallinen laatu eli se, miten korjaustyön aikainen ja sen jälkeinen toiminta hoidetaan. ”Korjausrakentaminen on suurelta osin asiakaspalvelua”, Virta huomauttaa.

”Osto-osaamisen puute on iso haaste taloyhtiömaailmassa. On tärkeää varmistaa hankkeen onnistumisen edellytykset heti alusta lähtien, ja tähän on kaivattu selkeitä ja tiiviitä ohjeita, joilla korjaushanke saadaan alusta alkaen oikeille urille”, kertoo Rakentamisen Laatu RALA ry:n toiminnanjohtaja Tuula Råman.

Taloyhtiö, kun tilaat, muista nämä:

  • Ennen hankkeiden aloitusta kiinnitä huomio kiinteistön nykytilaan ja korjaustarpeeseen.
  • Laadi yksiselitteiset ja selkeät toimeksiannot, jotta palveluntuottajat voivat tehdä laadukkaita tarjouksia.
  • Kiinnitä erityistä huomiota pätevien palveluntuottajien hankintaan.
  • Laadi sopimukset aina kirjallisesti.
  • Ole tarkkana sopimusten valvonnassa eli seuraa, että tehtyjä sopimuksia myös noudatetaan.

Maksuton opas on ladattavissa Rakentamisen Laatu RALA ry:n internetsivuilla

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

neuvosto isännöinti

25.9.2024

Kuukauden kasvo: Neuvosto valvoo isännöinnin etiikkaa

Vuodenvaihteessa toimintansa aloittanut isännöinnin eettinen neuvosto sai kesän alkuun mennessä kuusi lausuntopyyntöä, joista ensimmäiseen se ehti myös antaa ratkaisun. Neuvoston ensimmäinen puheenjohtaja Juha Kärkölä kertoo neuvoston toiminnan alkutaipaleesta.

isännöinnin eettinen neuvosto antoi varoituksen

22.1.2025

Isännöinnin eettinen neuvosto antoi ensimmäisen varoituksen

Isännöinnin eettinen neuvosto on ensimmäistä kertaa suositellut varoituksen antamista isännöintiyritykselle. Tapauksessa on kyse tietyn laskun maksamiseen liittyneistä menettelyistä. Neuvosto painotti lausunnossaan sitä, että kyseessä oli yksi isännöinnin tärkeimmistä perustehtävistä eli huolellinen varainhoito.

Isännöinnin eettinen neuvosto ensimmäisen lausuntonsa

11.11.2024

Isännöinnin eettinen neuvosto antoi kaksi huomautusta

Isännöinnin eettinen neuvosto on antanut neljä uutta lausuntoa. Kahdessa lausunnossa suositeltiin huomautuksen antamista isännöintiyritykselle, yksi lausunto oli vapauttava ja yhtä ei käsitelty. Huomautuksen saaneet isännöintiyritykset olivat epäonnistuneet muun muassa hallituksen tiedottamisessa.

15.4.2025

Kuukauden kasvo: Paneudu huolella isännöinnin hankintaan

Taloyhtiöiden ja isännöinnin välinen köydenveto nousee aika-ajoin otsikoihin. Erillisveloitukset tuntuvat välillä kohtuuttomilta. Kysyimme hallitusvaikuttaja Katariina Haighilta, milloin isännöinnistä kannattaa maksaa ja milloin taas on järkevää hyödyntää taloyhtiössä olevaa omaa osaamista.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti