Sähköautojen latauspisteisiin myönnettävät tukirahat loppumassa kesken – ensi vuonna tuen ehdot kiristyvät

Taloyhtiöt ovat ryhtyneet toteuttamaan sähköautojen latauspisteitä innolla. Hakemukset ovat kuitenkin jo ylittäneet tälle vuodelle varatut määrärahat.

Asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskus ARA arvioi, että loppuvuoden aikana tukirahoja tarvittaisiin vielä 3,0–3,5 miljoonaa euroa, jotta kaikille tämän vuoden aikana tukihakemuksensa jättäville voitaisiin myöntää tukea tänä vuonna voimassa olevien avustusehtojen mukaan.

Erityisen tärkeää tämä olisi sen vuoksi, että ensi vuonna latauspisteiden rakentamiseen myönnettävän tuen ehdot ovat kiristymässä, eli tänä vuonna avustuskelpoiset hankkeet eivät saisi enää tukea ensi vuoden ehdoilla.

− Nyt vaarana on siis se, että vielä tänä vuonna hakemuksensa jättävät taloyhtiöt saavatkin avustusta ensi vuoden ehtojen mukaan eli vähemmän kuin ovat suunnitelmissaan varautuneet saamaan, ja osa taloyhtiöistä ei saisi avustusta ollenkaan. Tämä aiheuttaa huomattavia vaikeuksia vireillä oleville sähköautojen latauspistehankkeille, toteaa Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen.

Kiinteistöliitto vaatii lisärahaa tilanteen korjaamiseksi

Tilanteen korjaamiseksi Kiinteistöliitto esittää, että valmisteilla olevaan valtion neljänteen lisätalousarvioon otettaisiin 3,5 miljoonan euron lisämääräraha asuinrakennusten sähköisen liikenteen infrastruktuurin edistämiseen.

Määrärahalla mahdollistettaisiin vuoden 2021 aikana ARAlle jätettyjen avustushakemusten käsittely nykyisin voimassa olevilla avustusehdoilla. Vaihtoehtoisesti vuoden 2022 talousarvioesityksen perusteluita tulisi muuttaa siten, että vuonna 2021 ARAlle jätettyihin avustushakemuksiin sovellettaisiin vuoden 2021 avustusehtoja. Lisäksi vuodelle 2022 varattavaa määrärahaa tulisi korottaa 3,5 miljoonaa euroa.

− Avustusten tempoilevuus ja jatkuva avustusehtojen muuttaminen vaikeuttavat kiinteistönomistajien suunnitelmallista toimintaa ja liikenteen sähköistämistä. Tämä hidastaa osaltaan hallituksen ilmastotavoitteiden toteutumista, Hiltunen sanoo.

Valtio on tukenut vuodesta 2018 lähtien sähköautojen latauspisteiden toteuttamista asunto‐osakeyhtiöissä ja vuokrataloyhtiöissä.

Kiinteistöliiton kirje ympäristö- ja ilmastoministerille

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

12.10.2022

Asuntorakentaminen kannattelee rakennusalaa

Vahvana jatkuneen asuntorakentamisen vuoksi rakentaminen kasvaa kuluvana vuonna parilla prosentilla. Rakennusalaa kurittaa kuitenkin jo kolmas kriisi lyhyen ajan sisällä: energiapulan aiheuttama inflaatio.

aurinkovoimala

23.5.2022

Hietalahden Puistikossa otetaan kaikki aurinkosähkö hyötykäyttöön

Asunto-osakeyhtiö Hietalahden Puistikossa tehtiin linjasaneerauksen yhteydessä energiaremontti, jonka loppuvaiheessa rakennuksen katolle asennettiin aurinkopaneelit. Hyvityslaskennan ansiosta aurinkovoimalasta voitiin tehdä ajateltuakin suurempi.

Tähtiartikkeli

Tilaajille

hiilinegatiivinen

29.8.2022

Rohkeat energiaratkaisut tekivät taloyhtiöstä hiilinegatiivisen

Tamperelainen As Oy Pohjolankatu 18 - 20 on Suomen ensimmäinen hiilinegatiivinen taloyhtiö. Se käyttää kaksisuuntaista kaukolämpöä, eli myy lämpöä takaisin energiayhtiölle. Energiaa saadaan taloyhtiössä monesta lähteestä, esimerkiksi aurinkokeräimistä.

13.5.2022

Hypo: Asuntokauppa hiljenee ja yksiöt halpenevat

Yksiöiden hinnat laskevat jopa kasvukeskuksissa tänä vuonna, arvioi asuntorahoitukseen erikoistunut Hypo-pankki katsauksessaan. Sen sijaan suuremmat asunnot kallistuvat yhä etenkin kasvukolmion kärjissä, koska kysyntää riittää ja tarjonta on vähäisempää. Yksiöiden hinnoissa sinänsä on laskuvaraa, sillä niiden hinnat karkasivat isompien asuntojen kehityksestä 2010-luvulla.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti