Rakennushankkeiden työnjohtaja-asiat Lupapisteeseen Helsingissä

Helsingin rakennusvalvonta laajentaa sähköistä asiakaspalveluaan, kun työnjohtajahakemukset ja -ilmoitukset tehdään jatkossa valtakunnallisessa Lupapiste-palvelussa. Palvelu otetaan pilottikäyttöön maanantaina 25.5.2015. Vanha asiointijärjestelmä poistuu samalla käytöstä.

Työnjohtajahakemuksia ja -ilmoituksia tehdään vuodessa yli 3000 kappaletta. Kun työnjohtajahakemus tehdään Lupapisteessä, saadaan työnjohtajan nimeäminen hoidettua kokonaan sähköisesti eikä paperisia ilmoituksia enää tarvita. Työnjohtajat pystyvät hyödyntämään samoja tietoja ja liitteitä myös muissa hankkeissaan, jolloin asiointi helpottuu. Tavoitteena on, että hakemusten käsittelystä tulee sujuvampaa ja luotettavampaa. Lupapiste mahdollistaa näin kattavan työnjohtajarekisterin.

Työnjohtaja kutsutaan hankkeelle sähköpostilla

Hankkeeseen ryhtyvä kutsuu työnjohtajan hankkeelle Lupapiste-palvelun kautta. Työnjohtaja saa sähköpostiinsa kutsun, jonka hyväksymällä hän pääsee täyttämään tietonsa työnjohtajan hakemukselle/ ilmoitukselle. Samalla työnjohtaja saa oikeudet hoitaa rakentamisen aikaista asiointia hankkeella Lupapisteessä.

Palveluun voi lisätä omia liitteitä kuten tutkintotodistuksen, referenssilistan ja työtodistukset sekä muita omia tietoja. Työnjohtajien Lupapiste-hankkeet näkyvät viranomaisille ympäri Suomen, joten Lupapisteen referenssitietoja on mahdollista käyttää valtakunnallisesti.

Helsingin rakennusvalvonta ottaa sähköisiä palveluja käyttöön asteittain

Korjaus- ja muutostöihin tarvittavia lupia on voinut hakea sähköisesti alkuvuodesta lähtien. Laajennamme Lupapisteen koekäyttöä vähitellen myös muihin toimenpiteisiin. Tavoitteena on, että myös uudisrakentamisen luvat voi hakea sähköisesti vielä tämän vuoden aikana.

Lupapiste on Helsingin rakennusvalvonnan koekäyttämä, valtakunnallinen asiointipalvelu, jossa voi hakea rakennuslupia ja hoitaa niihin liittyvän viranomaisasioinnin sähköisesti. Palvelun tilaaja on ympäristöministeriö, ja sen toteuttaa Solita. Palvelu on osa valtiovarainministeriön koordinoimaa sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe).

Lisätietoja

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

osakkaan käsiteltäviksi vaatimat asiat

14.7.2025

Mitä asioita osakas voi tuoda yhtiökokouksen käsiteltäväksi?

Kaikki osakkaan vaatimat asiat tulee ottaa käsiteltäväksi, jos ne ovat yhtiökokousasioita. Tällaisia voivat olla esimerkiksi korjaushankkeisiin, yhtiön yhteisten tilojen käyttöön tai yhtiön taloudelliseen tilanteeseen liittyvät asiat.

Tilaajille

rakentamisen

11.9.2025

Kuntakohtaiset kiinteistökustannukset nousussa – perheasunto kallein Järvenpäässä

Kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet edellisvuotta vähemmän. Monissa kunnissa nousu on erittäin nopeaa. Eniten kasvoivat vesi- ja kaukolämpökustannukset, käy ilmi Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksestä.

Yhtiökokouksessa päätettävät asiat pitää olla mainittuinai yhtiökokouskutsussa.

30.10.2025

Voiko yhtiökokouksessa muuttaa päätettävää asiaa lennosta?

Yhtiökokouksen kokouskutsussa on oltava selkeästi mainittuna, mitä asioita kokouksessa käsitellään. Jos halutaan tehdä olennaisia muutoksia, esimerkiksi muuttaa budjettia tai toteuttamistapaa radikaalisti, asia tulee käsitellä uudessa kokouksessa.

Tilaajille

pieni taloyhtiö

25.4.2025

Raunistulan neljän kodin yhtiössä asiat hoidetaan omin voimin

Raunistulan puutaloalueella sijaitsevan entisen lakkatehtaan kiinteistössä tehdään päätökset yhdessä ja tartutaan talkoohengellä harjaan ja lumilapioon. Ari Kokko on toiminut taloyhtiön hallituksen puheenjohtajana neljä vuotta.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti