Helsinki ja HSY riidoissa roska-autojen aikatauluista

Helsingin kaupunki vastustaa Helsingin hallinto-oikeudessa Helsingin Seudun ympäristöpalvelujen (HSY) päätöstä aikaistaa roska-astioiden tyhjentämistä Helsingissä arkisin aamuviiteen ja muualla pääkaupunkiseudulla kello kuuteen, kertoo Helsingin Sanomat.

Kaupungin linjauksen mukaan jätteenkuljetusautot saisivat aloittaa jätteenkeruun vasta aamuseitsemältä toiminnasta aiheutuvan, jopa terveyshaitaksi tulkittavan melun vuoksi. Toistaiseksi ennen aamuseitsemää jätteitä kerätään vain poikkeustapauksissa, esimerkiksi Hämeentien varrelta katuremontin vuoksi jo neljältä aamuyöstä.

HSY:n mukaan aikaistamisella halutaan vähentää liikenneruuhkia erityisesti keskustassa työmatka-aikaan. Se myös testasi varhaisempaa jätteenkeruun aloitusta vuosina 2015-2017. Aikaistaminen tehostaisi jätteenkeruuta vähentämällä odotusaikoja ja jäteautojen päästöjä jopa 20 prosenttia roska-astiaa kohden.

Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat myös valittaneet korkeimpaan hallinto-oikeuteen Helsingin hallinto-oikeuden välipäätöksestä, jonka mukaan HSY olisi saanut aikaistaa jätteenkeruun jo ennen asian lopullista ratkaisemista. Valituksen johdosta HSY ei ole vielä varhaistanut jätteenkeruun aloitusta.

Lue lisää Helsingin Sanomien artikkelista.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

17.2.2021

Kaupallinen yhteistyö

Pyttyyn vain sitä itseään niin viemäri vetää

Pääkaupunkiseudulla vedetään pytystä alas muutakin kuin vessapaperia ja sitä itseään. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpuhdistamoille saapuu vuosittain yli 1 000 tonnia sinne kuulumatonta roskaa, joka päätyy lopulta monen ylimääräisen työvaiheen jälkeen poltettavaksi jätevoimalaan. Korona-aika on nostanut ongelman esiin aivan uudessa mittakaavassa.

HSY

24.10.2018

Kaasu- ja sähköautot yleistymässä – riittääkö infra?

Lähivuosina markkinoille on tulossa yhä enemmän uusia kaasu- ja sähköautomalleja. Kuluttajien valtavirta ei kuitenkaan osta hyviäkään autoja, ellei tankkaus- ja latauspaikkoja saada tuntuvasti lisää. – Uusia kaasuautomalleja on tulossa lisää markkinoille.

4.2.2016

Ensimmäiset Helsinki-kerrostalot Tankovainioon

Ensimmäiset Helsinki-kerrostalot nousevat näillä näkymin Tankomäenkadun varrelle Mellunkylän Tankovainion vehreälle asuinalueelle. Kehitystyöhön neljä yritystä – tontteja vielä tarjolla Helsinki-kerrostalo-hanke otti tärkeän askeleen, kun tonttineuvottelujen jälkeen neljä yritystä ilmoitti halukkuudestaan lähteä kehittämään Helsinki-kerrostaloa. Yritykset ovat e-HOUSE Oy, Yrjö ja Hanna -säätiö, Basso Building Systems Oy ja Pohjola Rakennus Oy Uusimaa.

28.9.2018

Naapuri osti sähköauton ja haluaa latauspisteen: kuka maksaa?

Sähköautojen yleistyminen pakottaa monet taloyhtiöt miettimään suhtautumistaan sähköautojen lataamiseen. Elokuusta lähtien taloyhtiöille on ollut tarjolla julkista tukea latausjärjestelmien hankintaan, mutta kustannuksia valuu myös taloyhtiöille. LähiTapiola kokosi yleiset kysymykset ja vastaukset aiheesta.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti