Valtiovalta ja lukuisat muut tahot ovat aloittaneet kampanjoimaan energiansäästöstä. Suomalaisia kehotetaan laskemaan asuntojensa lämpötiloja ja pukemaan villasukkia jalkaansa. Lämpimän veden käyttöäkin pitäisi vähentää ja saunomista minimoida. Sähkön riittävyydestä ensi talven aikana kannetaan ansaitustikin huolta. Säästövinkeissä ei useinkaan kuitenkaan paljon mainita kodeissa huimasti kasvaneen viihde-elektroniikan ja muiden mukavuuslaitteiden osuutta.
Paras säästökeino on kuitenkin aina ja ikuisesti toimiva sekä luotettava tiedonkulku. Ihmiset niin taloyhtiöissä kuin muuallakin toimivat järkevästi ja myös säästeliäästi kun he saavat selkeää tietoa miksi jotain asioita tehdään. Jakamalla säästövinkkejä tavoitamme paljon väkeä mutta kerrotaanko myös tarpeeksi asioiden taustoista?
Moni isännöitsijä tietää, että aika on rahaa ja jokainen säästynyt minuutti tarkoittaa enemmän aikaa laadukkaan työn tekemiseen taloyhtiöiden ja niiden asukkaiden hyväksi. Ja miten paremmin voikaan säästää minuutteja, jopa tunteja päivässä kuin jakamalla riittävästi sekä selkeästi tietoa asiakkailleen. Pienikin tiedote tulevasta rakkaan pihapuun oksien karsimisesta voi vaikuttaa paljon. Asukkaiden ei tarvitse pelästyä, että puuta ollaan kaatamassa. Näinollen ei tule myöskään huolestuneita puheluita eikä sähköposteja aiheesta. Vain pieni esimerkki tiedonkulun voimasta.
Jotta tieto tavoittaisi kaikki on sitä jaettava monilla eri tavoilla ja välineillä. Perinteinen paperi postiluukusta ja ilmoitustauluilla tai vaikka hissin seinässä tavoittaa edelleen paljon ihmisiä. Rinnalle on tullut sähköisiä viestintätapoja kuten taloyhtiösivut, sähköposti ja alati uusia muotoja saava sosiaalinen media. Lisäksi taloyhtiön viestinnässä tarvitaan yhä useammin muitakin kieliä kuin äidinkielemme suomi. Kuvienkin käyttöä kannattaa hyödyntää.
Hyvällä tiedonkululla säästyy aikaa, vaivaa ja myös rutkasti riihikuivaa rahaa.
Haluatko kommentoida blogia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään