Asiantuntijan käynti voi ratkaista pulman

Kiinteistöliitto Uusimaa tarjoaa maksullisia toimeksiantoja jäsenkunnalleen esimerkiksi lausuntojen, neuvotteluiden ja kokouksen puheenjohtajuuden muodossa. Eräs tällainen toimeksianto oli taannoin juristimme tekemä sovittelu-/neuvottelukäynti.

Pitkään taloyhtiössä yksin asunut vanhempi henkilö koki, että naapuriin muuttanut lapsiperhe häiritsee hänen elämistään ja asumistaan. Kuului lasten huutoa ja pianon pimputusta. Muutos aiemman naapurin aiheuttamiin ääniin oli suuri. Kun kyseessä oli vanha talo, kuuluivat äänet hyvin.

Tilanne kärjistyi asukkaiden väliseksi keskinäiseksi metelöinniksi. Kun toiselta puolelta kuului ääntä, teki toinen vastaavasti kovempaa ääntä. Tilannetta ei saatu hallituksenkaan puolelta rauhoittumaan.

Hallitus koki, että jos ulkopuolinen taho osallistuu keskusteluihin, rauha saattaisi laskeutua taloon. Lakimiehemme lähti sovittelukäynnille yhtiöön. Paikalla oli isännöitsijä, hallituksen jäseniä sekä riitelevät vastapuolet.

Keskustelussa lakimiehemme kertoi mikä on normaalia elämää taloyhtiössä ja mikä ei. Molemmat osapuolet kertoivat omat näkemyksensä tapahtuneesta, eli tulivat kuulluiksi. Tapaamisesta lakimies teki sovittelumuistion, joka toimitettiin kaikille osapuolille ja sovittiin, että asiaan palataan, jos tilanne ei muutu. Lopputulema oli se, että tähän mennessä yhtiöstä ei ole kuulunut mitään. Voidaan siis olettaa, että puolueettoman asiantuntijan käynti rauhoitti metelöivät naapurit kuuntelemaan tosiseikkoja ja elämään yhtiössä vallitsevien sääntöjen mukaan.

Lopuksi asiantuntijamme toteaa, että asian esittäminen puhelimitse voi monesti näyttäytyä paikan päällä ihan erilaisena tilanteena. Tässäkin etukäteen annetut lähtötiedot olivat erilaisen, kuin asukkaan todellinen ongelma. Ja ongelma selvisi kuulemalla asukasta, ei puhelimen päässä olevaa taloyhtiön vastuuhenkilöä. Ja kun todellinen ongelma oli selvillä, asia oli helpompi ratkaista. Tilanne siis raukesi itse neuvottelussa.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

27.10.2025

Milloin hallitus voi käydä osakkaiden huoneistoissa?

Hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä on oikeus päästä osakehuoneistoon silloin, kun se on tarpeellista huoneiston kunnon tai hoidon valvomiseksi taikka kunnossapito- tai muutostöiden suorittamiseksi taikka valvomiseksi. Vierailusta on aina pyrittävä sopimaan osakkaan tai huoneiston haltijan kanssa etukäteen.

Tilaajille

vesivahinkojen estäminen

31.1.2025

Ethän jätä astianpesukonetta käyntiin valvomatta? Kuusi vinkkiä vesivahinkojen estämiseksi

Kodin vesivahinkojen syynä ovat usein vuotavat astian- ja pyykinpesukoneet. Koneita tulisikin aina käyttää valvotusti. Kokosimme ohjeet astianpesukoneen vuotovahinkojen ennaltaehkäisemiseksi.

13.11.2025

Espoolainen taloyhtiö testasi väestönsuojansa – tiiveyskoe paljastaa suojan kunnon

Ukrainan sota on saanut monet taloyhtiöt valpastumaan väestönsuojiensa suhteen. As Oy Espoon Rubiinissa haluttiin varmistua, että suoja on varusteltu asianmukaisesti ja toimii kuten kuuluukin. Kiinteistölehti oli mukana seuraamassa väestönsuojan tiiveyskoetta.

Tähtiartikkeli

Tilaajille

asumisterveyden

8.1.2025

Asumisterveyden ongelmiin reagoitava ajoissa

Asumisterveydellä tarkoitetaan asuntojen ja muiden oleskelutilojen terveydellisiä olosuhteita, joita valvovat kuntien terveydensuojeluviranomaiset. Melu ja helle lisäävät yhteydenottoja näihin viranomaisiin. Terveystarkastajat neuvovat taloyhtiöitä puuttumaan ongelmiin jo ennen kuin niistä kehittyy terveyshaitta.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti