Kiinteistöliitto Uusimaa tarjoaa maksullisia toimeksiantoja jäsenkunnalleen esimerkiksi lausuntojen, neuvotteluiden ja kokouksen puheenjohtajuuden muodossa. Eräs tällainen toimeksianto oli taannoin juristimme tekemä sovittelu-/neuvottelukäynti.
Pitkään taloyhtiössä yksin asunut vanhempi henkilö koki, että naapuriin muuttanut lapsiperhe häiritsee hänen elämistään ja asumistaan. Kuului lasten huutoa ja pianon pimputusta. Muutos aiemman naapurin aiheuttamiin ääniin oli suuri. Kun kyseessä oli vanha talo, kuuluivat äänet hyvin.
Tilanne kärjistyi asukkaiden väliseksi keskinäiseksi metelöinniksi. Kun toiselta puolelta kuului ääntä, teki toinen vastaavasti kovempaa ääntä. Tilannetta ei saatu hallituksenkaan puolelta rauhoittumaan.
Hallitus koki, että jos ulkopuolinen taho osallistuu keskusteluihin, rauha saattaisi laskeutua taloon. Lakimiehemme lähti sovittelukäynnille yhtiöön. Paikalla oli isännöitsijä, hallituksen jäseniä sekä riitelevät vastapuolet.
Keskustelussa lakimiehemme kertoi mikä on normaalia elämää taloyhtiössä ja mikä ei. Molemmat osapuolet kertoivat omat näkemyksensä tapahtuneesta, eli tulivat kuulluiksi. Tapaamisesta lakimies teki sovittelumuistion, joka toimitettiin kaikille osapuolille ja sovittiin, että asiaan palataan, jos tilanne ei muutu. Lopputulema oli se, että tähän mennessä yhtiöstä ei ole kuulunut mitään. Voidaan siis olettaa, että puolueettoman asiantuntijan käynti rauhoitti metelöivät naapurit kuuntelemaan tosiseikkoja ja elämään yhtiössä vallitsevien sääntöjen mukaan.
Lopuksi asiantuntijamme toteaa, että asian esittäminen puhelimitse voi monesti näyttäytyä paikan päällä ihan erilaisena tilanteena. Tässäkin etukäteen annetut lähtötiedot olivat erilaisen, kuin asukkaan todellinen ongelma. Ja ongelma selvisi kuulemalla asukasta, ei puhelimen päässä olevaa taloyhtiön vastuuhenkilöä. Ja kun todellinen ongelma oli selvillä, asia oli helpompi ratkaista. Tilanne siis raukesi itse neuvottelussa.
Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään