Palovaroitinkauppojen kassoilla alkaa olla jonoa. Taloyhtiöt ovat ottamassa vastuuta asuntojen palovaroittimista, mikä niiden kontolle säädösten mukaan kuuluukin. Mutta kuinka paljon varoittimia täytyy ostoskärryyn lastata, ja kuinka ihmeessä ne sijoitetaan asuntoihin?
Pelastuslain mukaan asunnossa on oltava riittävä määrä palovaroittimia. Riittävä määrä onkin jo tulkinnanvarainen asia. Pitkään sovellettiin yksipiippuisesti asetuksen määrällistä vaatimusta: ”Asunnon jokaisen kerroksen tai tason alkavaa 60 m2 kohden on oltava vähintään yksi palovaroitin.”
Ei tarvitse olla rakennusinsinööri oivaltaakseen, että pelkästään asunnon pinta-alaan perustuva varoittimien määrä jättää katvealueita, joihin varoittimen savua haisteleva nenä ei yletä.
Palovaroitinasetus muistuttaa, että on otettava huomioon myös tilojen muoto ja syttymisvaaraa aiheuttavat toiminnot asunnoissa. Palovaroittimesta ei ole juurikaan hyötyä, jos palo alkaa varoittimeen nähden suljetun oven takana. Eikä ole pöljempää asentaa varoitinta siihen tilaan, jossa ladataan kaikkinaisten sähkövempeleiden akkuja. On myös tärkeää, että palovaroittimien hälytysääni kuuluu asunnon kaikkiin osiin.
Yhtä kaikki, palovaroittimien määrän ja sijoittelun arviointi jää rakennuksen omistajan, kuten taloyhtiön, vastuulle. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee palovaroittimia vähintäänkin asunnon kaikkiin makuuhuoneisiin ja eteiseen.
Keittiöön ja aivan kosteiden tilojen läheisyyteen asennetut varoittimet saattavat aiheuttaa turhia hälytyksiä. Aivan kylpyhuoneen oven taakse palovaroitinta ei siis kannata asentaa.
Palovaroittimen paikka on katossa, huoneen korkeimmassa kohdassa, vähintään puolen metrin päässä seinästä. Savu nimittäin välttelee kulmia ja nurkkia.
Taloyhtiö vastaa, asukas testaa
Kun palovaroittimet on kärrätty taloyhtiöön ja asennettu paikoilleen, ollaan jo pitkällä. Täytyy vielä muistaa, että hyvin suunniteltu on puoliksi ylläpidetty.
Kunnossapitovastuu tarkoittaa, että palovaroittimet saavat huollon säännöllisesti ja suunnitelmallisesti. Yhtiö tarvitsee selkeät sävelet siitä, kuinka paristot vaihdetaan ja kuinka asukkaiden tekemiin vikailmoituksiin reagoidaan.
Asukkaiden ohjeistaminen onkin tärkeä osa palovaroitinten toiminnasta huolehtimista. Asukkaan hommaksi jää kuitenkin yleensä palovaroittimen toiminnan säännöllinen testaaminen muutaman kerran vuodessa.
Asukkaalla pitää olla selkeät ohjeet, kuinka toimia, jos palovaroitin ei inahdakaan testinappulan painalluksesta. Tai jos varoitin toimii muuten epätoivotulla tavalla.
Toiminnan perussääntö on kuitenkin selkeä: Taloyhtiö vastaa, asukas testaa.
Haluatko kommentoida blogia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.
Luo tunnus Kirjaudu sisään