PHM Aski -taloyhtiösiivous säästää tekijää, materiaaleja ja luontoa

PHM Aski -taloyhtiösiivous

Kuopiolainen Hanne Sutinen on ollut mukana PHM Aski -taloyhtiösiivouspalvelun kehittämisessä. Edistyksellinen palvelu on tuonut apuja työntekijän arkeen.

Kuopion Kotikadulla työskentelevä Hanne Sutinen osallistui PHM Aski -palvelun kehittämiseen ensimmäisten joukossa. Hän osallistui eri väline- ja puhdistusainetoimittajien tuotetestauksiin. Siivoojan työssä Sutista viehättää erityisesti se, että liikunta tulee hoidettua työn ohella. Hänelle sopii hyvin myös työn säännöllisyys sekä se, että työt alkavat aikaisin, jolloin päivään jää aikaa muullekin tekemiselle.

–  Ehkä sisälläni asuu myös pieni introvertti. Tykkään, että näkee ihmisiä ja saa olla heidän kanssaan tekemisissä, mutta on kuitenkin myös omaa rauhaa, hän pohtii.

Koulutus ja perehdytys luovat perustan arjelle

Työntekijöiden koulutus ja perehdytys ovat keskeisiä asioita Aski-konseptissa. Kolme vuotta sitten Hanne Sutinenkin suoritti oppisopimuksella toimitilahuoltajan ammattitutkinnon. Aski-konsptissa siivoojat suorittavat sähköisesti Askin perehdytysohjelman.

–  Meillä perehdytetään aina alan uusiin virtauksiin, joten emme ole pelkän ammattitutkinnon varassa. Ala kehittyy koko ajan eteenpäin, joten meidänkin pitää tietää, miten ja millä esimerkiksi uusia lattiamateriaaleja käsittelemme, pohtii Sutinen.

Askia kehitettäessä Sutisen esihenkilö Outi Romo piti perehdytyksen ja tarjosi Askin mukaiset välineet siivoojien käyttöön.

Tehokkaat mikrokuituiset siivoustekstiilit keventävät työtä

Keskeistä PHM Aski -taloyhtiösiivouspalvelulle on tarpeenmukainen siivous, joka tarkoittaa, että siivotaan sieltä, missä likaa on. Tarpeenmukainen siivous vaatii tekijältään siivoussilmää ja itseohjautuvuutta mutta tekee työstä myös tekijälle keveämpää, kun puhdistusaineet ja siivousmenetelmät on kehitetty työn helpottamista silmällä pitäen.

Suurin ero aiempaan on työntekijän näkökulmasta mikrokuituisten siivoustekstiilien entistä vahvempi käyttö. Siivoustekstiilit valmistellaan aamulla koko päivää varten. Toimintamalli säästää sekä työntekijän käsiä, vettä että kemikaaleja.

– Valmistelu vie oman aikansa, kun tekstiilien pitää tekeytyä sangossa. Kun valmistelut tekee hyvin, tekstiilejä riittää koko päiväksi. Kohteen siivouksen jälkeen likaiset tekstiilit menevät aina puhdistukseen ja käyttöön otetaan seuraavassa kohteessa puhtaat välineet, Sutinen kertoo.

– Puhdistusaineita ei lotrata turhaan, vaan kaikki tehdään käyttöohjeiden mukaan, eikä mikrokuituinen siivoustekstiili edes välttämättä aina tarvitse puhdistusaineita. Näin puhdistusainejäämät vähenevät merkittävästi ja kädetkin säästyvät, kun tekstiilejä ei tarvitse olla koko ajan rutistelemassa, kuvailee Sutinen.

Kohdetuntemus tekee siivouksesta tehokasta

Parasta Askissa on Hanne Sutisen mukaan ollut, että se on selkeästi työntekijäystävällisempi. Esimerkiksi kosteapyyhintää pystyy tehokkaiden menetelmien ansiosta tekemään harvemmin. Tämä työmalli kuormittaa huomattavasti vähemmän tekijän käsiä, hartioita ja selkää.  

Siivoukset tehdään aina kohteen tarpeiden ja sopimuksen mukaan. Siivoojan tehtäviin kuuluu havainnoida kohdetta aina siellä käydessään. Kohteessa tarkkaillaan niin hissejä, porraskäytäviä kuin alatasanteita. Myös yleiset tilat, kuten saunat ja varastot käydään läpi ja siivotaan käytön mukaisesti.

– Ajan oloon oppii tuntemaan, mihin paikkoihin likaa kertyy enemmän. Sieltä myös siivotaan enemmän. Asukkaat ovat valveutuneita, liikkuvat porraskäytävissä ja seuraavat työn jälkeä, joten huolellinen pitää olla, muistuttaa Sutinen.

Tiimin ja esihenkilön tuki tärkeää

Uuden palvelun käyttöönotto on Hanne Sutisen mielestä sujunut mutkattomasti.

– Esihenkilöltä voi aina kysyä, ja hän antaa vinkkejä, jos jokin askarruttaa. Myös työntekijöiden ja tiimien kesken jaetaan hyviä käytänteitä. Kukaan ei jää yksin, kun yhdessä neuvotaan ja tuetaan toisiamme. Esihenkilömme Outi haastaa meitä aina uusien asioiden kanssa ja käytäntö opettaa tietysti myös, sanoo Sutinen.

– Suhtaudun uudistuksiin positiivisesti ja ennakkoluulottomasti. Kaikki työtä keventävä kehitys on tervetullutta, jotta pysyy työkuntoisena mahdollisimman pitkään. Työtapojen pitää olla kunnossa, että kroppa ja kädet pysyvät kunnossa, vaikka tauoilla jumppaammekin. Siivous on fyysistä työtä ja jotkut tahrat vaativat järeitäkin otteita, miettii Sutinen.

Tähän mennessä kohteista saatu palaute on ollut kiittävää.

– Asukkaat ovat mukavia ja muistavat arvostaa ja kiittää. Se lämmittää mieltä, Sutinen iloitsee.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

PHM Group

PHM Group on kiinteistöpalvelukonserni, jonka tehtävä on pitää huolta ihmisistä pitämällä huolta heidän asuinympäristöstään. PHM Group muodostuu alan parhaista paikallisista yhtiöistä, joilla on samat arvot ja motiivit: yrittäjähenkisyys sekä reilu ja vastuullinen toiminta. Uskomme, että paikallista palvelua parempaa on vain paikallinen palvelu isoilla resursseilla. PHM Groupin kanssa ei tarvitse miettiä, valitseeko kumppaniksi tutun paikallisen vai ison konsernin. PHM Groupilta saa molempien parhaat puolet.

Tutustu yritykseen

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

28.3.2025

Kaupallinen yhteistyö

Parasta puhtautta taloyhtiöille – vettä säästäen ja ympäristö huomioiden

Taloyhtiöille suunnatussa siivouspalvelussamme PHM Askissa on huomioitu vastuullinen veden käyttö ja panostettu siivoustekstiileihin ja menetelmiin, jotka mahdollistavat tavallista pienemmän vedenkulutuksen. 

PHM Group

PHM Aski

19.9.2024

Kaupallinen yhteistyö

Parasta puhtautta taloyhtiöille

PHM Aski on uusi edistyksellinen taloyhtiösiivouksen konsepti, jonka PHM Group on kehittänyt yhdessä puhtaanapidon ammattilaisten kanssa. Palvelun tuottajat ovat paikallisia PHM Groupiin kuuluvia huoltoyhtiöitä, jotka tuntevat taloyhtiöt ja niiden siivoustarpeet.

PHM Group

14.1.2025

Kaupallinen yhteistyö

Taloyhtiön yhteisten tilojen ja tavaroiden varaaminen on helppoa

PHM Groupin paikalliset huoltoyhtiöt tarjoavat sopimusasiakkailleen veloituksetta digitaalisen palvelun, jonka avulla taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä voivat hallinnoida taloyhtiön asioita. Huollon töiden ja kulutuslukemisen seuraamisen lisäksi PHM Digitalissa on lukuisia muita toimintoja, jotka helpottavat taloyhtiön arkea.

PHM Group

digitaaliset palvelut

18.3.2025

Kaupallinen yhteistyö

Miten taloyhtiösi hyödyntää digitaalisia palveluita?

Digitaaliset palvelut tarjoavat taloyhtiöille mahdollisuuden seurata kiinteistön asioita ja huoltoa reaaliaikaisesti. Asukkaat taas pääsevät lukemaan taloyhtiötä ja asumista koskevia tiedotteita ja seuraamaan tekemiensä huoltopyyntöjen etenemistä.

PHM Group