Suomalaista designia löytyy lähes jokaisen kotoa

Lähes kaikilla suomalaisilla on kotimaista designia kodeissaan, käy ilmi Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta. Eniten designia löytyy sosiaalisista tiloista, kuten olohuoneesta, keittiöstä ja ruokailutilasta. Vähiten designiin panostetaan lastenhuoneessa, terassilla ja takkahuoneessa.

– Suomalaiset arvostavat kotimaista designia ja se on mukana lähes jokaisen arjessa. Tutkimuksemme mukaan 91 prosentilla suomalaisista, eli lähes kaikilla on kotonaan joku kotimainen designtuote, sanoo Design from Finland -merkin Brand Manager Johanna Lahti.

Olohuoneen designiin panostavat erityisesti yli 35-vuotiaat. Alle 24-vuotiailla nuorilla on selvästi vanhempaan väestöön verrattuna enemmän designia makuuhuoneissaan.

– Tulokset saattavat kertoa sukupolvien välisestä erosta suhtautumisessa designiin. Aiemmin suomalaisen designin klassikkotuotteita pidettiin näytillä sosiaalisissa tiloissa, ne saattoivat olla jopa jonkinlainen statussymboli. Design on kuitenkin hyvässä mielessä arkipäiväistynyt. Suomalainen design ei ole vain harvojen ja valittujen yksinoikeus, vaan tuotteet ja palvelut on suunniteltu kaikille meille, toteaa Lahti ja jatkaa:

– Emme välttämättä aina tiedosta, mikä kaikki on suomalaista designia. Siksi on tärkeää, että valmistajat kertovat asiasta esimerkiksi Design from Finland -merkin avulla. Suomalainen muotoilu kiinnostaa ja Habitaressa KOTI2017-osastollamme tullaan näkemään suuri ja monipuolinen joukko suomalaista kodin designia, Lahti kertoo.

Suomalaisen Työn Liitto osallistuu syyskuussa Habitare-messuille suurella 400 m2 KOTI2017-osastolla yhdessä yli 60 jäsenyrityksensä kanssa. Osaston suunnittelusta vastaa Vuoden designtoimistoksi valittu Pentagon Design.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimukselta tilaamaan tutkimukseen. Tutkimus on tehty puhelinhaastatteluina osana Taloustutkimuksen Telebus -kierrosta 24. – 27.4.2017 ja siihen vastasi 1011 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista.

Missä kotisi huoneissa tai tiloissa on kotimaista designia?

  1. Olohuone 77 %
  2. Keittiö 76 %
  3. Ruokailutila 59 %
  4. Makuuhuone 55 %
  5. Sauna 40 %
  6. Kylpyhuone 38 %
  7. Eteinen 33 %
  8. Työhuone 24 %
  9. Vaatehuone 22 %
  10. Lastenhuone 21 %
  11. Terassi 21 %
  12. Takkahuone 16 %

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

taloyhtiökokous

14.5.2025

Selvitys: Lähes puolet osakkaista ei käy taloyhtiönsä yhtiökokouksissa

Jopa puolet asunto-osakeyhtiöiden osakkaista ei osallistu taloyhtiönsä yhtiökokouksiin, selviää POP Pankin teettämästä selvityksestä. Osakkaista 36 prosenttia osallistuu kokouksiin säännöllisesti.

26.9.2025

Kaupallinen yhteistyö

Uusi Safetum Pelastussuunnitelma – Kodin varautumisen varmistamiseksi

Uuden sukupolven Safetum Pelastussuunnitelma -palvelu on nyt julkaistu – ja se vie varautumisen aivan uudelle tasolle. Sano hyvästit tylsille pelastussuunnitelmille ja ota käyttöösi ennennäkemätön Pelastussuunnitelma-palvelu, josta asukkaatkin kiittävät.

Safetum

kiinteistöhoitopalveluiden kilpailutus

31.1.2025

Taloyhtiöt kilpailuttivat kiinteistönhoitopalvelut yhteistyönä – tuloksena huomattavat säästöt

Helsingin Pihlajistossa 15 taloyhtiötä yhdisti voimansa kiinteistönhoitopalveluiden kilpailuttamiseksi. Kilpailutuksella saavutettiin niin säästöjä kuin laadukkaampaa palvelua.

ryhmärakentaminen

3.6.2025

Ryhmärakentamisella turvallista ja yhteisöllistä asumista loppuiäksi

Ryhmärakentaminen tarjoaa vaihtoehdon perinteiselle grynderirakentamiselle. Turussa neljä pariskuntaa löi hynttyyt yhteen ja lähti toteuttamaan toimivaa, turvallista ja energiatehokasta rivitaloyhtiötä omien toiveiden mukaisesti.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti