HS:n lukijat kertovat uudisasuntojen painajaismaisista virheistä

Helsingin Sanomat kysyi maaliskuussa lukijoiltaan kokemuksia uudisasuntojen rakennusvirheistä. Kyselyyn tuli kymmeniä vastauksia. Ostajien kokemukset rakennusvirheistä ovat kylmäävää luettavaa: kelvottomia viritelmiä, vuosien viivyttelyä virheiden korjaamisessa ja suoranaista asumisturvallisuuden vaarantumista.

Vastaukset ovat linjassa rakennusalan tuoreen tutkimuksen kanssa. Tutkimuksen mukaan kuluttajien tyytyväisyys uusiin asuntoihin on vähentynyt, vaikka kokonaisarvosana on edelleen hyvä. Eniten ostajia kismittävät rakennusyhtiöiden aikatauluongelmat ja asuntojen luovuttaminen keskeneräisenä.

Moni HS:n kyselyyn vastannut kokee, että rakennusyhtiöt pyrkivät väsyttämään ostajan, jotta tämä unohtaisi virheiden korjaamisen.

Lukijat kertovat

44-vuotias nainen:
− Asunto luovutettiin päivälleen ajallaan, mutta korjauksia tehtiin ja niistä väännettiin lähes neljä vuotta luovutuksen jälkeen.

27-vuotias mies:
− Asunnon älyjärjestelmä ei toimi siten kuin pitäisi. Se luvattiin korjata kuukaudessa mutta toisin kävi. Kaksi vuotta on kulunut, ja työt ovat yhä kesken. Viivästysten syyt ovat kehittyneet komponenttien toimitusvaikeuksista takuukorjausten yhteydessä hoidettaviksi pieniksi puutteiksi.

− Lisäksi asunnon parvekkeella on suunnitelmista poikkeava rakenneratkaisu, jota reklamaatioista huolimatta ei suostuta korjaamaan.

62-vuotias mies:
− Asukkaalta vaaditaan seikkaperäisiä selvityksiä kuvineen vioista. Kun aliurakoitsijan asentaja tulee korjaamaan, hänellä on vain tieto siitä, että huoneistossa on jotain vikaa. He sanovat, ettei heille ole kerrottu sen enempiä tai ettei heillä ole mitään dokumentteja. Paljon siis tehdään turhaa työtä.

31-vuotias nainen:
− Sähkölukot aiheuttivat ongelmia heti muuton jälkeen. Kolmeen kuukauteen ei rapun tai kellarin ovia saatu lukittua. Rapussa rupesi pyörimään ulkopuolisia, ja kellarimurtoja tapahtui. Eräs päivä en päässyt asuntooni, kun lukko ei toiminut.

67-vuotias nainen:
− Taloyhtiössä on kulunvalvontajärjestelmä, joka tökkii ja on ollut vanhentunutta teknologiaa jo talon valmistuessa. Automaattiovet ovat epäkunnossa usein talvella. Kun ovet eivät toimi, lunta sataa rappuun ja lämmityskulut nousevat. Järjestelmän toimittaja rahastaa ovien huoltosopimuksilla.

Epäkäytännölliset pohjaratkaisut ärsyttävät

69-vuotias lukija:
Parisängystä pitää kömpiä toisen yli vaatehuoneelle tai toisesta ovesta olohuoneeseen päästäkseen vaatehuoneeseen.

35-vuotias nainen:
− Asunto valmistui viisi kuukautta myöhässä, mutta myöhästymisestä ilmoitettiin vain viikon varoitusajalla. Kun asunto luovutettiin, siitä paljastui useita virheitä kylpyhuoneiden laatoituksista lämmitykseen.

− Asunto oli ostettu lattialämmityksellä, mutta asuntoon oli asennettu vesikiertoiset patterit. Saimme vuoden jälkeen sovittelussa jonkinlaisen korvauksen virheistä. Yhteisissä tiloissa virheitä korjataan vielä kahden vuoden jälkeenkin.

56-vuotias nainen:
Kylpyhuoneen lattian kaatoja on tehty puutteellisesti. Rakoja on tilkitty akryylimassalla, joka on muuttunut valon vaikutuksesta keltaiseksi. Ilmanvaihtoputket ovat täynnä rakennuspölyä, joka leviää ympäri asuntoa. Ikkunat huurtuvat. Jalkalistoja on kiinnitetty sekä nauloilla että ruuveilla.

Rakennusvirheisiin liittyviä ongelmia voi ehkäistä ennalta

HS kokosi muistilistan uudisasunnon ostoa harkitseville:

• Uudiskohteen tulevat osakkaat voivat palkata rakennustyön tarkkailijan osakkeenostajien kokouksessa. Rakennustyön tarkkailija valvoo, että rakennustyöt tehdään asianmukaisesti.
• Ostajan kannattaa varmistaa, että uudiskohteessa, jonka myynti alkaa jo rakentamisvaiheessa, on asuntokauppalain vaatimat vakuudet: rakentamisvaiheen vakuus, rakentamisvaiheen jälkeinen vakuus ja suorituskyvyttömyysvakuus.
• Suorituskyvyttömyysvakuus korvaa rakennusvirheet, jos rakennusliike ajautuu suoritus- ja maksukyvyttömäksi. Vakuuden määrä on yleensä 25 prosenttia rakennuskustannuksista.
• Suorituskyvyttömyysvakuuden olemassaolo on järkevää selvittää, vaikka asunto ei olisi enää uusi. Vakuus on voimassa kymmenen vuotta rakennuksen käyttöönotto- tai lopputarkastuksesta.

Haluatko kommentoida artikkelia? Luo tunnus ja kirjaudu sisään.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle kahden viikon välein!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

14.4.2025

Uudistalon rakennusvirheet – miten ja milloin niistä reklamoidaan?

Vastavalmistuneessa asunto-osakeyhtiössä on oltava tarkkana mahdollisten virheiden varalta ja reklamoitava niistä ajoissa rakennuttajalle. Kun virheitä ilmenee taloyhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvissa kiinteistön osissa, reklamointi kuuluu ensisijaisesti yhtiölle.

Tilaajille

vakuuksien vapautuminen

2.12.2024

Taloyhtiö voi estää vakuuksien vapautumisen

Rakennusyhtiöt esittävät usein erilaisia perusteita, miksi vakuus tulisi vapauttaa taloyhtiön vastustuksesta huolimatta. Yksi tavanomainen väite on, ettei vakuuden vapautumista voi estää, jos virhe tai puute on havaittu vasta vuositarkastuksen jälkeen. Vakuus on kuitenkin voimassa vuositarkastuksen jälkeenkin.

Tilaajille

ylilaskutus

27.1.2025

Vältä ylilaskutus – laskujen tarkastamisessa on syytä määritellä selkeät vastuut

Taloyhtiöille kohdistuvissa laskuissa esiintyy aika ajoin ylilaskutusta, minkä vuoksi laskujen tarkastamisen tärkeys korostuu entisestään. On suositeltavaa, että isännöitsijän lisäksi myös taloyhtiön hallitus osallistuu laskujen hyväksymiseen.

Tilaajille

28.11.2024

Vastuu paristokäyttöisistä palovaroittimista siirtyy taloyhtiölle

Asuntojen paristokäyttöiset palovaroittimet siirtyvät vuoden 2026 alussa rakennuksen omistajan vastuulle. Muutos merkitsee taloyhtiöille muun muassa sitä, että siirtymäaikana on selvitettävä tarvittavien palovaroitinten määrä, suoritettava hankinnat ja asennettava varoittimet kaikkiin asuntoihin asianmukaisella tavalla.

Olet lukenut 1/5 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti