Valokuituliittymien markkinoinnissa on tapahtunut ryhtiliikettä, mutta myyntipuheita on syytä kuunnella kriittisellä korvalla. Toimitusajat vaihtelevat viikoista vuosiin.
Valokuituliittymään sisältyy lupaus nopeasta ja pätkimättömästä nettiyhteydestä. Myyntipuheissa saatetaan joskus maalailla liian ruusuisia kuvia rakentamisaikataulusta.
Kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota valokuituliittymien markkinointiin sekä sopimusehtoihin ja ohjeistanut alalla toimivia yrityksiä. Niiden tulee määritellä tilaussopimuksissa selkeästi, milloin valokuituverkon rakentamisesta tehdään sitova rakentamispäätös ja mihin mennessä liittymä toimitetaan asiakkaalle.
Artikkeli on tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?
Suomen Kiinteistölehden tilaajana saat lukuoikeuden kaikkiin artikkeleihin. Sinun tarvitsee vain luoda käyttäjätunnus ja kirjautua sisään! Oletko Kiinteistöliiton jäsen? Ota etu käyttöösi tästä
Pentti Leinonen
Hei! Taloyhtiöömme myytiin valokuitu edullisena ja nopeana yhteytenä. Kuitenkin meille selvisi myöhemmin, että kaapeliyhteys jää myös voimaan, vaikka meillä oli usko että kaapeli jää pois, kun valokuitu saadaan. Eli maksamme nyt molempia. Valokuitu kaupattiin nopeana liittymänä, vaikka meillä ei ole nykyaikaisia pistokkeita, vaan vanhan ajan puhelinpistokkeet. No ei siinä mitään, reitittimet saatiin puhelinpistokkeilla toimivat, mutta nopeudet jäivät 100 megaan, Alussa tuli paljon katkoksia, eli reitittimille ei tullut singnaalia. Nyt kun aikaa ja hermoja on koiteltu aikansa, reitittimetkin ovat alkaneet toimia, mutta sitä alun perin luvattua nopeutta niihin ei saa. Kaisanetin olisi mielestäni kuulunut testata ensin yhteydet, mutta heillä ei ollut ilmeisesti edes laitetta millä testata. Testeri on hankittu heille vasta jälkeen päin. Kaisanetin mielestä taloyhtiön sisäiset ongelmat on ratkaistava taloyhtiössä, eikä nee kuulu heille. Mutta silloin ei pidä luvata sellaista mikä ei toimi.