Yritysten latauspistevelvoitteet ylimitoitettuja

Elinkeinoelämän edustajat vastustavat hallituksen suunnitelmaa ulottaa sähköautojen latauspisteiden rakentamisvelvoite vähintään joka kymmenennelle liikekiinteistön parkkipaikalle.

Ympäristöministeriön lakiluonnoksessa velvoite koskisi kaikkia uusia ja laajamittaisesti korjattavia ei-asuinrakennuksia maaliskuusta 2021 alkaen. Vanhojenkin ei-asuinrakennusten tulisi rakentaa latauspisteet vähintään kymmeneen prosenttiin parkkipaikoista vuoteen 2025 mennessä. Velvoite koskisi sellaisia rakennuksia, joilla on vähintään 20 parkkipaikkaa.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n mielestä velvoite aiheuttaisi kohtuuttomia kustannuksia erityisesti kausiluonteisilla aloilla, kuten hiihtokeskuksissa ja huvipuistoissa, joissa pysäköintipaikkojen määrä on mitoitettu huippusesongin mukaan. MaRa pitää velvoitetta raskaana myös hotelleille, kylpylöille ja messuille. MaRan mukaan ehdotus on ylimitoitettu EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin näkökulmasta ja rikkoo teknologianeutraalisuuden periaatetta. Yhdistys pelkää, että hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet johtavat autolla matkustamisen kallistumiseen kotimaassa lisäten ulkomaan lentomatkailua ja tätä kautta jopa hiilidioksidipäästöjä.

Kemianteollisuus ry ja Lidl vastustavat niin ikään kymmenen prosentin velvoitetta lakiluonnoksesta antamissaan lausunnoissa. Niiden mukaan kustannukset ovat kohtuuttomia ja kohdentavat yritysten energiatehokkuuden parantamiseen käyttämät investoinnit suoraan latauspisteiden rakentamiseen. Lidlin lausunnossa todetaan myös, että hitaalla eli tavanomaisella latauspisteellä asiakas ei normaalikestoisen asioinnin avulla pystyisi lataamaan sähköautoaan kuin muutaman kilometrin matkaa vastaavan määrän. Tästäkin näkökulmasta investointi olisi Lidlin mukaan kohtuuton. Vähittäiskaupan toimijoiden lausunnoissa on todettu myös, että latauspisteiden rakentamisvelvoite nykyisessä laajuudessaan heikentäisi kotimaisten kaupan toimijoiden kilpailukykyä suhteessa ulkomaisiin verkkokaupan toimijoihin.

Julkisvallan toimijoista ainakin Hämeenlinnan kaupunki vastustaa latauspaikkojen rakentamisvelvoitetta nykyisen lakiluonnoksen mukaisessa laajuudessa.

Tutustu lakiluonnoksesta annettuihin lausuntoihin lausuntopalvelu.fi:ssä ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n näkökulmaan MaRan tiedotteesta.

1 kommentti

  • Talonmies Reply

    1.11.2019 at 14:04

    Kustannusten jako taloyhtiöissä on selvittämättä kun yhtiössä on osakkaiden hallitsemia autopaikkoja sekä taloyhtiön autopaikkoja sekä autottomia osakkaita. Kuka tettää sähkötyömuutokset kenellekkin ja ketkä maksavat mitäkin, ja yhtiövastikejaot, meneekö yhtiöjärjestykset uusiksi. Aika soppa sähköntuottajain hyväksi. Heidän pitäisi järjestää pistokeasemat, kuten auton polttoaineet on jaossa niitä myyvien toimesta ennestään.

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti


Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen.
Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää