Tyytyväisyys isännöintiin kasvaa

Asiakkaiden tyytyväisyys isännöintiin on kasvanut. Yhdeksän kymmenestä isännöintiyrityksestä saa taloyhtiöiden hallituksilta hyvän arvosanan, kertoo tuore Isännöinnin Asiakaskuuntelu -tutkimus.

Isännöinnin Asiakaskuuntelulla mitataan taloyhtiön hallitusten jäsenten kokemuksia isännöintipalvelusta eri puolilla Suomea. Yli 13 600 vastaajaa tekee tutkimuksesta alan kattavimman.

Parhaimmiksi isännöintiyrityksiksi arvioidaan sellaiset, joiden viestintäasiat ovat kunnossa. Kun asiakkaat ovat tyytyväisiä isännöinnin viestintään, yritys voi nousta parhaiden ryhmään, vaikka se ei saisi esimerkiksi korjaustoiminnastaan parhaita arvioita.

Tulokset kertovat, että hallituksen jäsenet pitävät isännöintiyrityksiä osaavina. Erityisesti luotetaan isännöintiyritysten kykyyn hoitaa talous ja hallinto sekä huolehtia päivittäisistä juoksevista asioista. 75 prosenttia tutkimuksen vastaajista kokee, että asiat etenevät taloyhtiössä hallituksen päätösten mukaisesti, hallituksen jäsenenä on helppo olla ja taloyhtiön asiat ovat osaavissa käsissä.

Taloyhtiöt ja isännöinti muuttuvat

Joskus isännöinti näkyy julkisuudessa, kun yksittäisen isännöitsijän kanssa on ongelmia. 75 prosenttia taloyhtiön hallitusten jäsenistä on tutkimuksen mukaan kuitenkin tyytyväisiä isännöintiin.

Isännöintiin liittyvät yleiset kielteiset mielikuvat voivatkin johtua siitä, että niin sanottu asiakaskokemus jää etäiseksi; isännöinti toimii hyvin, kun se toimii taustalla.

Tulevaisuudessa asiakkaiden kokemukset isännöinnistä saattavat olla tärkeämpiä.

– Asuminen on jo kymmenenkin vuoden kuluttua aika lailla toisenlaista kun nyt. Muutos on nopeaa: asukkaat vanhenevat, perhemuodot eriytyvät ja taloyhtiöissä tarvitaan uudenlaisia palveluja. Isännöintiyritysten kannattaa panostaa vuorovaikutukseen asukkaiden kanssa, jotta uusia palveluja on helpompi kehittää, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä sanoo.

Isännöinnin Asiakaskuuntelu-tutkimusta koordinoi Isännöintiliitto ja sen toteutti Good House marraskuun 2014 ja helmikuun 2015 välillä. Kyselyyn vastasi 13 629 taloyhtiön hallituksen jäsentä. Tutkimukseen osallistui 149 Isännöintiliiton jäsenyritystä

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

26.3.2018

Näissä kunnissa asuvat Suomen tyytyväisimmät asukkaat

Asukastyytyväisyys korkealla Kauniaisissa – Helsinki ja Oulu nousseet viiden suurimman joukossa. Näin kertoo EPSI Ratingin vuosittain tehtävä tutkimus suomalaisten tyytyväisyydestä asuinkuntiinsa. Tyytyväisyysindeksi tuotetaan asteikolla 0-100, jossa 75 on hyvä taso.

8.12.2016

Rakentamisen kasvu näkyy koneiden vuokrauksessa ja tuonnissa

Rakentamisen reipas kasvu näkyy niin konevuokrauksessa kuin tuonnissa tänä ja ensi vuonna, arvioi Teknisen Kaupan Liitto. Rakentamisessa on vahva kasvuvuosi. Erityisesti uudisrakentaminen kasvaa ripeästi.

8.6.2016

Asumisen kulut haukkaavat yhä suuremman loven kukkaroon

POP Pankin kansalaissuhdanne-ennusteen mukaan asuminen on yhä kalliimpaa ensi vuonna. Omistusasuntojen hinnat ja vuokrat nousevat koko maassa. Velallisen taloutta tukee kuitenkin alhainen korkotaso.

29.11.2016

Sähköyhtiöiden asiakastyytyväisyys hyvällä tasolla

Sähköyhtiöiden asiakastyytyväisyys on säilynyt korkealla tasolla, mutta kokemukset palvelulaadusta laskeneet viime vuodesta, käy ilmi EPSI Ratingin Sähkön vähittäismyynti 2016 -tutkimuksesta. Tyytyväisimpiä asiakkaat ovat pieniin ja paikallisiin sähköyhtiöihin ja tutkimuksessa ykkössijan nappasikin Keravan Energia ennen Vaasan Sähköä. Vattenfallia lukuun ottamatta sähköyhtiöiden asiakastyytyväisyys oli laskussa vuoteen 2015 verrattuna.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti