Parkkipaikkojen puute ja polttoaineen kallistuminen lisäävät yhteiskäyttöautojen suosiota

Seuraavina vuosina on tulossa merkittäviä muutoksia kaupunkien pysäköinnin ratkaisuihin ja -hintoihin. Asukaspysäköinnin lisäksi myös kadunvarsipaikkojen tuntihinnoittelu tulee kallistumaan huomattavasti. Polttoaineen hintakin nousee kovaa vauhtia.

Autoilun kallistumiseen vaikuttavia muutoksia ovat lisäksi väestömäärän kasvu, kantakaupungin laajeneminen, kestävien liikkumismuotojen suosiminen, ilmastotavoitteet, liikkumisen ja liikenteen digitalisoituminen, jakamistalouden kasvu, liikenteen sähköistyminen, etätyön yleistyminen sekä uusien liikkumispalvelujen tuleminen markkinoille.

Taloyhtiöiden asukkailla on yhä vähemmän mahdollisuuksia ylläpitää omaa ajoneuvoa, koska autopaikkojen määrät ovat pienet ja autoilun kokonaishinta todella suuri. Jos perheellä on kaupungissa kaksi autoa, sille toiselle on liki mahdotonta löytää parkkipaikkaa.

Kun yhden autopaikan rakennuskustannus on Helsingissä noin 50 000 euroa, taloyhtiöihin ei rakenneta parkkipaikkoja välttämättä ollenkaan. Yksi ratkaisu ongelmaan on olemassa olevien autopaikkojen tehokkaampi käyttö.

– Autopaikkoja käytetään tehokkaasti, kun autoja käytetään tehokkaasti. Yhä useampi asukas voi saada autopaikan hyödyn itselleen, jos auto on asukkaiden yhteisessä käytössä, kertoo Paul Nyberg autojen yhteiskäyttösovellusta tarjoavalta BloxCarilta Omataloyhtio.fi-sivustolla.

Taloyhtiö voi hankkia oman auton

Yritykset, järjestöt ja taloyhtiöt puntaroivat tällä hetkellä erilaisia mahdollisuuksia hankkia yhteiskäyttöauto asukkaiden käytettäväksi. Taloyhtiön omat autot ovat kuitenkin kalliita ja ne vaativat sitoutumista itse taloyhtiöltä.

– Ei ole olemassa vain yhtä ja oikeaa tapaa hankkia yhteiskäyttöautoa taloyhtiöön. Joskus on hyvä tilata taloyhtiöauto palvelun tarjoajalta, mutta siinä tapauksessa kallis satsaus tuo vain yhden yhteisessä käytössä olevan ajoneuvon taloyhtiöön. Taloyhtiön omistamassa autossa on toki etunsa, mutta myös paljon kompastuskiviä. Sille pitäisi esimerkiksi varata oma uusi autopaikka, Nyberg arvioi.

Kuka tahansa asukas voi jakaa tai lainata omaa autoaan naapureille. Asukas voi antaa autonsa maksua vastaan myös yhteiskäyttöön sovelluksella, jossa ajokortilla tunnistautuneet käyttäjät voivat maksaa ja varata auton käyttöönsä. Näin taloyhtiökin välttyy ylimääräisen parkkipaikan varaamiselta.

Omataloyhtio.fi kertoo asukkaasta, joka tienasi vuodessa yli 6000 euroa kahden pakettiauton vuokraamisella yhteiskäyttöön. Sillä katettiin vähintään vakuutusmaksut ja huoltokustannukset.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

28.8.2017

Älä myöhästy rakentajan reklamoimisesta

Rakentamisen ja valvonnan laatu ovat puhuttaneet ihmisiä etenkin viimeisten vuosien ajan, eikä syyttä. Kasvavassa määrin myös vastavalmistuneissa rakennuksissa todetaan useita merkittäviä puutteita, sekä jopa törkeitä rakennusvirheitä. Koska hyvin usein uuden asunnon sitova kauppa sovitaan jo taloyhtiön rakentamisvaiheessa, on asuntokauppalakiin laadittu RS-järjestelmä turvaamaan asunnon ostajia.

17.2.2020

Kaupungit edistävät yhteiskäyttöautoilua eduilla

Osa suurista kaupungeista pyrkii edistämään yhteiskäyttöautojen yleistymistä tarjoamalla niiden käyttäjille ilmaista pysäköintiä. Taloyhtiöt voivat myös saada huojennusta pakollisten autopaikkojen määristä hankkimalla yhteiskäyttöauton, kirjoittaa Keskisuomalainen. Ainakin Helsingissä, Tampereella, Espoossa, Vantaalla, Oulussa ja Lahdessa kupungit myöntävät yhteisautoille pysäköintilupia keskustoissa ja asukaspysäköintialueilla.

3.6.2020

Yhtiökokous onnistuu myös etänä

Kevät on vilkasta yhtiökokousten aikaa taloyhtiöissä, mutta tänä keväänä fyysisiä kokouksia ei ole kokoontumisrajoitusten vuoksi voitu järjestää. Ratkaisuina ovat olleet kokouksen siirtäminen odottamaan parempia aikoja ja kokouksen järjestäminen etäyhteyksin. Nyt kun etäkokoustamisen makuun on monessa taloyhtiössä päästy ja perusasiat opeteltu, on hyvä tilaisuus ottaa etäosallistuminen pysyväksi osaksi taloyhtiökokoustamisen keinovalikoimaa.

17.9.2020

Tukes testasi kuusi palovaroitinmallia, ei merkittäviä puutteita

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on testannut markkinoilla olevia palovaroittimia. Kaikki testatut palovaroitinmallit täyttivät vaatimukset. Yleisin syy palovaroittimen toimimattomuuteen tulipaloissa onkin kunnossapidon puute.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti