KONE kehitti uuden älykkään ratkaisun asuintaloihin

taloyhtio.net muutti boksi

KONE on julkaissut uuden, asuintaloille suunnatun KONE Residential Flow -ratkaisun, joka tuo uudenlaista elämisen helppoutta rakennuksen asukkaille, omistajille sekä kiinteistönhuoltajille. Ratkaisu pohjautuu mobiili- ja pilviteknologiaan, ja sen avulla asukkaat voivat operoida rakennuksen ovia, hissejä ja ovipuhelimia älypuhelimellaan, ja he myös saavat asuinrakennustaan koskevaa tietoa KONEen älypuhelinsovelluksen kautta. Ratkaisu on pilottivaiheessa ja tällä hetkellä saatavilla Suomen lisäksi viidessä muussa Euroopan maassa: Ranskassa, Belgiassa, Saksassa, Hollannissa ja Isossa-Britanniassa.   

“Haastattelimme yli 200 kiinteistönhuollon ammattilaista, rakennuttajaa ja asukasta suunnitellessamme KONE Residential Flow -ratkaisua. Halusimme ymmärtää heidän haasteitaan ja tarpeitaan liittyen ihmisten sujuvaan liikkumiseen asuinrakennuksissa. Opimme, että monet yksinkertaiset toiminnot, kuten etuoven avaaminen kauppakasseja kantaessa, tai postipakettien vastaanottaminen, voivat olla hankalia. KONE Residential Flow helpottaa näitä arjen stressin aiheuttajia ja tekee kotiintulosta helppoa”, kertoo Teppo Voutilainen, KONEen New Services and Solutions -yksikön johtaja.

“Ratkaisu tuo myös kiinteistönhuoltajille ja rakennuksen omistajille joustavuutta ja tekee heidän työstään sujuvampaa, sillä he voivat nyt helposti jakaa asukkaille tarkoitettuja tiedotteita ja hallita kulkuoikeuksia eri tiloihin etänä. KONE Residential Flow auttaa tekemään asuinrakennuksesta korttelin älykkäimmän, joten se myös nostaa rakennuksen arvoa”, jatkaa Voutilainen.

Saatavilla on kolme pakettia: KONE Access, KONE Visit, ja KONE Information. KONE Access avaa etuoven automaattisesti älypuhelimen avulla ja tilaa valmiiksi hissin, joka kuljettaa asukkaan oikeaan kerrokseen. KONE Visit vie ovipuhelinjärjestelmän älypuhelimeen, ja asukas voi sen kautta tervehtiä vieraitaan, päästää heidät sisälle, ja tilata hissillä vieraat oikeaan kerrokseen. Vieraat voi siten päästää rakennukseen sisälle silloinkin, kun ei itse ole kotona, ja tämä helpottaa esimerkiksi kotiinkuljetusten kanssa. KONE Information -paketin avulla kiinteistönhuoltoyhtiöt ja isännöitsijät voivat lähettää rakennukseen liittyviä tiedotteita suoraan asukkaan älypuhelimeen, aulan sähköiselle ilmoitustaululle tai hissikorissa oleville näytöille.

Uusiin ja vanhoihin kohteisiin

Ratkaisu on saatavilla sekä uusiin rakennuksiin että vanhempiin, modernisoinnin tarpeessa oleviin kohteisiin. Suomessa KONE Residential Flow tulee käyttöön muun muassa YIT:n asuintaloon Jyväskylän Kankaan entisen paperitehtaan alueella, jonne rakennetaan 10 vuoden aikana koteja 3000 jyväskyläläiselle.

”Arkea ja asumista helpottavien palvelujen kysyntä lisääntyy jatkuvasti. Haluamme vastata tähän tarpeeseen ja olemme iloisia, kun voimme tehdä sen nyt yhdessä KONEen kanssa. Digitalisaatio on tullut vahvasti myös rakennusalalle. Tyytyväisinä voimme todeta, että suurin hyötyjä tässä on asiakas”, toteaa YIT:n Asumisen palvelut -kehitysohjelman johtaja Pekka Helin. Kohteeseen tulee KONE Access ja KONE Visit -paketit helpottamaan asukkaiden kotiintuloa ja vierailijoiden vastaanottoa.

”Olemme erittäin otettuja siitä, että YIT valitsi uuden asuinrakennuksen ovet ja hissit integroivan ratkaisumme Jyväskylän kulttuurihistoriallisesti arvokkaalle alueelle. Tulevaisuuden asuminen on entistä digitaalisempaa ja olen iloinen siitä, että saamme toteuttaa sitä yhdessä pitkäaikaisen kumppanimme kanssa”, sanoo KONEen Suomen liiketoimintajohtaja Sami Vesala.

0 kommenttia

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti