Kiinteistöliiton Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen vaaditaan toimia sekä taloyhtiöiltä että palveluntuottajilta

Sekä palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä että taloyhtiöiden hankesuunnittelun parantamista tarvitaan korjausrakentamisen laadun edistämiseen, kirjoittaa Suomen Kiinteistöliiton kehityspäällikkö Jari Virta Rakentamisen Laatu RALA ry:n blogissa.

Hänen mukaansa korjaushankkeiden laatukeskustelu lähtee usein siitä, etteivät taloyhtiön odotukset vastaa niiden käytännön kokemuksia korjaushankkeista. Taloyhtiöiden tulisi panostaa hankesuunnitteluun, jolloin myös taloyhtiön tahtotila saadaan selkeytettyä korjaushankkeiden eri osa-alueiden, kuten laajuuden, sisällön, kustannustason ja toteutustavan osalta.

Myös palveluntuottajien tulisi kehittää palveluprosessejaan. Tällä Virta tarkoittaa tuotannollisen ja toiminnallisen laadun kehittämistä teknisen laadun lisäksi. Toiminnallinen laatu tarkoittaa palveluntuottajan toimintaa hankkeen aikana, kuten asennetta, käyttäytymistä, täsmällisyyttä, viestintää ja työmaajärjestelyissä onnistumista. Vaikka kokemus toiminnallisesta laadusta onkin osittain subjektiivista, vaikuttaa se merkittävällä tavalla siihen, koetaanko hanke onnistuneeksi vai ei.

Lue koko kirjoitus Rakentamisen Laatu RALA ry:n blogista.

Tilaa uutiskirjeemme

Kiinteistölehden suosittu uutiskirje tuo kiinteistöalan uutiset sinulle!

Tilaa uutiskirje

Katso myös nämä

18.3.2019

Uudisasuntorakentaminen nousi asiakastyytyväisyydessä toimialavertailun kärkeen

EPSI Ratingin riippumattomalla laatuindeksillä mitattuna uudisasuntorakentaminen on saanut kuluttaja-asiakkailta parhaat arviot asiakastyytyväisyydestä. Tutkimukseen osallistuneiden yritysten toimialatulos on peräti 78,8. Tulokset tuotetaan indeksillä 100, jossa 75 on erittäin hyvä taso.

21.11.2018

Korjausrakentamisen kasvussa hiipumisen merkkejä

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri ennakoi taloyhtiöiden korjausrakentamiseen lievää kasvua vuodelle 2019. Kasvuodotuksia kuitenkin varjostaa se, että taloyhtiöt eivät ole saaneet enää urakkatarjouksia entiseen tapaan. Myös lainansaannin ja lainaehtojen heikentymisnäkymät kertovat siitä, että rahoitustekijät eivät ainakaan voimista korjausrakentamisen kasvua.

6.6.2017

Korjausrakentamisen neuvontapalvelut

Taloyhtiön puheenjohtaja, hallituksen jäsen ja isännöitsijä käyttävät kätevimmin Kiinteistöliiton ja jäsenyhdistysten neuvontapalveluja lataamalla älypuhelimeensa tai tablettiinsa Kiinteistöliiton mobiilijäsenkortin. Mobiilijäsenkortti on sovellus, jolla voi soittaa neuvontaan nopeasti ja helposti. Kaikki neuvontapalvelut palveluaikoineen kulkevat mobiilijäsenkortissa mukana koko ajan, eikä tarvitse muistaa puhelinnumeroa eikä edes sitä mitä kaikki neuvontapalveluja on käytettävissä.

1.2.2017

Toiminnantarkastuksesta verkkokurssi

Kiinteistöalan Kustannus Oy on julkaissut uuden Toiminnantarkastuksen perusteet -verkkokurssin, joka on suunnattu taloyhtiöiden toiminnantarkastajille. Kurssilta saa kattavat ja pätevät tiedot toiminnantarkastuksen tekemiseen. Kiinteistöliiton jäsenet saavat kurssin maksutta käyttöönsä.

Olet lukenut 1/25 maksuttomasta artikkelista

Haluatko lukea rajattomasti artikkeleita? Luo tunnus, kirjaudu sisään tai tilaa Kiinteistölehti edullisesti!

Tilaa lehti