Isännöintipalveluiden osto-opas

Uusimmat artikkelit

3.11.2017

Isännöitsijän vaihtuminen

Isännöitsijän tai isännöitsijätoimiston vaihdos tulee ajankohtaiseksi, kun rakenteilla oleva kohde on valmistumassa ja rakennusaikaisesta isännöinnistä huolehtinut rakennusliike tai rakennuttaja luovuttaa kohteen valitsemalleen isännöitsijälle tai silloin, kun yhtiön hallitus on päättänyt asumisaikana vaihtaa palveluntarjoajaa. Isännöitsijän vaihtoon liittyy aina kiinteistöä koskevan tiedon ja tuntemuksen hävikkiä sekä sopeutumista uuteen toimintatapaan ja kulttuuriin. Yleisimpiä ongelmatilanteita isännöisijän vaihdon yhteydessä: Uuden […]

3.11.2017

Tarjouspyynnön valmistelu

Asunto-osakeyhtiölain mukaan asunto-osakeyhtiön hallitus ottaa ja erottaa isännöitsijän. Hallituksen tulee valvoa ja arvioida isännöitsijän toimintaa ja palvelua. Hallituksella tulee koko ajan olla selkeä käsitys isännöitsijän tehtävistä, ostetun palvelun laadusta ja hinnasta.

3.11.2017

Tarjouksen tekijöiden etsintä

Kyvykkään ja luotettavan isännöintiyrityksen tunnusmerkkejä: 1 Ammattitaito Toimii vastuullisesti ja palveluhenkisesti, pyrkii pitkäjänteisen kumppanuussuhteen luomiseen ja vastaa tekemisistään myös sopimussuhteen päättyessä. 2 Luotettavuus On tunnettu alallaan tai tilaajalle ennestään tunnettu. Käyttää kyvykkäitä ja osaavia työntekijöitä ja alihankkijoita.

3.11.2017

Tarjouspyyntö ja tarjousten vertailu

Tarjouspyynnöllä on erittäin suuri merkitys kilpailuttamisen ja koko sopimussuhteen määrittelijänä ja ohjaajana. Tarjouspyynnössä kuvataan mahdollisimman tarkasti ja yksiselitteisesti isännöintisopimukseen sisältyvät tehtävät ja toimenpiteet, joista tarjousta pyydetään. Käytännössä tämä tarkoittaa isännöinnin palvelukuvauksen läpikäyntiä kohta kohdalta.

3.11.2017

Sopimusneuvottelut ja sopimus

Sopimusneuvotteluiden tarkoituksena on välttää epäselvyydet asiakirjoissa. Sopimusneuvotteluissa on syytä läpikäydä myös siirtymävaiheen asiat, kuten esimerkiksi aikataulutus, tarvittavat palaverit, tiedottaminen ja materiaalin luovutus. Mikäli sopimusneuvotteluita ei käydä, mahdolliset tulkintaerimielisyydet voivat tulla esille sopimusaikana.

3.11.2017

Sopimusaika ja laaduntarkkailu

Taloyhtiön hyvä hoito on sujuvaa yhteistyötä osakkaiden, asukkaiden, hallituksen, isännöitsijän ja kiinteistönhoitohenkilöstön välillä. Tämän yhteistyön ylläpitäjänä isännöitsijän rooli on keskeinen. Yhtiön hallituksen tehtävänä on ottaa ja erottaa isännöitsijä sekä valvoa tämän toimintaa.

2.11.2017

Isännöintipalvelujen yleiset sopimusehdot ISE 2007

1 § Soveltamisala Yleisiä sopimusehtoja noudatetaan toimeksisaajan ja tilaajan välillä isännöintipalveluista tai muista vastaavista kiinteistöjohtamista koskevista palveluista tehdyissä sopimuksissa. Yleisistä sopimusehdoista voidaan poiketa sopimalla niistä toisin. 2 § Tavoitteellinen sopimussuhde Sopijapuolet pyrkivät pitkäjänteiseen yhteistyöhön sopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi.