Saint-Gobain puhallusvillaa.fi

Hyvä Vuokratapa turvaa onnistuneen vuokrauksen

Kuvituskuva

Olen toiminut vuokravälittäjänä lähes 20 vuotta ja usein olen ihmetellyt miksi tietyt vuokranantajat saavat jatkuvasti erinomaisia vuokralaisia ja toiset keräävät ongelmia toisensa perään. Vaikuttaako vuokranantajan oma toimintatapa vuokrasuhteen onnistumiseen niin paljon? Usein mielessäni pyörii vanha viisaus: Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan….

Vuokralaisen ja vuokranantajan välinen suhde on ihmissuhde – se joko toimii tai ei toimi. Näinhän se on parisuhteessakin, jossa joko riidellään harva se viikonloppu tai sitten hymistellään onnellisina. Parisuhteessa ja vuokrasuhteessa syntyy kiitollisuutta ja hyvää mieltä, jotka haluaa palkita olemalla itse mukava.  Epäilyyn ja kielteiseen asenteeseen on helppo vastata olemalla juuri niin inhottava kuin epäillään. Ihmiset eivät ole täydellisiä ja virheitä sattuu, mutta oleellista on, miten siihen suhtaudutaan: halutaanko kehittää ja parantaa suhdetta vai repiä rikki.

Jos suhde ei yrittämisestä huolimatta toimi, on aika erota. Jos vuokralainen ei muutamasta ystävällisestä huomautuksesta huolimatta osaa maksaa vuokraa ajallaan tai häiriköi naapureita, on aika irtisanoa tai purkaa vuokrasuhde. Oletusarvona pitää olla luottamus, avoimuus  ja usko hyvään vuokralaiseen ja vuokraukseen, mutta tarpeen vaatiessa on oltava tiukka. Valitettavasti kaikki ihmiset eivät ole luottamuksen arvoisia, ja he ovat oppineet käyttämään hyväksi hyväuskoisuutta ja ystävällisyyttä.  Hyvässä vuokrasopimuksessa määritellään selkeästi pelisäännöt, joita osapuolien on noudatettava, tai muussa tapauksessa suhde puretaan.

Hyvä Vuokratapa on avoimuutta ja reiluutta puolin ja toisin.  Vuokranantaja vuokraa huoneistonsa vuokralaisen käyttöön kodiksi, ja vuokralainen luottaa, että hän voi rakentaa siihen oman pesänsä pelkäämättä sen menetystä.  Asunnon mahdolliset myyntiaikeet tai taloyhtiöön tulevat isot elämää häiritsevät remontit pitää olla osapuolten tiedossa, kuten myös muuttoaikeet tai,  että oveen tuli vahingossa reikä. Vaikka vuokralainen voi lain mukaan ottaa asuntoon alivuokralaisen ilman vuokranantajan lupaa, Hyvän Vuokratavan mukaan hän keskustelee asiasta vuokranantajansa kanssa etukäteen. Olemalla itse avoin ja rehellinen, vuokranantaja opettaa myös vuokralaista avoimuuteen. Jos vuokralainen pelkää  tai jännittää vuokranantajaansa, hän ei uskalla olla avoin.

Asuinhuoneen vuokralaki on vuodelta 1995, mistä maailma on muuttunut paljon. Laissa on uudistamistarpeita, mutta sen muuttaminen on pitkä prosessi. Ala osapuolet rakentavat yhteistuumin hyviä toimintaohjeita, jotka elävät  joustavammin ajassa.  Kirjeet ovat osin historiaa eikä postin kulkuun valitettavasti voi enää luottaa. Viestintä on muuttunut digitaaliseksi ja nopeatempoiseksi, ja siksi vaatimus toimittaa kirjallinen irtisanominen vuokranantajan postiosoitteeseen ei enää toimi, silloin kun vuokralainen ja vuokranantaja viestittelevät aktiivisesti facebookissa, sähköpostissa tai whatsupissa.  Nyt päivitetty Hyvä Vuokratapa hyväksyy sähköisen irtisanomisen tietyin edellytyksin.

Hyvä Vuokratapa tuo monet vuokrauksen arjen tilanteet tähän päivään.  Miten kannattaa laatia vuokrasopimus, kun vuokralaisia on useampi (ns. kimppa), miten vuokranantaja voi käydä asunnossa ja mitä tarkoittaa kotirauha tai miten sovitaan vuokrankorotuksista, kun niistä ei ole sovittu. Lukemattomia arjen tilanteita, joista selviää, kun tietää miten pitää toimia.

Tuomioistuinten ja kuluttajariitalautakunnan päätökset ja alan toimintaohjeet muovaavat vuokrauksen arkea. Ammattimaiset toimijat ja välittäjät seuraavat päätöksiä ja osaavat neuvoa mikä on oikea toimintatapa, ja milloin asiaa kannattaa riitauttaa ja milloin kannattaa sopia erimielisyys. Vuokrauksessa kuten asuntojen myynnissäkin riitelyherkkyys on selvästi lisääntynyt. Niin vuokralaiset kuin vuokranantajatkin ovat entistä tietoisempia oikeuksistaan ja toisaalta entistä tietämättömämpiä siitä miten oikeasti kuuluu toimia.

Valtakunnallinen, yrittäjävetoinen OVV Asuntopalvelut on toiminut vuodesta 1994.  OVV luottaa Hyvään Vuokratapaan, reiluun vuokraukseen ja vuokrauksen osapuolten tyytyväisyyteen. OVV kouluttautuu jatkuvasti ja haluaa oikeasti auttaa vuokrasuhteen onnistumisessa. OVV auttaa myös vuokrasuhteiden ongelmatilanteissa eikä koskaan jätä asiakastaan yksin.  OVV huolehtii, että sen asiakkaat tietävät miten pitää toimia alan muutosten ja vaatimusten edessä. Tietoturva-asetuksen siirtymäaika päättyy 25.5.2018 ja se koskee myös yksityisiä vuokranantajia, mutta tietävätkö vuokranantajat miten pitää toimia?

toimitusjohtaja Pirjo Timonen, OVV Asuntopalvelut Oy

Kirjoittaja paneutuu seuraavissa Kiinteistölehden verkkosivun artikkeleissa vuokrauksen käytännön tilanteisiin kuten asunnon kuntoon, siivoukseen ja vuokralaisen velvollisuuksiin, onnistuneeseen vuokrasuhteeseen, alivuokraukseen, jälleenvuokraukseen ja asunnon kesävuokraukseen sekä taloyhtiön hallintaan ottaman asunnon vuokraukseen.

OVV Asuntopalvelut on itsenäisistä yrittäjistä muodostuvan ketjun johtamisyhtiö, joka on osa Investors House -konsernia. OVV:n toimialana on yksityisten sijoitusasuntojen vuokravälitys ja hallinnointi, myynti sekä toimitilavälitys. OVV on toiminut vuodesta 1994. OVV toimittaa sivustoa www.vuokrakas.com, mistä löytyy runsaasti tietoa asuntosijoittamiseen ja vuokraukseen.

Helsinki – Hyvinkää – Joensuu – Jyväskylä – Kuopio – Lahti – Oulu – Pori – Rauma – Tampere – Turku

www.ovv.com, www.vuokrakas.com

0 kommenttia

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti

Käytämme evästeitä, jotta voimme tarjota mahdollisimman hyvän käyttäjäkokemuksen.
Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää