Fira Palvelujen putkiremonttimallissa asukas pääsee takaisin kotiinsa kahdeksassa viikossa

Asukaslähtöistä palvelunäkökulmaa korostavan Fira Palvelujen lähtökohtana on, että kaikkien putkiremonttihankkeiden asuntokohtainen haitta-aika on vastaisuudessa korkeintaan kahdeksan viikkoa. Aikaisempi yhden kodin putkiremonttiin kuluva aika on mahdollista puolittaa virtausajatteluun pohjautuvalla aikataulumallilla, jossa edetään kylpyhuone kerrallaan.

Kun perinteisesti putkiremontissa jokainen työvaihe aikataulutetaan viikko kerrallaan, Fira Palvelujen mallissa työ aikataulutetaan asukaslähtöisesti kylpyhuonekohtaisesti. Yhden kylpyhuoneen valmistumiseen kuluu noin 20 päivää. Asukasta koskeva haitta-aika muodostuu yhtä putkiremonttilinjaa eli 6–10 kylpyhuoneen kokonaisuutta vastaavasta ajasta, enimmillään kahdeksasta viikosta.

– Työmaiden toiminnassa on tehostettavaa, sillä kylpyhuoneet saattavat olla jopa 80 prosenttia ajasta tyhjillään putkiremonttityömailla. Halusimme muuttaa tämän ja kehittää asukaslähtöisen mallin, jossa samassa kylpyhuoneessa tehdään töitä jatkuvasti ja työvaiheiden virtaus on mahdollisimman sulavaa. Virtausmallin ansiosta vältytään hukka-ajalta ja eri vaiheiden osaoptimoinnilta, toteaa Fira Palvelujen toimitusjohtaja Sami Kokkonen.

Fira Palvelut on toteuttanut useita putkiremontteja, jotka ovat valmistuneet etuajassa. Tuorein esimerkki on Vantaalla sijaitsevan taloyhtiö Kaarenkeijun putkiremontti, jossa 12 viikon linjakohtainen tavoiteaika onnistuttiin puolittamaan 200 asunnon remontissa kuuteen viikkoon. Parhaimmillaan asukas pääsi takaisin kotiinsa kuusi viikkoa aikaisemmin.

– Putkiremontin pitää olla sekä asukkaille että taloyhtiölle hyvä palvelukokemus. Virtausajattelussa laatu pysyy ensiluokkaisena, ja työ organisoidaan uudella tavalla. Uusi toimintatapa palvelee asukasta parhaalla mahdollisella tavalla, kun kotiin pääsee jo kahdeksan viikon kuluttua, Kokkonen jatkaa.

Kahdeksan viikon linjakohtainen läpimenoaika on mahdollista putkiremontissa urakkamallista riippumatta. Projektinjohtourakassa valmiudet onnistua ovat paremmat, sillä tällöin Fira Palvelut vastaa projektinjohtamisesta, ja urakoitsija, suunnittelija ja taloyhtiö tekevät tiivistä yhteistyötä, mikä parantaa läpinäkyvyyttä ja osapuolten sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

0 kommenttia

Jätä kommentti

Kirjaudu

Tervetuloa! Kirjaudu sisään tunnuksillasi

Muista kirjautumiseni Unohtuiko salasana?

Lost Password

Kiinteistölehti

Kiinteistölehti